ändra upplösning?
kan man ändra en bilds upplösning i datorn? Jag vill göra en foto-t-shirt men får till svar att bilden har för låg upplösning. Går alltså inte bilden att använda vad jag än gör?
kan man ändra en bilds upplösning i datorn? Jag vill göra en foto-t-shirt men får till svar att bilden har för låg upplösning. Går alltså inte bilden att använda vad jag än gör?
Ja du kan ändra upplösning. Du kan tom höja upplösningen men bilden blir aldrig riktigt bra då eftersom man försöker lägga till information som inte finns. Se till att använda en bild som har högupplösning redan ifrån början istället.
Om bildfilen är stor kan det gå bra. Jag fotar ex i 72 ppi (eller dpi som många säger) vilket resulterar i 81x122 cm stora filer. Ändrar jag upplösningen till 300 ppi blir bilderna ca 20x30 cm, vilket är en hyfsat stor bild, och möjligen går den att interpolera upp ännu mer. Vad har din bild för dimensioner?
Om jag har klickat på "egenskaper" på bilden så står det nåt om upplösning eller pixlar typ, och där kan man själv skriva i en helt ny siffra. Men när jag har gjort det (tror det stod 118 först och jag skrev i 1280 har jag för mej) så har bilden fortfarande för låg upplösning enligt sidan där jag försöker lägga in bilden för att föra över till t-shirt. Jag kan, som nån kanske redan klurat ut, ingenting om detta och allt är bara grekiska, minst.
Jag har fotat med en relativt ny och dyr digitalkamera, har inställningen på "superfine", är det det som är upplösningen? Det finns även "fine" och "normal". Visst borde vara på "fine"? Hittar inget annat på kameran som kan ha med detta att göra.
Bilden jag pratar om är förresten inlagd i mappen "bäbis" på min sida och heter "blåsfisken". Om nån är intresserad. men där har jag alltså förminskat originalet till 20%.
Det är inget fel, snarare ett måste, att förminska bilder för att lägga upp på webben eller skicka i mail osv. Men man behåller ALLTID orginalet också.
Jösses, vänta nu funkar det! Jag kan inte ha lagt in originalet utan en redigerad bild...
tack för hjälpen i alla fall!