• B Rus

ändra upplösning?

kan man ändra en bilds upplösning i datorn? Jag  vill göra en foto-t-shirt men får till svar att bilden har för låg upplösning. Går alltså inte bilden att använda vad jag än gör?

Stolt och lycklig mamma
  • Svar på tråden ändra upplösning?
  • R Franklin

Ja du kan ändra upplösning. Du kan tom höja upplösningen men bilden blir aldrig riktigt bra då eftersom man försöker lägga till information som inte finns. Se till att använda en bild som har högupplösning redan ifrån början istället.

• oxytocin

Om bildfilen är stor kan det gå bra. Jag fotar ex i 72 ppi (eller dpi som många säger) vilket resulterar i 81x122 cm stora filer. Ändrar jag upplösningen till 300 ppi blir bilderna ca 20x30 cm, vilket är en hyfsat stor bild, och möjligen går den att interpolera upp ännu mer. Vad har din bild för dimensioner?

• R Franklin
    oxytocin skrev 2008-06-18 23:18:22 följande:
    Jag fotar ex i 72 ppi (eller dpi som många säger)
    Det tror jag knappast...
  • Havsblomma
    oxytocin skrev 2008-06-18 23:18:22 följande:
    Om bildfilen är stor kan det gå bra. Jag fotar ex i 72 ppi (eller dpi som många säger) vilket resulterar i 81x122 cm stora filer. Ändrar jag upplösningen till 300 ppi blir bilderna ca 20x30 cm, vilket är en hyfsat stor bild, och möjligen går den att interpolera upp ännu mer. Vad har din bild för dimensioner?
    Det du gör betyder ju absolut ingenting för du ändrar ju inte storleken på bilden ett dugg utan ändrar bara det inbördes förhållandet mellan fysisk storlek vid tryck och ppi:n - den totala storleken på bilden ändrar du ju inte (antalet pixlar är fortfarande det samma).
  • B Rus

Om jag har klickat på "egenskaper" på bilden så står det nåt om upplösning eller pixlar typ, och där kan man själv skriva i en helt ny siffra. Men när jag har gjort det (tror det stod 118 först och jag skrev i 1280 har jag för mej) så har bilden fortfarande för låg upplösning enligt sidan där jag försöker lägga in bilden för att föra över till t-shirt. Jag kan, som nån kanske redan klurat ut, ingenting om detta och allt är bara grekiska, minst.
    Jag har fotat med en relativt ny och dyr digitalkamera, har inställningen på "superfine", är det  det som är upplösningen? Det finns även "fine" och "normal". Visst borde vara på "fine"? Hittar inget annat på kameran som kan ha med detta att göra.

Stolt och lycklig mamma
  • R Franklin
    HannaNord skrev 2008-06-19 10:39:50 följande:
    (tror det stod 118 först och jag skrev i 1280 har jag för mej) så har bilden fortfarande för låg upplösning enligt sidan där jag försöker lägga in bilden för att föra över till t-shirt.
    Stog det 118 är det inte konstigt att den klagar. Det är lite styvt dubbla storleken emot avatarbilderna här på FL. Är du säker på att det är orginalfilen du försöker skicka upp?
  • B Rus
    R Franklin skrev 2008-06-19 14:06:45 följande:
    Stog det 118 är det inte konstigt att den klagar. Det är lite styvt dubbla storleken emot avatarbilderna här på FL. Är du säker på att det är orginalfilen du försöker skicka upp?
    Orginalfilen?? Alltså, jag har lagt in en bild från kameran i datorn, och den försökte jag lägga in i ett album på den där sidan för att kunna använda till tryck. det är allt jag vet.  Vad menar du med dubbla storleken? Så här står det när jag klickar på properties på bilden efter att jag lagt in den på albumet:

width: 96px
    height: 71px
    size of file: 3.61 kB
    Stolt och lycklig mamma
  • R Franklin
    HannaNord skrev 2008-06-19 17:31:16 följande:
    Så här står det när jag klickar på properties på bilden efter att jag lagt in den på albumet: width: 96pxheight: 71pxsize of file: 3.61 kB
    Mig veterligen finns det ingen kamera som kan ta bilder med så låg upplösning. Antingen är det någon form av "Thumbnail" (Förhandsbild) du fått tag på eller har du gjort något på vägen som förstört bilden. Den bilden su säger är 96*71 pixlar kan du glömma att använda den är förstörd bortom all räddning och duger inte ens att visa på nätet längre.
  • B Rus
    R Franklin skrev 2008-06-19 17:34:14 följande:
    Mig veterligen finns det ingen kamera som kan ta bilder med så låg upplösning. Antingen är det någon form av "Thumbnail" (Förhandsbild) du fått tag på eller har du gjort något på vägen som förstört bilden. Den bilden su säger är 96*71 pixlar kan du glömma att använda den är förstörd bortom all räddning och duger inte ens att visa på nätet längre.
    Oj... ja det är möjligt att jag har klåfingrat i redigeringsprgrammet, vad kan man göra för att förstöra en bild (så jag inte gör om det)?
    Stolt och lycklig mamma
  • inze
    HannaNord skrev 2008-06-19 17:42:15 följande:
    Oj... ja det är möjligt att jag har klåfingrat i redigeringsprgrammet, vad kan man göra för att förstöra en bild (så jag inte gör om det)?
    Absolut bästa rådet är att ALDRIG jobba med originalbilden. Gör en kopia först och jobba med den. Skulle man då av misstag förminska den så att den blir så liten som din bild är så är ju ingen ska skedd. Det är bara att göra en ny kopia av originalbilden och fixa med den igen.
  • B Rus
    inze skrev 2008-06-19 23:49:09 följande:
    Absolut bästa rådet är att ALDRIG jobba med originalbilden. Gör en kopia först och jobba med den. Skulle man då av misstag förminska den så att den blir så liten som din bild är så är ju ingen ska skedd. Det är bara att göra en ny kopia av originalbilden och fixa med den igen.
    Vad menar du med "förminska"? Nästan alla bilder är fotade i "large"-storlek, och de får inte plats på skärmen så jag har ändrat storlek till ca 20% på dom, under Bild" - "ändra storlek". Är det där problemet ligger? Jag har kvar originalen i kameran som tur är, då skulle det funka att läsa in dem igen i så fall?
    Stolt och lycklig mamma
  • R Franklin
    HannaNord skrev 2008-06-20 12:32:15 följande:
    de får inte plats på skärmen så jag har ändrat storlek till ca 20% på dom, under Bild" - "ändra storlek".
    Framgår lite dåligt men sparar du sedan bilden så innebär det i princip att du kastat 80% av bildinformationen.
  • B Rus

Bilden jag pratar om är förresten inlagd i mappen "bäbis" på min sida och heter "blåsfisken". Om nån är intresserad. men där har jag alltså förminskat originalet till 20%.

Stolt och lycklig mamma
  • R Franklin

Det är inget fel, snarare ett måste, att förminska bilder för att lägga upp på webben eller skicka i mail osv. Men man behåller ALLTID orginalet också.

• B Rus
    R Franklin skrev 2008-06-20 12:36:59 följande:
    Framgår lite dåligt men sparar du sedan bilden så innebär det i princip att du kastat 80% av bildinformationen.
    Men jag ser nu att det är originalet jag har kvar som är 118 bildpunkter/cm, och den bilden är mycket större än bildskärmen. Hur kan det vara så? Jag har inte en skitkamera från stenåldern vad jag vet?

Kan man förminska en bild på olika sätt?
    Stolt och lycklig mamma
  • B Rus

Jösses, vänta nu funkar det! Jag kan inte ha lagt in originalet utan en redigerad bild...Generad
    tack för hjälpen i alla fall!

Stolt och lycklig mamma
Svar på tråden ändra upplösning?