• Anonym

Hur fort kan man få underhåll??

Jag ansökte underhåll i början av juni,hinner jag få nått till den 25te eller blir det dubbelt upp i juli??

• Svar på tråden Hur fort kan man få underhåll??
  • Me o Mike

brukar ta ett par månader..

• Mulliga mamman80

Ja de kan de, ja vet inte om du får dubbelt, men de de kanske möjligt!

• Anonym

Oki,jaja det visar sig väl då när jag får dom...

• Anonym

Hur lång tid det tar beror på om den som ska betala protesterar eller inte. Jag ansökte om underhåll i januari, pappan protesterade, FK gjorde en utredning och sen fick jag för 3 månader i en klumpsumma när utredninegn var klar.

• Anonym

Va vadå pappan protesterade???
    Öhhh...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-21 12:21:04 följande:
    Va vadå pappan protesterade???Öhhh...
    Han kom med en massa invändningar och påstod att han inte hade råd, att barnet var hos honom fast han inte var det, att han betalade underhåll på annat sätt osv. osv.

Han ville helt enkelt inte betala. Men hans protester hjälpte inte så jag fick underhåll till sist eftersom sonen faktiskt bor hos mig och pappan faktiskt inte betalade något.
  • Anonym

Jag har haft underhåll för min dotter förr,men sedan har hon bott hos sin mormor ett tag å då vart jag utan underhåll...

Måste dom ta kontakt med min dotters pappa för att jag ska bli godkännd av hennes pappa eller vad??

Han har aldrig visat intresse för sin dotter...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-21 12:32:36 följande:
    Jag har haft underhåll för min dotter förr,men sedan har hon bott hos sin mormor ett tag å då vart jag utan underhåll...Måste dom ta kontakt med min dotters pappa för att jag ska bli godkännd av hennes pappa eller vad??Han har aldrig visat intresse för sin dotter...
    När du skickat in din ansökan till FK så skickar de en kopia av den till pappan och så får han svara om han vill betala underhåll frivilligt eller inte. Vägrar han gör dom en utredning om var barnet bor. När utredningen är klar så får du underhållet utbetalt och pappan får en skuld till FK eftersom det är han som ska betala.
  • Anonym

Då har han alltså 16års skuld till fk...
    Han har aldrig bet underhåll förr...´
    Ojojoj,vad pengar...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-21 12:37:38 följande:
    Då har han alltså 16års skuld till fk...Han har aldrig bet underhåll förr...´Ojojoj,vad pengar...
    Nej, man kan bara få underhållsstöd för en månad retroaktivt, dvs. för en månad innan man ansökte.
  • Me o Mike

Nej det stämmer inte.. Jag har en manlig vän som inte hade betalat underhåll.. Han fick en skuld på över 100.000:- för att han inte hade betalat.

Anonym skrev 2008-06-21 12:42:41 följande:
    Nej, man kan bara få underhållsstöd för en månad retroaktivt, dvs. för en månad innan man ansökte.
  • Juice 84
    MulleNuh skrev 2008-06-21 17:00:51 följande:
    Nej det stämmer inte.. Jag har en manlig vän som inte hade betalat underhåll.. Han fick en skuld på över 100.000:- för att han inte hade betalat.
    hon menade att du som ska ha underhållet bara kan få det men en månad retroaktivt.
  • Me o Mike

Men det va ju så mamman fick.. Hon hade fått för lite underhåll under alla dessa år.. Så hon fick en massa pengar.

Juice 84 skrev 2008-06-21 17:10:51 följande:

hon menade att du som ska ha underhållet bara kan få det men en månad retroaktivt.
  • Anonym
    MulleNuh skrev 2008-06-21 17:13:55 följande:
    Men det va ju så mamman fick.. Hon hade fått för lite underhåll under alla dessa år.. Så hon fick en massa pengar.Juice 84 skrev 2008-06-21 17:10:51 följande:
    Om hon hade fått för lite pengar så var det nog underhållsbidrag som hon fick retroaktivt. Det kan man få för 3 år tillbaka till skillnad från underhållsstödet som endast medger 1 månad retroaktivt.
  • Me o Mike

vad är skillanden på underhållsbidrag och underhållsstöd?

Anonym skrev 2008-06-21 17:15:17 följande:
    Om hon hade fått för lite pengar så var det nog underhållsbidrag som hon fick retroaktivt. Det kan man få för 3 år tillbaka till skillnad från underhållsstödet som endast medger 1 månad retroaktivt.
  • Anonym
    MulleNuh skrev 2008-06-21 17:19:09 följande:
    vad är skillanden på underhållsbidrag och underhållsstöd?
    Underhållsstöd ansöker man om hos försäkringskassan, det är på 1.273 kr/månad. Den förälder som ska betala underhållsstödet får sedan ett återbetalningskrav från FK coh får betala tillbaka i förhållande till sin inkomst vilket innebär att om man har låg inkomst behöver man inte betala hela underhållsstödet själv utan då går staten in och betalar ett utfyllnadsstöd så att barnet alltid får 1.273 kr. Underhållsstöd kan man bara få en månad retroaktivt, dvs. från en månad innan man skickade in ansökan.

Underhållsbidrag regleras i föräldrabalken och innebär att båda föräldrarna ska försörja sitt barn i förhållande till var och ens ekonomiska försörjningsförmåga. Vilket innebär att den som har mest pengar ska betala mer än den andre föräldern. Underhållsbidrag får man komma överens om eller annars stämma i domstol för att få. Underhållsbidrag kan man få 3 år retroaktivt.

De flesta föräldrar verka använda sig av underhållsstödets summa även om de inte går via försäkringskassan för att de tror att 1.273 är den summa som barnet alltid ska ha. Men egentligen är det så att 1.273 kr är en minimisumma som staten garanterar att alla barn till frånskilda föräldrar minst får i månaden.

Enda gången man egentligen behöver gå via FK är när den som ska betala underhållet har så låg inkomst att staten ska gå in och betala utfyllnadsstöd. Umgängesföräldern får nämligen alltid först dra av 100 000 kr i ett grundavdrag och sen räknar FK ut hur mycket han/hon har råd att betala själv. Det är alltså en statlig subvention av umgängesföräldrar med låga inkomster. Detta är alltså jättebra i de fall den som ska betala underhållet har låg inkomst.

När det gäller underhållsbidrag så är den största fördelen med att den summan är direkt anpassad till barnet, dvs. grundbeloppet är uträknat utifrån barnets ålder och sedan lägger man till de kostnader som just det egna barnet har t ex för glasögon, dagis, dyrare hobbys etc.
Svar på tråden Hur fort kan man få underhåll??