Hej!Min dotter fick också glasögon när hon var 3 år pga skelning o dålig syn. Jag rekommenderar dig verkligena att gå till en optiker o inte beställa på nätet, för du lär behöva gå dit flera ggr...För det första behöver du inte betala allt själv, så är det i vår landsting i varje fall. Vi behöver bara betala själva bågarna, men inte linserna. Men det är lite olika i olika landsting, kolla upp det! Vår dotters bågar har kostat runt 500-700kr.
Min dotter har då fortfarande (hon är 5 nu) såna där mjuka bågar som är bakom ögonen, annars halkar glasögonen bara ner. Dessutom fick de byta ut den där som sitter på näsan till en liten plastbåge, då hon knappt har någon "näsrot" där glasgögonen ska sitta. Men det där kan optikern bedöma vad som passar bäst till ditt barn o man får helt enkelt testa sig fram!
Alltid när vi fått nya glasgögon har vi fått prova ut de flera ggr, de måste ju sitta precis rätt o inte trycka för hårt nånstans, så det blir alltid många besök hos optikern i början.
Dessutom har bågarna en tendens att gå sönder ganska ofta, precis som du säger, så sitter inte barn stilla hela tiden precis. Men hos vår optiker är det en garanti på ett år, så förra året när vi fick byta ut bågarna 3 ggr, behövde vi bara betala första gången...Kolla upp det också!
Hoppas du fick lite hjälp i varje fall o lycka till med glasögonininköpet!