• AdoXa

Hjälp med artbestämning - två skalbaggar och en skinnbagge(?)

Jag vet att det finns en hel del kunnigt folk här så jag testar;
    idag hittade jag tre små kryp som jag skulle behöva hjälp med att artbestämma.  Jag "samlar" på insekter genom att fotografera dem istället för att montera dem, och då krävs det ju gärna att man vet vad det är för arter...
    Jag antar att det rör sig om två skalbaggar och en skinnbagge, men jag är öppen för förslag;

Skalbagge 1:
    Skalbagge 1

Skalbagge 2:
    Skalbagge 2

Skinnbagge?
    Skinnbagge?

De två översta är ju väldigt vanliga, sådana man ser ute nästan varje dag men jag vet inte alls vad de heter...

Vore toppen om någon kunde hjälpa mig med detta... Jag har bläddrat igenom alla bilder på www.entomologi.se/ men inte hittar några som verkar stämma.

• Svar på tråden Hjälp med artbestämning - två skalbaggar och en skinnbagge(?)
  • birdies

Kul, jag kör själv med samma stil och samlar insekter genom att fota.

Jag är långt ifrån någon expert men tror att skalbaggarna hör till gruppen bladbaggar (chrysomelidae). För det är väl inte blombockar (dvs tillhörande långhorningarna och att de långa antennerna inte syns på bilden). Storleken är ju lite svårbedömd.

Bladbaggar är ju tyvär en hopplöst stor grupp Den övre borde t.ex. kunna vara sädesbladbagge (Oulema melanopus).

Skinnbaggen gissar jag på någon av våra bärfisar/stinkfly. Flera av de vanliga arterna har ju könen olikfärgade vilket krånglar till det hela.

• AdoXa

Vad roligt med en till insektssamlare!
    Har du förresten något bra tips på en bra bok för artbestämning av insekter, spindlar och annat? Gärna en med en nyckel i... Jag insåg idag att jag inte har en enda sådan bok värd namnet.

Mmm jag tänkte också att det kanske var en bladbagge men kom inte längre. Både de översta är ju väldigt vanliga, sådana där som man får på sig så fort man sätter sig på en gräsmatta enligt min erfarenhet, så det känns som att de borde ha svenska namn. :-/

birdies skrev 2008-06-19 15:37:07 följande:
     melanopus).Skinnbaggen gissar jag på någon av våra bärfisar/stinkfly. Flera av de vanliga arterna har ju könen olikfärgade vilket krånglar till det hela.
    Det är så alltså! Jag misstänkte det - jag såg två som parade sig och de såg helt olika ut, lite halvirriterande.
Svar på tråden Hjälp med artbestämning - två skalbaggar och en skinnbagge(?)