• Lilleskutt2

Malariaprofylax vid graviditet?

Jag ska snart resa till Kambodja respektive thailand och vet inte hur det fungerar med malariatabletter och graviditet.
    Har bim i veckan och vill kolla upp hur det fungerar om jag nu skulle vara gravid.

Jag har ringt runt på vaccinationsbyråer och en svarade att de avrådde mig för att ta malariatabletter samtidigt som de berättade att om man som gravid får malaria drabbas man mycket svårare.
    Den andra sa att jag absolut borde boka av resan och predikade att hon hade själv tre barn och att det inte var värt att våga till dessa länder gravid.
    Om man tittar på Fass.se kan man läsa att iaf kan äta klorokin. Jag förstår inte kan man eller kan man inte???
    Jag kommer inte att avboka min resa, men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Någon som använt malarisprofylax och varit gravid? Ni får gärna skriva någon rad eller så om ämnet.

• Svar på tråden Malariaprofylax vid graviditet?
  • Petre

Man måste inte äta malariatabletter om man åker till kambodja och thailand. Det beror lite på vart man ska och vilken typ av semester man planerar förståss.
    Jag har vistats i Asien, Malaysia, Thailand och Indonesien under 1,5 år utan att äta tabletter. Jag var gravid under de sista 5 månaderna och då var jag i Malaysia.
    De enda jag känner som drabbats av malaria har fått det i Afrika.

Vilken typ av semester är det?

• Lilleskutt2

Vi kommer att vara ca 10 dagar i kambodja (Phnom Penh, Siam Riep + till kusten).

I Thailand (ca 2v) kommer vi att resa till Mae Sot (ligger vid gränsen mot Burma) och ta oss neråt för att sola och bada strax nedanför Surathani.

Vart reste du i Malaysia, var det ett område där de rekommenderade malariatabletter?
    När jag var i Malaysia (Kota Bharu, Perhentian, Cherating m.m) tog vi inte några malariatabletter, men jag tror inte vi blev rekommenderade heller om jag inte minns fel.

Jag antar att det är ett ställningstagande om man ska knapra tabletter eller inte, men eftersom det dessutom är regnsäsong så blir det genast svårare.

Tacksam för ytterligare synpunkter!

• Petre

Vi bodde ju i Malaysia och var runt lite överallt, inklusive Borneos kust och inland. Har alltid valt bort malariatabletter pga biverkningarna. Har heller aldrig tagit så värst stora risker - har hållit mig mestadels inomhus efter solnedgång i riskområden exempelvis.

Men som du själv skriver - det är ju ett ställningstagande som är upp till var och en. Klart du skulle ångra dig om du inte tar tabletter och får malaria.

Hoppas resan blir trevlig och att du blir gravid när du kommer hem

• Lilleskutt2

Tack snälla för ett bra svar! Just nu lutar det till att jag troligtvis undviker profylaxen.

Svar på tråden Malariaprofylax vid graviditet?