• Jah Live

Om man är blå och död?

Min vän omkom i en bilolycka nyligt. slungades ut ur bilen. han va först vid något slags medvetande (?) men avled sedan på plats. en vän till mig såg honnom (kroppen) hon sa att de va typ inge blod på platsen och att han va alldeles blå!
    Va det typ "ett mega blåmärke" pga inre skador eller blir man blå när man dör? har för mig att man blir blek när man dör?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Om man är blå och död?
  • Anonym

det kan vara så att syrebristen gör att kroppen färgas blå/lila...efter en stund så blir nog kroppen blekare...så en avliden är nog mera vit än blå

• sweetfia

En kompis som jobba pa aldre boende beratta att man blir typ vit nar man dor. Men bara man petar pa kroppen sa blir det blatt dar, da blodet kommer dit man trycker. Sa det var nog ett mega bla marke..

• Jontesfru

Skulle tro som ovan att det är pga syrebristen som han blev blå. Min son Axel var helt blålila när han föddes pga långvarig syrebrist (han överlevde dock).

• StepByStep

Blå blir man väl först eftersom syretillförseln stryps i hela kroppen(?), vit blir man väl inte förrän senare och efter ett tag (några dagar) gulnar man och sväller. Lite känslokallt av mig att skriva så egentligen kanske nu iom att din sorg är så ny.

Beklagar verkligen din väns bortgång.

Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • Jah Live

Men efterssom han hade kört väldigt fort och krockat i ett träd och slungads ut ur blien, (va typ inget kvar av bilen efteråt!)
    så jag vet inte om jag tycker de låter rimligt med syrebrist? el?

tack ni som svarat
    och tack StepByStep!

• StepByStep
    Jah Live skrev 2008-06-20 13:32:37 följande:
    Men efterssom han hade kört väldigt fort och krockat i ett träd och slungads ut ur blien, (va typ inget kvar av bilen efteråt!)så jag vet inte om jag tycker de låter rimligt med syrebrist? el?tack ni som svaratoch tack StepByStep!
    Då har det nog varit som en enda stora blodutgjutelse han har fått i kroppen iom att han inte blött från något sår eller liknande. Så blåmärke kan man nog kalla det.

Ingen fara, ta hand om dig.
    Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • Anonym

Dör man en normal död så tappar liksom kroppen färg, blir blek, gulaktig och efter några timmar så börjar tex fötterna och ryggen bli blå/svartaktiga då blodet samlas i de lägre kroppsdelarna.

• Anonym (ssk)

Du skrev att han var vid medvetande först men dog på plats. Då borde han först ha kunnat andats men sen av någon anledning kanske fått en ofri luftväg. Hon såg väl bara ansiktet antar jag. Dör personen pga ofri luftväg (var det före räddningspersonal kom på plats?) blir huden blå, då blodet cirkulerar en stund men ändå inte får något syre. Sen kanske din vän såg bröstkorg och buk om ambulanspersonal påbörjade återupplivning. Hade han då innre blödningar kan buken varit blå, som ett blåmärke.
    Din vän var säkert dessutom i chock, och när hon nu efteråt beskriver blå för dig, låter det säkert mer "blått" än det kanske eg var.
    Kram

Jah Live skrev 2008-06-20 13:32:37 följande:

Men efterssom han hade kört väldigt fort och krockat i ett träd och slungads ut ur blien, (va typ inget kvar av bilen efteråt!)så jag vet inte om jag tycker de låter rimligt med syrebrist? el?tack ni som svaratoch tack StepByStep!
  • Anonym (man blir)

Vit, blek, men med en blåaktig rand runt munnen. Men som de ovan skrivit, kan ju vara syrebrist tex.

Svar på tråden Om man är blå och död?