• smedn85

Fiska makrill - tillaga?

Fiskade för första gången i mitt liv i onsdags och fick 49 makrillar. La 6 st i vardera påse och fryste in. Men så kom jag o tänka på.. skulle jag rensat dom innan? Eller går det bra att filéa dom efter jag tinat upp dom?

• Svar på tråden Fiska makrill - tillaga?
  • Krabbolina

rökt makrill är smaskens!

Smidigast är väl att rensa dem innan man fryser in dem.

• smedn85

Rökt, skitgott absolut men så hardcore är jag inte. Jag kan slänga ihop lite pasta röra på sin höjd vanligtvis. Har aldrig tillagat makrill innan, men alla säger åt mig att bara filéa det o sen smörsteka. Men fisken är väl inte kass nu om jag inte har rensat den?

• Krabbolina

nej fisken är inte kass, men den klarar inte av att ligga lika länge i frysen enligt min make. Eftersom inälvorna är kvar så klarar den visst inte av att ligga i frysen lika länge.

Jag tror att du kan typ fylla fisken med goda örter och lägga in i ugnen. Men då får man knyta ihop dem så inte fisken öppnar upp sig.

• Göteborg

Grilla den! Ta bort huvudet, stjärten samt inälvorna och lägg dem på grillen. (Det ska jag göra idag BTW Räcka ut tungan). Om de är små är det ingen idé att filéa dem.

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • smedn85

Har ingen grill o tänker inte pallra mig ut i det här skitvädret med en engångsgrill, så tanken är bara att smörsteka dom. Ville bara veta om det går att äta dom ändå.. hur länge håller dom? Bör jag ta tina upp allihop, filéa dom o frysa in igen?

• Krabbolina

Hmmm jag hittar inget på nätet hur länge den håller i frysen.
    Har bara sett att man kan ugnsbaka den i foliepaket

Men enligt min hemkunskapsbok så kan man ha feta fiskar i frysen 4-6 månader. Makrillen tillhör feta fiskar.

• smedn85

Jo, jag kan själv inte tänka mig att det skulle vara nåt större fel. Men jag har hört att om man inte rensar fisken innan man fryser in så kan gallan "förgifta" fisken.. jag ska leta vidare efter svar på fiskeforum =)

Svar på tråden Fiska makrill - tillaga?