• MajaLinnéa

Hund som skäller på andra hundar...

Nåt tips på hur man får hunden att sluta skälla på andra hundar som går förbi vår tomt?
    Har staket, och ibland är vår hund ute ensam och om det går förbi nån med en hund springer vår hund längs staketet och skäller (dock inte ilsket, och han reser inte ragg men det är ju ändå inte så trevligt...)

Hur kan man träna bort detta?
    Eller bör man inte låta honom vara ute ensam (vilket jag helst vill att han ska kunna vara)?

• Svar på tråden Hund som skäller på andra hundar...
  • Birgitta2

Han vaktar revir. Inte konstigt han varnar er att något händer därute. Jag hade försökt kalla på hans uppmärksamhet, locka med något gott och berömt honom översvallande när han blev tyst. Att straffa går inte. Du måste nog hålla ögonen på honom några veckor och vara totalkonsekvent. När han märker att det blir belöning när han håller tyst, så kommer motivationen kanske sjunka att skälla ut hundar och folk. Men är motivationen tillräckligt stark hos hunden kommer du få jobba ganska mycket för att stävja detta.

• MajaLinnéa
    Birgitta2 skrev 2008-06-19 13:03:45 följande:
    Han vaktar revir. Inte konstigt han varnar er att något händer därute. Jag hade försökt kalla på hans uppmärksamhet, locka med något gott och berömt honom översvallande när han blev tyst. Att straffa går inte. Du måste nog hålla ögonen på honom några veckor och vara totalkonsekvent. När han märker att det blir belöning när han håller tyst, så kommer motivationen kanske sjunka att skälla ut hundar och folk. Men är motivationen tillräckligt stark hos hunden kommer du få jobba ganska mycket för att stävja detta.
    Jag gör så, att när han är ute ensam och börjar skälla så går jag ut och kallar in honom.
  • Birgitta2

Glöm inte beröm och godis. Kvittra högt till honom, klappa händer av glädje, beröm beröm beröm!!! Ta fram alla skådespelartalanger du bara har. Du skall se att han tycker det är bra mycket roligare att få godis och massor med beröm än att skälla. Men du får inte sluta berömma honom när han har börjat dämpa sig, för då kommer hans minne av detta sjunka undan och han kan komma tillbaka till ovanorna.

• FavvoJonna

jag tror det kan vara lite sent att gå ut till honom när han redan börjat skälla. JAg tror att allt man säger då bara förstärker hans vaktande. Bättre att du ligger o lurar lite på när det kommer nån o innan hunden hinner se dom så tar du fram godis som du ger honom medan han tyst sitter vid din sida när den andra hunden går förbi..

• Birgitta2
    FavvoJonna skrev 2008-06-19 13:06:59 följande:
    jag tror det kan vara lite sent att gå ut till honom när han redan börjat skälla. JAg tror att allt man säger då bara förstärker hans vaktande. Bättre att du ligger o lurar lite på när det kommer nån o innan hunden hinner se dom så tar du fram godis som du ger honom medan han tyst sitter vid din sida när den andra hunden går förbi..
    MMm... helt rätt. Det skall ju helst vara precis innan, precis när han uppmärksammat de som kommer, det är då du skall kalla på honom och bryta uppmärksamheten. Men lås inte in honom i huset eller så, utan sysselsätt dig med honom och släpp honom sen när folk gått förbi. Annars lär han inte komma sen om han tror du kallar in honom in i huset.
  • FavvoJonna

ja jag har iaf gjort så men min vovve, som är en spets (alltså har ganska lätt för att skälla) och är dessutom väldigt vaktig av sig. Jag brukar alltid se på hans kroppsspråk när han hör något (då oftast att det kommer nån långt bort på vägen) o då går jag direkt o ställer mig o kör lite fot eller nåt med godis, men jag ser oxå till att han faktiskt ser den andra hunden. Annars känns det lite onödigt sådär.. ;)

Nu behöver jag bara göra det ibland, så för oss har det funkat!

Jag tror att vara ett steg före sin hund oftast är nyckeln till att kunna korrigera o få bort en ovana..

Lycka till!

• stjärnströssel

skulle inte låta han vara vid tomtgränsen...låta han vara vid er!
    detta skällande kan vara allt från frustration/vakt osv..kan lätt utveklas till negativa känslor.

det blåser på toppen
  • Liten parvel

man kan visst säga till när det sker, det är för mig det bästa tillfället. Genom att bryta beteendet och visa att det inte är okej.
    När han skäller - avbryt genom att locka honom till dig, alt. lägg honom ner, vad som helst som får honom att koncentrera sig på detta nya istället för att skälla på andra.

Genom att avbryta honom precis innan han ens gör något kommer kanske ge effekt för stunden, men jag har svårt att tro att han vänjer sig av med beteendet då han tekniskt sett inte gör något fel.

Men det är min åsikt, och det är vad som funkar för mig... För andra kan det vara helt fel.

Hoppas du hittar något av alla tips som funkar.

• With a devilish smile

Det gör vår tik också , men är hon ute & går så skäller hon inte oavsett om mötande hund skäller mot henne. Men just när hon är inne i trädgård eller i lägenheten skäller hon emellanåt .

Svar på tråden Hund som skäller på andra hundar...