• Fredrik 75

Slakt eller andra allternativ?

Är en hästägande kille - Min häst är min första egna som varit i min ägo i fem år! Ett sto som hela tiden varit trevlig, frisk & fräsch. Under våren har hon drabbats av svår fång och nu hovbensrotation - Blev nu i veckan utdömd av veterinären och försäkringsbolaget har redan godkänt att hästen får tas bort.

Blev så chockad av allting och allt har gått så fort att jag inte hade en tanke på att be min veterinär om hjälp när det gäller avlivning - Vad finns det mer för allternativ än slakt?

Ni som varit med om att ta bort er häst får hemskt gärna berätta hur det gick till!

• Svar på tråden Slakt eller andra allternativ?
  • emmizenma

Jag tog bort min häst på djursjukhuset efter att den hade blivit utdömd av vetrinären förra hösten.
    Han fick en "sista" måltid i boxen och sedan satte de en kanyl i halsen på honom där han fick sömn och sedan själva avlivningsmedlet.
    Jag gav honom maten och sedan gick jag ut för jag ville inte vara med när de avlivade honom. Min kompis/tränare var med hästen hela tiden, han var trygg och lugn in i det sista.

• Rostis

vi har tagit bort våra hemma, och begravt dom.

• Fru annmi

Rehabilitering står det om här:
    www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm

Min Dotter fick avliva sitt sto av andra orsaker & då kom de hem till henne & gav lugnande & sedan avlivades hon i hagen & dé tog hand om henne efteråt oxå

• Fredrik 75

Tack för svar!

Efter samtal med min veterinär kom vi överens om att jag skulle köra in hästen till kliniken innan öppningsdags - Där ställdes hon i en speciell "avlivningsbox" och fick lugnande! Sedan bultades & avblodades hon - Allt gick lugnt och fint till, inget dramatiskt.

Under dagen skulle kroppen hämtas av kadaverbilen - Pga mediciner kunde hon inte gå till livsmedel!

Har nu i dagarna kommit i kontakt med hästens uppfödare - På hans gård finns en 7-årig avkomma som mitt sto fick som 3-åring! Har fått erbjudande att köpa henne till ett pris jag inte kan tacka nej till - Så redan nästa helg blir jag med häst igen!

• Bisquit

Grattis till nya hästen!

Och va skönt att allt gick lugnt och stilla.

• Maja Lisa

i skåne har det funnits nåt som heter trotjänaravlivning. då fick man fixa ett vet. intyg på hästen som va max ett dygn gammalt sen kom en kille hem till en och avlivade med bultpistol hemma...Han som tog min häst va lugn o fin o vi stod o gosa med hästen tills den va helt lugn o jag va redo..det enda mindre trevliga va att de va tvugna att tömma på blod innan de lasta kroppen. Jag tyckte det viktiga va att den inte behövde åka hemifrån o bli stressad sen vad de använde kroppen till sen brydde ja mig inte om...o detta var gratis..

Svar på tråden Slakt eller andra allternativ?