• basketmia

    Skänka gamla barnkläder till barnhemmet?

    Nu är det långt kvar tills vi kommer att få åka och hämta hem lillabroster från något land men jag har funderat lite på en sak. Vi har en massa kläder hemma som vår tjej vuxit ur och som kanske skulle kunna komma till nytta på ett barnhem. Är det OK att skänka använda kläder till barnhemmet eller ska det bara vara nya kläder i så fall? Jag har för mig att jag läst någonstans att det skulle vara ett stort no-no att skänka begagnade kläder men jag förstår inte riktigt varför. Jag skänker ju i så fall bara hela och rena kläder som inte är använda så mycket.

  • Svar på tråden Skänka gamla barnkläder till barnhemmet?
  • Ethi

    Till Etiopien är det i alla fall tydligt att det ska vara just begagnade kläder, och inte nya. Jag antar att det har att göra med att steget mellan nya kläder och att ge pengar som i slutändan skulle kunna räknas som mutor och i slutändan barnhandel, inte är superduperlångt... Åtminstone kortare än att ge begagnade kläder som man själv ändå inte har någon nytta av längre.

  • inoka

    till barnhemmet i indien där jag jobbade hade vi gladeligen tagit emot kläderna :)

  • mammatillvictor

    I Vietnam och vårt barnhem var det välkommet, det behövdes inte vara begagnade kläder men vi hade med oss mycket begagnat som jag fått från vänner och från fl-medlemmar efter att jag gjort en tråd om detta ändamål Särskilt större kläder till de äldre barnen som blir kvar på barnhemmet var aktuellt.

  • basketmia

    OK, större kläder har jag ju inte så mycket ännu men min dotter hinner ju bli åtminstone 6 år innan det är dags att åka så lite stora kläder kanske det hinner bli. Men då låter det ju i alla fall som om kläderna skulle kunna komma till nytta även om jag nog kan lämna storlek 40 kläderna hemma

  • mammatillvictor
    basketmia skrev 2008-06-19 10:58:22 följande:
    OK, större kläder har jag ju inte så mycket ännu men min dotter hinner ju bli åtminstone 6 år innan det är dags att åka så lite stora kläder kanske det hinner bli. Men då låter det ju i alla fall som om kläderna skulle kunna komma till nytta även om jag nog kan lämna storlek 40 kläderna hemma
    PÅ vårt barnhem hade de kläder till småttingarna i mängder men de stora barnen hade ont om kläder som passade dem. Det är ju rätt lätt att köpa begagnade kläder också, finns ju second hand Och kanske har du vänner eller så som har större barn där kläderna är urväxta. Min vän åkte till Ullared och köpte jättebilliga kläder i större strl vilket var kanon!
  • Manchester

    I vårt land är det inte accepterat med begagnade kläder. Lite konstigt kan jag tycka. Begagnade kläder av bra kvalitet måste ju vara bättre än mycket av det jag köpte för nästan ingenting på HM:s och Lindex slutrea. Men de tycker tydligen att det ligger något nedvärderande i att ge gamla kläder (smulor från den rike mannens bord, typ) och man uppmanas att inte ta bort prislappen från det man tänker skänka. Inte så mycket för att de vill veta vad kläderna kostat, utan för att det ska synas att de är nya. Jag klippte bort själva prisuppgiften, men lät resten av lappen sitta kvar. Nu är det inte så troligt att ni kommer att adoptera från vårt land eftersom Sverige upphört att ta emot barn därifrån, men jag har hört att det finns fler länder som resonerar likadant. Vi adopterade från Ukraina och kanske är det främst länder i Östeuropa som tänker så?

  • sari

    Vårt resegrupp (till Kina reser man i grupp) hade med sig massor av begagnade kläder. Det var välkommet. Vi blev också tillsagda att det var brukligt att ha ett set med nya barnkläder med sig, som utbyte mot kläderna som vårt barn hade på sig när vi fick henne. I Kina är det även brukigt att ge någon pressent till barnhemmet. Guiden frågade barnhemmet vad de behövde och vi shoppade mer kläder på plats i Kina.

  • nordenhammar

    jag är adopterad från polen. Vi åkte tillbaks till polen och barnhemmet när jag va större, jag, min bror och mina föräldrar. Då hade vi med oss begagnade kläder i massa storlekar, leksaker iofs köpta. Dom blev jätteglada. Det va iofs några år sedan så det kanske är annat nu.

  • madhag

    Idag är det inte lika självklart att skänka begagnade kläder till polska barnhem...
    På vårt barnhem brukar de låtsas att de är glada för att inte såra den som ger, men barnen vill inte ta de kläderna (förutom de små som inte ser skillnad) och sedan slänger man bara massa kläder. Onödigt.
    Men bara för 4 år sedan var det annorlunda.
    Mentaliteten i polen är annorlunda. Barn i vanliga familjer får sällan begagnade kläder. Resultatet är att barnhemsbarnen vägrar ha begagnade kläder för att de känner sig sämre än andra barn på skolan. Det verkar vara otroligt viktigt för de barnen, de har ingentng annat att imponera med än kläderna. Och tänk att någon får veta att de var begagnade och inte köpta i affären i stan...

  • Manchester
    madhag skrev 2008-06-22 18:01:50 följande:
    Idag är det inte lika självklart att skänka begagnade kläder till polska barnhem... På vårt barnhem brukar de låtsas att de är glada för att inte såra den som ger, men barnen vill inte ta de kläderna (förutom de små som inte ser skillnad) och sedan slänger man bara massa kläder. Onödigt. Men bara för 4 år sedan var det annorlunda.Mentaliteten i polen är annorlunda. Barn i vanliga familjer får sällan begagnade kläder. Resultatet är att barnhemsbarnen vägrar ha begagnade kläder för att de känner sig sämre än andra barn på skolan. Det verkar vara otroligt viktigt för de barnen, de har ingentng annat att imponera med än kläderna. Och tänk att någon får veta att de var begagnade och inte köpta i affären i stan...
    På skolan där jag jobbar brukar vi sätta ihop julklappar till ett skolbarnhem i Lettland. Det verkar vara lite samma sak. Det är OK att skicka med riktigt fina begagnade kläder, gärna fina märken och inte synligt slitna, men i själva julklappspaketen ska det vara nytt. Det gör inget om det är reaplagg från Kappahl, men det är viktigt för de här barnen att veta att plagget är köpt just för dem. Likaså försöker vi uppmuntra eleverna att lägga ned någon lite pryl som ger lite glamour i tillvaron. Är paketet lämpat för en tonårstjej kan det vara ett läppglans eller ett nagellack, till en kille kan det passa med en nyckelkedja eller en keps. Till mindre barn kan det bli en målarbok eller någon liten leksak. Bara för att de för en gångs skull ska få lite "lyx" och inte bara det som är nödvändigt.
  • mammatillvictor

    Jag sparade prislapparna på plaggen jag köpte på Ullared för att de skulle se att det var nya kläder, tänkte att de kanske resonerade så också fast om det varit fel att ge bort begagnade kläder till barnhemmet i Vietnam hade nog AC sagt något om det var så.

  • mammatillvictor

    tillägg: Hör med er organisation om vad som är lämpligt och inte lämpligt att ta med sig.

  • väntar i Kina kön

    Till Kina ska man bara ta med sig nya kläder men jag ser att vissa har tagit med bättre begagnade kläder men enligt adoptions byrån så ska man ta med nya kläder.

Svar på tråden Skänka gamla barnkläder till barnhemmet?