• Anonym

Springmask

Hej.

Läste precis om springmask och att det ska behandlas.
    Jag har haft det några gånger men INTE behandlat och de har ändå försvunnit. Varken min dotter eller sambo har blivit smittade. Men när jag läst på internet verkar det vara mycket smittsamt och att det ska behandlas.
    Tror ni att jag har någon annan mask eller kan de gå över av sig själv om man tar bort maskarna med tops? Jag har haft 1-2 maskar bara.

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym

ingen? Ska man behandla fast man inte har besvär längre???

• Anonym (JME)

Om det är springmask du har så ska du genast gå till apoteket. Masken försvinner inte om man inte behandlar den. Kanske är det så att du har någon annan typ av mask. Låter lite äckligt kanske men hur ser dom ut och hur tror du att du har fått det?

• Anonym

Dom är vita typ 3 mm långa jätte smala.
    Men jag hade för kanske 1 år sedan och då tog jag bort dom med tops sen försvann dom, eller det kliade iaf inte och när jag var liten hade jag ofta men då behandlade inte man heller, utan de försvann av sig självt. Ska jag behandla fast det inte kliar?

• Anonym

Om det är springmask ska det behandlas, de är ena jävlar på att lägga ägg. Men har besvären försvunnit så hade du kanske tur eller så var det något annat. Men visst tycker jag att alla rekommendationer om hur man ska skydda sig från att smitta är överdrivna, man får bara vara förnuftig. Det räcker med att ta pillrena och se till att tvätta sig morgon och kväll.

• Anonym

Springmask ska behandlas direkt när man upptäcker maskarna i ändtarmen, dom lägger ägg i tarmen/analen som följer med fingrarna upp och vidare till mun mm, o ja även om man tvättat händerna kan det finnas ägg under naglarna, sprider sig väldigt lätt. Äggen hamnar i magen o där utvecklas dom till nya maskar, kan även finnas på underkläderna... Du kanske bara ser o kan ta bort 1-2 st men det minns MASSOR kvar där inne, på barn kan man se jättemånga i bajset om dom är blöjbarn eller bajsar på pottan. O ja man ska hällst behandla hela familjen om man upptäckt det hos någon av familjemedlemmarna. För även om ni inte märkt det hos dom små barnen så kan dom ha dom och smitta vidare till dagis o skola mm Medicin finns som flytande & i tablett form. Hoppas du/ni blir av med dom

• Anonym

Näe, verkar onödigt att behandla om det inte kliar. Är det så att maskarna hunnit lägga ägg så kommer det att klia. Kliar det inte så är det nog ingen fara.

• Anonym

Ändrar mig....det är nog bäst att behandla! Inlägg nr. 5 låter inte kul!

• Anonym

Det var 3 veckor sedan jag upptäckte en mask som jag tog bort. Sedan dess har det inte kliat alls. Min dotter visar inga tecken på att de kliar och har inga maskar i bajset (bajsar i potta)
    Tror jag struntar i behandling eftersom de verkar vara borta och om jag upptäcker någon igen så får jag behandla?

• Anonym

Men tror ni inte dom försvunnit eftersom de inte kliar alls? Och eftersom min dotter inte har några i bajset? Dom borde ju ha försvunnit av sig själv då? OM den skulle lagt massa ägg skulle ju de blivit maskar nu efter 3 veckor? Borde väl klia?

• Anonym

Äter du mycket rödbetor? Jag har läst att de innehåler en del av samma som den väldigt röda maskmedicinen man kan köpa på apoteket gör. Finns även i några andra röda livsmedel men jag kommer inte ihåg vilka.

• Anonym

Dottern och jag har precis blivit av med maskarna, vi behandlade hela familjen med Vanquin.
    Jag har googlat lite och hittade då att det är många som inte har symptom, men är ändå smittade. Det tar ung 4 v från att man "fått i sig" äggen tills det att honmaskarna lägger ägg utanför ändtarmsmynningen, dvs när det kliar.
    Hittade lite annan info oxå, som inte står i bruksanvisningen; ägg och maskar tål inte dagsljus. Det verkar inte som om det är någon vits att städa hela huset eller byta lakan varje dag.

• Anonym

Nä det är ingen ide att tok städa hemma
    Men man ska behandla igen efter ca 3 veckor för dom ägg som inte dog vid första behandlingen kan ha börjat kläckts igen o då tar man dom på behandling nr.2

Svar på tråden Springmask