• Mosaik

tårtbilder

hej.. snart dags att boka dopdag för lilla dottern..

tänkte satts på god mat från köttex men pot-gratäng och kallskuret.. de går ju på en del pengar så tänkte spara in lite på tårtorna.

har ni bilder på hemmagjorda, enkla men fina tårtor så skulle jag gärna vilja titta på dem

tack o hej

• Svar på tråden tårtbilder
  • SanTan

Jag kan tyvärr inte lägga in bilder men så här gjorde jag doptårtor till mina tjejer.

Morotstårta.
    En vanlig morotskaka med glasyr, där jag hällde lite röd karamellfärg i glasyren så den blev rosa. Sen smälte jag vit choklad och "spritsade" dotterns namn på bakplåtspapper så att chokladen fick stelna. Sen la jag bokstäverna fint på tårtan och garnerade med silverkulor-strössel.

Till den yngsta dottern som hade dopet i maj, garnerade jag även med röda jordgubbar som jag doppat till hälften i vit choklad. Mmmmm, så gott det är! Jättegott också att servera till champanje om ni kanske ska ha det som välkomstdrink.

• Mosaik

nån som vet hur många tårtor som går åt till 45 pers?

• 76Åsa

Mina tårtbilder ligger i mitt galleri.
    Jag är verkligen ingen van tårt-bakerska men blev nöjd med resultatet.

Understa lagret: Citronsmörkräm
    Övre lagret: Mosade jordgubbar o vispgrädde på det.
    Frös sedan in dessa.

På dopdagen fodrade jag tårtorna med smörkräm och kavlade ut vit sockerpasta att lägga på.

Vi var 45 pers, jag hade gjort 3 vuxentårtor och en barntårta.
    Det blev 1 vuxentårta över. Kanske berodde det på att ca 4 pers åkte innan tårtan och 4 pers inte åt tårta. Annars hade det nog gått åt.

• Mosaik
    Svar på #5
    de va jättefina... men fattade inte riktigt hur du gjorde, hade du vanlig sockerkasbotten alltså? vad e sockerpasta o vart köper man de?
  • 76Åsa

Jag hade bakat sockerkaks bottnar.
    Sockerpastan köper du på www.kakburken.se det finns i flera färger.
    Fördelen är att den är lättare än marsipan att jobba med. (kavla den på plastfolie, köp mycket plast folie)
    Den blir helt kritvit (om man vill ha vit) vilket marsipan inte blir.
    Ingen är heller allergisk mot sockerpasta.

Men du måste fodra tårtans översida och kanter med smörkräm först. Annars svettas pastan och så kanar den av. Den får inte komma i kontakt med vatten. Så smörkrämen får inte innehålla vatten.

Mönstret på den hade jag gjort av en speciell kavel som jag oxå köpt på kakburken.se

Lycka till

• Fina80

Vi gjorde en vanlig jordgubbstårta men satte en bild på sonen på tårtan.. (bilden är beställd från ett konditori och går att äta...) bild på tårtan finns i galleriet.

• Bebiis2008

Va kostar en sån bild som man kan ha på tårtan?
    Borde man väl kunna gö på vilket bageri spom helst,eller?
    De e så fint sånt =)

• Fina80
    Bebiis2008 skrev 2008-06-22 12:07:52 följande:
    Va kostar en sån bild som man kan ha på tårtan?Borde man väl kunna gö på vilket bageri spom helst,eller?De e så fint sånt =)
    tror att det kostade runt 125 kr. ( farmor var snäll och betalade..)
Svar på tråden tårtbilder