• Neeaa

Ont vid ägglossning

Nån mer som får oerhört ont vid ägglossning? Jag har aldrig mensvärk, men vid ägglossning får jag käka värktabletter, fast det hjälper oftast inte så mycket. Har varit så i några år nu. Började med att jag trodde det var tarmen som spökade. Gör extra ont då jag sätter mig hastigt, sitter på cykeln och det är knöligt på vägen, går på toa och gör nr två, eller vid samlag. Känns som det går hela vägen från magen ut till tarmen. Ibland känns det som någon sticker in en kniv in i nedre delen av magen. Olika hur ont det gör men oftast vill man helst ligga ner bara. Jag blev gravid och födde en dotter för ett år sedan. Men problemet har nu fortsatt efteråt igen. Insåg efter ett tag att dessa problem kommer exakt samma datum varje månad - vid ägglossning. Håller i sig i ca 2-3 dagar. Kanske det beror på såna där äggcystor man hört talas om? Vet någon vad man kan göra åt det? Hur lindrar man bäst? Knepigt att det skall kännas ända ut emot tarmen! Men allt sitter väl ihop på något vis.

• Svar på tråden Ont vid ägglossning
  • vispen76

Då e vi 2 lider som fan, rent ut sagt kan knappt sitta, sex i bara ett syfte just den dagen för det gör så ont, men enligt min läkare e det normalt å att man ska va glad för att då vet man att man funkar.Sist åt jag voltaren å ipren samtidigt enligt ordination.

• Trinity78
    Neeaa skrev 2008-06-19 00:01:54 följande:
    Nån mer som får oerhört ont vid ägglossning? Jag har aldrig mensvärk, men vid ägglossning får jag käka värktabletter, fast det hjälper oftast inte så mycket. Har varit så i några år nu. Började med att jag trodde det var tarmen som spökade. Gör extra ont då jag sätter mig hastigt, sitter på cykeln och det är knöligt på vägen, går på toa och gör nr två, eller vid samlag. Känns som det går hela vägen från magen ut till tarmen. Ibland känns det som någon sticker in en kniv in i nedre delen av magen. Olika hur ont det gör men oftast vill man helst ligga ner bara. Jag blev gravid och födde en dotter för ett år sedan. Men problemet har nu fortsatt efteråt igen. Insåg efter ett tag att dessa problem kommer exakt samma datum varje månad - vid ägglossning. Håller i sig i ca 2-3 dagar. Kanske det beror på såna där äggcystor man hört talas om? Vet någon vad man kan göra åt det? Hur lindrar man bäst? Knepigt att det skall kännas ända ut emot tarmen! Men allt sitter väl ihop på något vis.
    Det låter faktiskt som att du har endometrios. http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3323

Kontakta din gynekolog och boka en tid. Tyvärr kan man inte upptäcka endometrios vid en vanlig undersökning, man måste göra en titthålsoperation för det, men han/hon kan i alla fall säga om det skulle kunna vara så.

Lycka till!
    Why does it always rain on me?
  • Neko

Jag hade precis samma sak men det slutade göra så ont när jag slutade ta minipiller. Använder du någon typ av hormonellt preventivmedel? Isf kanske det beror på det?

• Trinity78
    Neko skrev 2008-06-19 09:02:20 följande:
    Jag hade precis samma sak men det slutade göra så ont när jag slutade ta minipiller. Använder du någon typ av hormonellt preventivmedel? Isf kanske det beror på det?
    Endometrios kan man lindra just genom att äta p-piller.
  • vispen76

jasså!! oj!! jag som hade det innan jag fick barnen för 12 års sedan å åt mediciner, men försvann under första grav.

• Trinity78
    Hur behandlas endometrios?

Man kan försöka med att ge p-piller. Tanken är att minska svängningar i hormonpåverkan. Samma resultat kan man uppnå efter en längre tids behandling med gestagener.

P-piller med gestagen och östrogen i låg dos. Naturliga östrogener som tabletter, plåster, gel till huden, vaginalkrämer, vaginalring, stolpiller och injektioner.Operation:
    Att ta bort förändringarna är det mest effektiva. Detta görs ofta med titthålsoperation (laparoskopi). Förändringarna kan tas bort med brännare, laser eller ultraljud.En graviditet botar inte sjukdomen, men många mår betydligt bättre de månaderna. Men även motsatsen finns, de som blir sämre och har mycket ont.

Symtom kan vara:

Mycket kraftig menstruationssmärta, smärta som för vissa kan förvärras i slutet av menstruationen Riklig menstruation Samlagssmärta Smärta i korsryggen och ut i benen Smärta när man kissar eller har avföring Förstoppning och/eller diarré Trötthet, utmattning Feber Infektionskänslighet Oförklarlig barnlöshet Depression
  • Neeaa

Endometrios... Känns ändå inte som att det är det jag har. För jag blev gravid på stört och har inga problem alls vid mens och vid graviditeten fick jag ont lite då och då ändå, men inte lika ofta bara. Men däremot har jag hört att man kan även lida av äggblåsor eller cystor eller vad det var. Jag använder inget hormon för jag blir så påverkad av det psykiskt och sist jag åt p-piller mådde jag illa och var mig inte själv riktigt.. Men jag tackar ändå för tipset. Kan ju kanske vara endometrios trots att bara få symtom stämmer. Jag tror jag ska ringa doktor nån dag och få något som lindrar. Men det känns inte skoj att behöva käka värktabletter varje ägglossning precis. Eftersom jag cyklar mkt i jobbet (hemtjänsten) så blir det jobbigt dessa dar..

• Trinity78

Jag känner av min endo även vid ägglossning, även om det är värst vid mens. Det är det som är så lurigt med endo - symptomen varierar så från person till person.

Alla med endo har inte problem med att bli gravida. Jag tror att det är nånstans runt 40% så det är fortfarande många som lyckas bli gravida utan problem.

Jag hoppas att det löser sig för dig i alla fall

• Neko
    Trinity78 skrev 2008-06-19 09:03:13 följande:
    Endometrios kan man lindra just genom att äta p-piller.
    Jag menade att jag bara hade så när jag åt minipiller, dvs det blev värre av pillrena. Sedan jag slutade med dem har jag inte haft så längre.
  • Neeaa

Man får väl leva med det antar jag. Men då vet man att det ej är farligt. Kanske gör ett besök hos doktor ändå så man känner sig lugn.

• Gisney

Jag får ont sommartid av ägglossning men aldrig under de andra månaderna. Väldigt mysko!

Svar på tråden Ont vid ägglossning