Den ultimata rabarbertråden

Här får du gärna posta dina bästa rabartertips, så kan vi frälsta hjälpa varandra till nya smakupplevelser!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-09 14:17:17:
RABARBER-tips så klart *skrattar*
Rabarberkaka
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en springform.
3 ägg, 2¼ dl socker.
Vispa poröst
2¼ dl vetemjöl. Rör ner i smeten.
Häll i formen!
Strö över rabarberbitar.
Strö över pärlsocker
Hyvla över 25 gram margarin.
Sätt in i ugnen, c:a 40 minuter.
för att inte tala om min mormors smaskiga rabarbersaft, ska ha receptet nånstans kan skriva av de sen här i tråden.. *hinner inte nu ska jobba och gnaga på en rabarber*
Najs tråd!.-)
Rabarberglass!
Hacka 250 g rabarber
70 g socker
1 vaniljstång
Koka samman till en simmig kompott!
Vispa två äggvitor styva med 1 msk socker
Vispa två äggulor pösiga med 3 msk socker
Vispa 2, 5 dl grädde
Blanda den svalnade kompotten med äggulan. Vänd i grädden och till sist äggvitan, var försiktig!
Häll i sockerkaksform och frys.
Ställ i kyl en halvtimme innan servering!
Musfillibaba!
Moderatören
Kan dock inte ha mandel i min mat
Ska skriva av rabarbersaften, hinner dock inte nu ska iväg å jobba
Hinner med saften förresten, såg att klockan inte va så mkt, börjar om en timme så nog ska jag hinna med!
Rabarbersaft *KALASGOD*
3kg Rabarber *skärs i kronor*
50 gr Citroncyra
4 Citroner
Ungefär 3L kallt vatten *slås över*
Låt stå i 2 dygn!
Sila saften och tillsätt 1 kg socker till varje liter saft,
Rör om då och då så sockert smältes
Tillsätt 3 msk atamon
HÄLL UPP PÅ FLASKOR OCH DRICK! saften är fortståss koncerverad, ska späs med vatten
Världens godaste rabarberkompott!
Om man vill lyxa till den vanliga rabarberkrämen lite. Tror att receptet kommer från systrarna Voltaires kokbok eller om det var kokboken Format?
0,75 kg rabarber
1 l jordgubbe/ar
1 st vaniljstång
1 st citron(er)
2 dl strösocker
4 dl vatten
0,5 dl flädersaft
1 tsk kardemumma kärnor
2 msk potatismjöl
Skala och skär rabarbern i 2 cm-bitar. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur den. Tvätta citronen och dela i klyftor. Lägg rabarbern, vaniljstången och frön, citron, strösocker, 4 dl vatten, flädersaft och kardemummakärnor i kastrull och koka i 3-5 minuter tills rabarbern har mjuknat. Ta av den från värmen. Blanda ut potatismjölet i 3 msk kallt vatten. Häll i redningen under omrörning och låt koka upp. Dela gubbarna och lägg i. Låt svalna.
Ät gärna med standardmjölk. Om man inte gillar de hårda kardemummakärnorna så funkar det med stött eller malen kardemumma, fast då får man minska lite.
Jag gjorde rabarberchutney i söndags
350 g rabarber
1 gul lök
250 g socker (3 dl)
1 1/2 tsk vatten
1 1/2 tsk ättiksprit (12%)
1/2 tsk kanel
1/2 tsk hela gula senapsfrön
1/2 tsk malen koriander
1/2 tsk chilipulver
1 krm vitpeppar
2 krm kajennpeppar
1. Skär rabarbern i 1?2 cm stora bitar. Skala och hacka löken grovt.
2. Blanda samtliga ingredienser och låt dem koka ihop på svag värme till en trögflytande massa. Rör om i grytan då och då.
3. Häll upp på rena burkar och låt mogna i ca 2 veckor.
Gjorde den i söndags. Hur den blir vet jag inte ännu eftersom den ska stå några veckor men varm var den god i alla fall.
Det står inget om salt i receptet så jag lade till lite ochd et blev det inte dåligt av i alla fall...
Rabarbersoppa!
Hinner inte skriva receptet nu, men återkommer senare.
Jag hade en period när jag gjorde en amerikansk rabarberpaj med maräng ovanpå. Tyvärr har jag tappat bort receptet, men man kan kanske utgå ifrån ett citronmarängpajsrecept (långt ord!).
jag använder kanelstång när jag när jag kokar kräm eller soppa.
Det är super gott..
Är det bara jag som har problem med att det blir strävt i munnen när jag äter (min egna) hemkokta rabarberkräm? Jag har aldrig ätit någon annans.
Jag blir också helt sträv i munnen då jag äter rabarber. Har för mig att jag inte bara blev det då jag åt krämen utan även "knäckpajen" som jag gjorde.
Hej...
Lady Java
Jag har ett recept som kanske kan vara liknande det du "slarvat" bort
Rabarber och marängpaj!
Pajskal:
3 dl vetemjöl
2 msk socker
150 g kallt margarin
2 msk kallt vatten
Fyllning:
600 g rabarber
1 dl råsocker
1 tsk malen kanel
2 tsk potatismjöl
Maräng:
4 äggvitor
2 dl strösocker
Gör så här:
Mät upp mjöl och socker i en skål. Lägg i matfettet och finfördela till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel. Låt stå kallt ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225˚ .
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 minuter. Sänk ugnsvärmen till 150˚.
Fyllningen: Ansa och skölj rabarberstjälkarna. Skala de grövre stjälkarna. Skär rabarberna i mindre bitar. Lägg rabarber, råsocker och kanel i en kastrull. Koka på svag värme utan lock ca 10 minuter. Rör ut potatismjölet i lite av krämen. Rör ner redningen och dra från värmen när det börjar koka. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa ner sockret och fortsätt vispa tills marängen blir tjock och blank. Bred ut marängen över pajen.
Grädda i mitten av ugnen tills marängen får fin färg, ca 20 minuter. Servera gärna med lättvispad grädde.
Den är super lätt att göra och blir jättegod.
//Mariiie
Min kille hade med en vaniljstång när han kokade rabarbersaft....gottigott!!
Vilken kanontråd!
Måste testa den där kakan med mandelmassa.Mmmmmm!
Ingen som har fler recept???
gjorde denna supergoda Rabarber- & jordgubbssmulpaj ikväll:
1-2 rabarber
1/2 ask jordgubbar
1/2 dl socker
2 msk potatismjöl
smuldegen:
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl kokos
3 msk socker
100 g rumsvarmt smör
skala och skär rabarbern i skivor. skär jordgubbarna i skivor. Lägg i ugnsform och strö över socker och potatismjöl. blanda alla ingredienser till smuldegen och fördela över rabarberna&jordgubbarna.
grädda i 225 grader ca 20 min
SÅÅÅ GOTT, speciellt med jordgubbar blandat med rabarber och kokos i degen!