• Smilie

För eller emot Timeout på barn 2-4 år

Tycker ni att det är ett bra alternativ?  Motivera gärna ert svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 19:07
    Med Timeout menar jag att sätta barnet på ett ställe och tvinga det att sitta där i tex 3 minuter.
    tex på en matta, i trappen , rummet osv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot Timeout på barn 2-4 år
  • studentbruttan29

kan du bara vara extra tydlig med vilken sorts Timeout du menar?

• Lilla trynet

All kränkande behandling av barn är olämplig. De varianter av timeout jag fått beskriven för mig faller inom kränkande behandling i mina ögon. Förefaller alltid vara utvisning, vilket vore ett bättre ord för att inte försköna metoden.

• Smilie

Jajjamensan .. nu har jag gjort det

• CeeJay

Dåligt på det sätt du beskriver i TS.

Däremot har vi alltid time-out när någonting händer dvs vi försöker sätta oss ner och prata med barnen. Det gäller även när någon av oss vuxna gör någonting "fel".

• sarsaparilla

Det skulle aldrig falla mig in att använda en sådan metod. Kan inte tänka mig att ett så litet barn kan begripa varför det blir "timeoutad".

• Linda1976

För jävligt. Så skulle man aldrig behandla sin man/fru - så varför sina barn? Puckat.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • studentbruttan29

jag har försökt med Timeout på min son, men beteendet blev bara värre (jag gjorde EXAKT som de visade på Supernanny, inga krusiduller eller att jag t.ex. inte var konsekvent). Idag ordnar vi på annat sätt där mycket konversationer ingår. Jag pratar MED min son, inte TILL.

• MajaMaria79

Jag tänker mig time-out i den formen att om barnen här inte uppför sig vid matbordet eller så, så kan de bli förvisade till sitt rum en stund "tills de blivit snälla". Detta händer kanske 1 gång per barn och månad. De är 5 och 8 år btw.

Jag fick själv "tänka över vad jag gjort" på mitt rum många gånger som liten och jag minns faktiskt att det blev bättre. Jag blev lite lugnare och mamma och pappa också innan vi pratade om det som hänt. Så som paus för att hinna lugna sig lite i sitt rum så tycker jag att det kan vara bra. Men det var kanske inte så det menades här.

Men iofs... innan 4 års åldern så känns det inte berättigat. De förstår inte helheten innan dess tror jag.

• Cassanna

Dåligt: För det känns som skamvrån typ!

Svar på tråden För eller emot Timeout på barn 2-4 år