• luckysun

hydrokortisonsalva i slutet på sin graviditet??

Får man använda receptfri hydrokortisonsalva i slutet på sin graviditet eller kan det orsaka skador dylikt hos mitt barn i magen?

Jag har nämligen fått underliga kliande utslag och alsolsprit hjälper ej.

• Svar på tråden hydrokortisonsalva i slutet på sin graviditet??
  • bonni

Man ska vara lite restriktiv med kortison under graviditeten men det beror ju helt på vilka besvär man har. Jag har astma och har inhalerat kortison dagligen under samtliga graviditeter och har även fått både kortisonsalva och tabletter utskrivna på recept under graviditeterna pga av eksem. Jag har inte använt den receptfria salvan men den innehåller mindre kortison än mina salvor, står det inget om användning under graviditet på innehållsförteckningen?  Som jag förstått det så ska man inte använda i onödan men heller inte lida om man verkligen behöver det.

• LittleMissN

Ser inte att det skulle vara något som helst problem med att använda den milda hydrokortisonsalvan som finns recepfri på apoteket.

Handlar om en kortare period och den är såpass mild, jag använder den emellanåt då jag har psoriasis och inte får använda mina andra starkare kortisonkrämer.

Mvh Nath

• Lantani

jag använder hydrokortison salvan, där står på att det går bra att använda under graviditet. Skulle jag inte använt den salvan under min graviditet skulle jag vara helt sönder kliad på armar (framförallt armveck) och i knävecken nu under sommaren.

• luckysun

Lantani, men hur kommer det sig att man får så?

Vi har väll inte psoriasis??

• Lantani

jag har exsem när det börjar bli varmt ute, alltid varje sommar lika illa, och mest i början på sommaren har jag det.

• HNA

att använda kortison salva under grav är ingen fara alls. själv använder jag extra stark kortisonsalvan (  stark steroid) och är i den känsliga perioden v.12. enligt min läkare varken kortisonsalva eller kortisoninhalationspulver kan påverka bäbisen på nåt sätt. det är bara kortisontableter som man måste prata med läkare om. du behöver inte va orolig och absolut inte på slutet av grav. bäbisen är ju helt utvecklad måste bara växa till sig. lycka till. kram.

• MajaMaria79

jag blev rekomenderad hydrokortison mot svamp i underlivet av min bm i vecka 35. Så jag antar att det är ofarligt.

Svar på tråden hydrokortisonsalva i slutet på sin graviditet??