• Vitvå

Vad är kvalsterbett??

Min dotter har fått små hårda hhudutslag på låret, bara på låret.
    Ringde bvc och vi ska dit och hon trodde att det rörde sig om kvalsterbett...

Började må illa...vad tusan är det? Är det vad det låter som och vart har hon isåfall blivit biten?
    Jag har inga utslag och inte min man heller...

Någon som haft det eller har barn som haft det?

• Svar på tråden Vad är kvalsterbett??
  • mjukisb

När jag var i Afrika på klassresa var det en tjej som fick bett över hela sig som visade sig vara kvalsterbett.

• Vitvå
    mjukisb skrev 2008-06-19 08:42:27 följande:
    När jag var i Afrika på klassresa var det en tjej som fick bett över hela sig som visade sig vara kvalsterbett.
    Men hur fick hon dem?
    Och fick hon behandling för dem?
  • MyFine

Har ni djur? Isåfall kan de komma därifrån.

• Vitvå
    MyFine skrev 2008-06-19 08:49:38 följande:
    Har ni djur? Isåfall kan de komma därifrån.
    Jo, vi har 2 katter. Men vi har haft dem sen långt innan hon föddes och hon har aldrig haft såna här utslag förut.
    Kan man får bort kvalstern eller är det nåt man får leva med?
  • MyFine

Är det utekatter så är det mest troligt dom som har dragit in nått. Våra katter fick mjällkvalster för nått tag sen (har aldrig heller haft nått förut) och det yttrade sig som "myggbett" på oss (jag och min äldste son). Kliade så in i norden!
    Det försvann av sig självt efter ett tag, men man kan även behandla med Frontline (finns på apoteket). Tänk oxå på att dammsuga där dom har legat (typ soffan).

• Vitvå
    MyFine skrev 2008-06-19 08:58:55 följande:
    Är det utekatter så är det mest troligt dom som har dragit in nått. Våra katter fick mjällkvalster för nått tag sen (har aldrig heller haft nått förut) och det yttrade sig som "myggbett" på oss (jag och min äldste son). Kliade så in i norden! Det försvann av sig självt efter ett tag, men man kan även behandla med Frontline (finns på apoteket). Tänk oxå på att dammsuga där dom har legat (typ soffan).
    Fast vi har innekatter. Fast de kanske kan få mjällkvalster också?
    De ligger inte i soffan. Bara i fotänden på sängen och i fönstren...och där är ju inte hon.

Hade ni också bara på enskilda ställen eller hade ni på hela kroppen?
    Fick resten av familjen också bett?
    Min man kom på att han har några liknande "bett" i handflatan men jag har inte ett enda. Borde det inte drabba alla. Jag är den som håller på mest med katterna..
  • Vitvå

Ozzan:
    Hur var katterna påverkade?
    Kliade det på dem eller såg du något specillet på dem?

• MyFine

Vet faktiskt inte om de kan få det om dom är innekatter, men det låter ju inte helt omöjligt. Verkar som det om man läser runt lite på olika kattforum iaf.
    Vi fick bett där huden var bar, så om jag satt i soffan där katten hade legat så fick jag bett i glipan som blir mellan tröjan och byxorna. Det verkar inte som om det blir bett på alla, för min sambo fick inte ett enda, och han pysslar på lika mycket med katterna som jag.
    det enda jag märkte på ena katten var att den var lite mjälligare än vanligt. Han är svart så det var lätt att se det på honom.

• mjukisb

Vi sov ju på vandrarhem där nere så hon fick det nog från en säng. Hon gick till doktorn för att det kliade så och så fick hon några tabletter för det.

• Vitvå

Som tur var så var det inte kvalsterbett.
    De visste inte vad det var, både läkaren och sköterskan stod helt frågande..

Men men, vi skulle smörja med mjukgörande och började det sprida sig mer eller om hon fick minsta antydan till feber så skulle vi söka akut..

Svar på tråden Vad är kvalsterbett??