• Tjatte

Glömd maräng av glömsk mamma

Suck, här skulle jag bara sno ihop en enkel glömd maräng till midsommar. Det är världens enklaste recept: vispa fem äggvitor till maräng, vänd i 2,5 dl socker och häll upp i springform, ställ in i ugn som är förvärmd till 250 grader, stäng av värmen och låt marängen stå på eftervärmen över natten.

Men jag är gravid och det har satt sig på hjärnan De första äggvitorna gick bra, men det fjärde ägget sprack så det blev gula bland alla mina fina vitor. Så det blev till att vackert hälla ut allt och börja om från början. Hmm, det här får inte hända igen, tänkte jag och bestämde mig för att hälla vitorna i en liten skål först och sen när jag såg att den var OK hällde jag över den i vispskålen. Det gick fint. Sen slog det slint igen och jag hällde i sockret INNAN jag vispat äggvitorna. Suck. För h***e, det får gå ändå, tänkte jag och vispade på. Smeten såg faktiskt inte så dum ut så jag hällde i den i formen, in i ugnen, av med värmen. Det kanske blir bra ändå, tänkte jag och började städa undan. Vad ser jag då? Jo, att jag glömt att hälla över den sista äggvitan i vispskålen. Morr. Hur disträ kan man bli?

• Svar på tråden Glömd maräng av glömsk mamma
  • ovebrink

haha, du får uppdatera oss om hur den blev sen då! sara

Svar på tråden Glömd maräng av glömsk mamma