• Boråsman

Skilnaden mellan Aftonbladet och Expressen ?

Hej alla snälla mäniskor här, nu behöver jag lite hjälp från Er,jag har en uppgift att jämföra nyhets publiserings sätt i både aftonbladet och expressen.Som otur min järna står stilla och kommer ej på ngt :(
    kan ni vara snälla och skriva några skilnader mellan de när det gäller nyheter och bilder osv...
    kram/

• Svar på tråden Skilnaden mellan Aftonbladet och Expressen ?
  • Neko

Är det inte lite olika politisk färg på dem, expressen är lite mer åt höger och aftonbladet åt vänster?

• anarkokapitalist
    Neko skrev 2008-06-24 00:45:35 följande:
    Är det inte lite olika politisk färg på dem, expressen är lite mer åt höger och aftonbladet åt vänster?
    Expressen ska vara oberoende liberal och aftonbladet socialdemokratisk om jag inte minns fel.
    Observera dock "ska vara".
  • Rabelais

Det är ingen som helst skillnad: Båda tidningarna förmedlar lite TT-nyheter för syns skull men ägnar sig mest åt sensationsjournalistik och skvaller. "Artiklarna" är så korta som möjligt för att deras ADD-läsare skall kunna tillgodogöra sig lite information och ofta färgade av ett pubertalt språk som ibland är på gränsen till sms-språk. Av denna anledning undviker man att dubbelkolla sina källor för att inte riskera att sumpa en nyhet och förlitar sig ofta på ren hörsägen.

Ledarsidorna är fyllda av bittra wannabees med storhetsvansinne som tror att de räknas för att de skriver i en nationell tidning men vad som helt gått dem förbi är att genomsnittsläsaren är Arne Arbetare och hans OOU-polare och ingen tar dem egentligen på allvar.

• Jambosana

Nja, kvällstidingarnas syfte är egentligen underhållning. Alltså nyhetsbevakning i mer lättstöpt form än ex DN.

Aftonbladet är socialdemokratisk och Expressen oberoende liberal. Vill gärna föra den lilla människans talan gentemot staten/kommunen/politiker/de-som-bestämmer. De får inget presstöd (som SvD eller de flesta landsortsfaksimil), eller säljer via prenumeration och är därmed alltså beroende av att folk köper lösnummer. Detta uppnås genom löp och förstasidor som är sensationella och det funkar uppenbarligen.

• Nilats

Båda är äckliga skvallertidningar.

• isisisis

Att Aftonbladets sida på nätet fungerar snabbt och bra alltid.

Och Expressen raka motsatsen.

• Ardilla
    Rabelais skrev 2008-06-24 11:04:28 följande:
    Det är ingen som helst skillnad: Båda tidningarna förmedlar lite TT-nyheter för syns skull men ägnar sig mest åt sensationsjournalistik och skvaller. "Artiklarna" är så korta som möjligt för att deras ADD-läsare skall kunna tillgodogöra sig lite information och ofta färgade av ett pubertalt språk som ibland är på gränsen till sms-språk. Av denna anledning undviker man att dubbelkolla sina källor för att inte riskera att sumpa en nyhet och förlitar sig ofta på ren hörsägen.Ledarsidorna är fyllda av bittra wannabees med storhetsvansinne som tror att de räknas för att de skriver i en nationell tidning men vad som helt gått dem förbi är att genomsnittsläsaren är Arne Arbetare och hans OOU-polare och ingen tar dem egentligen på allvar.
    Jag bara älskar att du använder MITT oou. Tack trinity för att du skrev in det på wikipedia.

hahahahahaha.
  • Panda87

expressens nyheter behöver man inte betala för att få läsa på internett. hos aftonbledet måste man vara pluss medlem för att ta del av allt

*älskar min krister*
  • Krillans

Man kan inte på något sätt jämföra Aftonbladet och Expressen med Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet etc. När det gäller nyheter så är Aftonbladet och Expressen klart sämre, skrivna på ett helt annat sätt. Ibland känns det som att man kan jämföra dom med Se & Hör...

• Nilats
    Krillans skrev 2008-08-01 18:10:49 följande:
    Man kan inte på något sätt jämföra Aftonbladet och Expressen med Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet etc. När det gäller nyheter så är Aftonbladet och Expressen klart sämre, skrivna på ett helt annat sätt. Ibland känns det som att man kan jämföra dom med Se & Hör...
    Ibland?
  • Krillans

Tycker att nyheter i bägge två är lika dåliga.

• Nilats

Läs mitt inlägg en gång till så kanske du förstår vad jag menade.

• Krillans
    Svar på #10
    Nilats skrev 2008-08-01 18:12:42 följande:
    Ibland?
    Får väl erkänna att jag tycker det är alltid...

Prenumererar på morgontidning. Suverän, hade aldrig klara mig utan den.
  • Krillans

Nilats skrev 2008-06-24 20:25:36 följande:

Båda är äckliga skvallertidningar.
    Hade inte läst detta innan. Som jag skrivit tycker jag likadant. Bra att vi har samma åsikt.

Fundering. Måste ändå vara många personer som köper dom för annars hade dom kursat... hmmmm....
  • Nilats

Pöbeln gillar saftiga skvallerscoop och bantningstips.

• Tussetösen
    Ardilla skrev 2008-06-24 20:28:24 följande:
    Jag bara älskar att du använder MITT oou. Tack trinity för att du skrev in det på wikipedia.hahahahahaha.
    och vad betyder OOU..?
  • Rabelais
    Ardilla skrev 2008-06-24 20:28:24 följande:
    Jag bara älskar att du använder MITT oou. Tack trinity för att du skrev in det på wikipedia.hahahahahaha.
    Vill du ha royalty eller något?
  • Rabelais
    Tussetösen skrev 2008-08-05 18:20:37 följande:
    och vad betyder OOU..?
    Ungefär samma sak som FL-morsa fast för den generella populationen
Svar på tråden Skilnaden mellan Aftonbladet och Expressen ?