• Bibbel

Skillnad mellan dagis och förskola

Jag läste för ett tag sen en tråd där det framgick att förskollärare inte gillar att förskolan kallas dagis och insåg att jag verkar ha missat en hel del i utvecklingen vad det gäller barnomsorgen i Sverige.

Nu undrar jag om någon skulle kunna förklara skillnaderna mellan daghem och förskola? Mer än att förskolan har läroplan då. Vilka åldrar, hur ofta/länge går barnen, vad innebär en läroplan etc etc.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Skillnad mellan dagis och förskola
  • ursulae

Enligt wikipedia är dagis bara ett äldre slangord för daghem vilket har ersatts med förskola.
    sv.wikipedia.org/wiki/Dagis
    Man kan också påtala att läroplan infördes 1998 för denna verksamhet så på det viset kan man kanske säga att det är en skillnad mellan dagis och förskola. Men idag finns inget "dagis" längre men många kallar sin förskola för dagis (kanske för att det hette så när man själv gick där samt för att det är ett enklare ord för barn att säga)
    Man får börja på förskolan från 1 års ålder och vid 6 års ålder flyttas man till förskoleklass (sk. 0:an). Hur ofta/länge barnen går är väl samma som på dagistiden, det beror på föräldrarnas jobbsituation. Läroplanen är fastslagen av riksdagen och innehåller vilka värden som verksamheten ska genomsyras av samt vilka mål som man vill ska uppnås i verksamheten (kanske t.ex. att barn ska få ökad respekt för naturen, eller något liknande.
    Googla på Lpfö 98 (Läroplan för förskolan) så hittar du den snabbt om du är nyfiken.

• CCA

Förutom att jag håller med vad ursulae säger vill jag göra ett tillägg. Har upptäckt bla. här på fl att daghem oftast används som förkortning av familjedaghem dvs dagmamma. Då bedrivs ju verksamheten i dagmammans privata hem. Läroplanen ska då vara vägledande men man är inte tvungen att följa den vilket är fallet för förskolan

• Bibbel

Oh så dagis finns inte längre :O. Jag som hade så mycket kul där :D. (ja jag gick på dagis från jag var jätteliten och tyckte det var skitkul!)

Haha när jag googlade Lpfö 98 så var de första träffarna på engelska och spanska. Fick titta lite för att hitta den svenska versionen. Things change.

När jag ögnade igenom den så känns det som om det var ungefär det som jag fick lära mig på dagis. Antar att allt måste sättas på papper och bli regel/lag förr eller senare. Hoppas bara att allt kul pyssel finns kvar och att det inte bara är skola.

Vad finns det för alternativ innan 1-års ålder?

• JeanneDArc

Det är väl dagis nu också EGENTLIGEN. De busar och leker och klättrar osv, men de har en läroplan de följer och är pedagogiska. Ordet dagis existerar inte längre officiellt, men förskolan är ju det som tidigare kallades dagis. Och många (de flesta?) kallar det fortfarande dagis... åtminstonde när inte fröknarna (lärarna heter det, ajabaja) hör på.

• JeanneDArc

Finns väl inga alternativ innan 1 år egentligen. Då är någon förälder hemma, eller så får man väl anlita en barnflicka eller nåt. Tror man kan få in dem i fröskolan någon månad tidigare om det är av en viktig anledning.

• Bibbel
    JeanneDArc skrev 2008-06-19 16:22:43 följande:
    Finns väl inga alternativ innan 1 år egentligen. Då är någon förälder hemma, eller så får man väl anlita en barnflicka eller nåt. Tror man kan få in dem i fröskolan någon månad tidigare om det är av en viktig anledning.
    Ha! Glömde helt bort att det inte är några problem att stanna hemma i ett år i Sverige. *slå sig för pannan* Så det var ju en ganska dum fråga :D
  • JeanneDArc
    Nä inga problem här, det är snarare en självklarhet!
Svar på tråden Skillnad mellan dagis och förskola