• sandras sötisar

hur sover era 5-månaders???

hur sover era 5-månaders? min lilla sover för mycket enligt mig.Hon har 3 sovpass om dagen.Vaknar mellan 6-7 varje morgon,är vaken max 2 timmar sen sover hon i ca 2 timmar.Är vaken kanske 3 timmar,sover ca 1 timme,vaken 2-3 timmar sover ca 30 min,sover sen natt vid halv sju-sju.Sover hela natten förutom matdags vid 5.Låter det mycket?

• Svar på tråden hur sover era 5-månaders???
  • AW76

Hon sover betydligt mycket mer än min 4½-månaders iallafall! Men hon är extrem åt andra hållet - sover ovanligt lite istället. Hon har nyligen börjat med 1 sovpass mitt på dagen (på 1-2 timmar), något som barn brukar börja med i 1-årsåldern!

Men annars sov hon bara små korta powernaps på 15-20 minuter och det blev aldrig nån ordning på sömnen + att hon blev jättegrining.

Så nu sover hon sitt lunchpass och somnar sen för natten runt 18-18.30 och sover till 6-7.30, med ett uppvak för mat, ibland inget uppvak!

Njut av din dotters sömn, kan säga att dagarna är rätt krävande när hon är vaken så här mycket, men men..

• sandras sötisar

Självklart tycker jag det är bra,men är även lite orolig att hon inte mår bra på något sätt när hon sussar så mycket.

• darkwell82

Har det likadant. Min grabb är 4½ månad och så här har hans dag sett ut idag:
    6.00 vaknade för att ammas lite snabbt, somnade om
    8.30 vaknade åt gröt och ammades
    10-12 sov
    12.30 amma
    sov 10 min i bilen påväg till affären
    15-16 sov
    16.00 smakis+amma
    17-18.30 sov tills jag väkte honom, morfar var här.
    19.30 amma
    20.00 sov för natten.

Så här vrukar hans dagar se ut ungefär,han har svårt att vara vaken mer än 1½ timme i sträck. Sover gör han i egen säng eller vagnen. Kul att stöta på någon annan i liknande situation

• Idacha

njut njut njut. säger jag bara. min dotter har jobbigt med sömnen på dagarna. men kolla med bvc om du är orolig. men det är väl så med oss alla. en del behöver mycket sömn, andra mindre.

• mmir

helt normalt, de orkar oftast bara vara vakna 2-2,5 timma i taget!
    vid 5 mander: sova 11 timmar pa natten c o sedan 3 timmar pa dagen!

• 19Anna73

Var glad!!

Min 5 månaders kille sover max 2 timmar i sträck på natten...sen vaknar han och vill ammas, börjar bli jättetrött nu! Vanligtvis sover han 1 timme och vaknar sen..
    Dagarna kan han sova typ 1/2-1 timme 2 -3 gånger om dagen. Har jag riktigt tur så sover han 2-3 timmar en gång på dagen fast det händer kanske en gång varannan vecka.

Första 3 månaderna sov han som en prins! 6-7 timmar i sträck på nätterna och mycket på dagarna.
    Jag vet inte vad jag ska göra för att han ska sova bättre på nätterna.. några tips?
    Har börjat ge gröt på kvällen men i natt blir det tredje natten som jag provar och än är det ingen förändring!

• loeli

Våran son snart 5 månader sover kanske en timme totalt på dagen. Vissa dagar verkar det som om han tar igen lite och sover lite mer men oftast så är han vaken och har energi som en duracellkanin. Han kan sova från 20-7 ibland längre sedan ligger han och snuttar i flera timmar. Vi brukar komma upp runt 9-9.30 så skönt så :) Här har vi inte bråttom om morgnarna.

Och till dig härovanför:

Att börja ge ersättning som kvällsmål brukar hjälpa.

tjingeling

• Snippen

Min sessa´s dag

0730 vaknar ersättning(150-170)*
    0830 somnar 1-2 timmar
    1100 ersättning
    1300 1 burk puré(potatis blomkål) ½ burk katrin plommon
    1430 sover 1-2 timmar
    1700 erättning
    1900 gröt + katrin plommon
    2000 sover för natten

*gäller vid alla ersättnings tillfällen

Wilma sover i eget rum o egen säng, har gjort de sedan vi kom hem från bb.

• Snippen

Glömde skriva, Wilma e 5 månader nu den 23 juni.

• ickeus

Oscar blir 5 månader nästa vecka. Han somnar runt 22-23 och sover till 9 på morgonen (vaknar kl 7 ibland och vill äta men somnar sedan om). Oftast sover han bara 10 min 2 ggr per dag men ibland kan han slå till och sova 2 timmar i sträck. Han har inga som helst rutiner på sömn!

• Tjet

Min 5-månaders sover mellan 19-20 och 05-06 med ett par uppvak, har en långsömn på dagen på 2-3 timmar och ett par halvtimmes-naps. Är mycket sällan vaken mer än 2,5 timme, oftast blir hon trött efter 1,5-2 timmar och somnar då i vagn, famn eller spjälsäng.

Esther är här! 11/1-08
  • Leva

Min tjej som snart är 6 månader somnar vid 7-8 tiden på kvällen och sover till 7.30 (äter 1-2 gånger på natten och somnar om direkt). Sedan sover hon 3 gånger på dagen, ungefär vid 9, 12 och 3. Lite olika hur länge, allt från 45 minuter till drygt 2 timmar.

Kram, Leva

• hella82

jag tycker det låter mycket och lite tråkigt att hon sover så mycket, det är ju så roligt när de små liven är vakna! men NJUT! det låter ju samtidigt helt underbart med nätterna! min son är snart 6 månader och sover mellan 8-9 timmar per natt, då han vaknar och äter flera gånger, minst 3 gånger. på dagarna sover han väldigt olika, ibland bara 1-2 timmar totalt, uppdelat på 3-4 sovperioder (mellan 10-30 minuter långa), andra dagar lyckas han sova 1,5 eller 2 timmar, men det är sånna dagar då natten varit kort, typ 6-7 timmar. jag är SÅ trött  och han med! men han vill inte sova. jag funderar på att börja med någon "metod". får se hur jag gör.

mamma till melker!
  • minimou

En ungefärlig dag för min 5-månaders flicka:

sover 21.30 - 08.00 (ammar några minuter så hon somnar om: 01.00,  03.30, 06.00).
    Sen sover hon 3-4 pass på mellan 0.5-2 timmar under dagen. Brukar nog bli ungefär 4 timmars sömn sammanlagt dagtid.

♥En dotter född 21 jan-08♥
Svar på tråden hur sover era 5-månaders???