Sjuksköterska i psykiatrin
Hur är det att jobba som sjuksköterska inom psykiatrin? Tänker väl främst på en avdelning.
Sitter såhär på midsommarkvällen och funderar på mitt framtida yrkesval
Hur är det att jobba som sjuksköterska inom psykiatrin? Tänker väl främst på en avdelning.
Sitter såhär på midsommarkvällen och funderar på mitt framtida yrkesval
Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, började inom vuxenpsykiatrin men är nu på an barn&ungdomspsykiatrisk avdelning.
Trivs superbra, men vissa dagar kan vara jobbiga rent psykiskt..träffar många vädigt sjuka människor,vissa kan bli aggressiva och man kan behöva ge tvångsåtgärder, hofulla är vissa.
Just en ssk på en avd kan väl kanske se lite olika ut, men hos oss (vuxenpsyk) kan det se ut såhär en vanlig dag:
Morgonrapport från nattprsonal, nån/några ssk är medicinansvarig och går kanske och gör iordning inför dagens medicinordning,rond sker på förmiddagarna, in och utskrivningar, kan vara mycket man får ringa runt och ordna (soc, behandlingshem, olika slags boende), ibland kan patienter vara på LPT och kanske ha extravak/tillsyn så då får man sitta med denna patient hela tiden beroende på villken tillsyn patienten har.
Vissa dagar i veckan har patienter elbehandling (ECT) och då följer en personal med dessa till den behandlingen.
Man får lyssna och försöka hjälpa patienterna.
Ingen dag är den andra lik..=)
Jag jobbar som syrra på Rättspsyk på en avdelning som är inriktad på patienter med missbruk. Här är det mkt längre vårdtider, vissa patienter har varit inskrivna i 10 år eller längre.
Vårt arbete styrs av Lagen om rättspsykiatrisk vård och ofta med Särskild utskrivningsprövning (SUP)vilket innebär att läkaren måste ansöka hos länsrätten om permissioner mm.
En "vanlig" dag kan se ut ungefär så här:
Vi får morgonrapporten tillsammans med skötarna
kl 8 ca så börjar vi med medicinutdelningen. Blodprover och sånt tas efter det. Rond sker 2 gånger i veckan.
Resten av dagen gå ofta ut på att följa med sin patient på olika aktiviteter eller att planera inför framtiden beroende på hur långt patienten har kommit i sin behandling. Kanske är patienten redo för boende och sysselsättning och då arbetar man successivt med detta. Målsättningen är att patienten ska klara sig så mycket som möjligt själva, vi ska mest finnas som stöd i periferin. Omvårdnadsplaneringar görs så fort det sker förändringar hos patienten.
En gång i veckan träffas "teamet" som består av läkare, psykolog, arbetsterapeut, VEC, behandlingsasistenter, ssk och skötare för att diskutera patienten och hur man ska gå vidare.
Jobbet är som sagt psykiskt påfrestande, men handlar mycket om att prata med patinetnen och inge hopp om att den kommer att få ett bra liv
Tack för svaren!
Excellence - Jag hade en kort praktik på rättspsyk Jag tyckte det verkade bra, men de på den avdelningen var väldigt sjuka (psykoser). Jag fick höra en del skräckhistorier om patienter som blivit psykotiska och attackerat personal.
Har en vän som var/är djupt deprimerad och låg inne några veckor nyligen.
Tror jag hade kunnat tänka mig jobba på en "vanlig" avdelning, t.ex. allmänpsyk. Men det är ju väldigt skillnad på att se avdelningen som anhörig och som personal.
Jag tycker psykiatri är ganska intressant, men jag är lite rädd för att jobba med patienter som kan bli våldsamma.
Hoppas ni förstod mitt svammel, är lite trött efter att ha jobbat hela midsommar
Jag började på en allmän avdelning och tyckte det var jättebra, genom att det var så blandat och olika diagnoser så fick jag se en stor bild av psykiatrin..
La Rose skrev 2008-06-21 16:46:07 följande:
[citat]
Tack för svaren!Excellence - Jag hade en kort praktik på rättspsyk Jag tyckte det verkade bra, men de på den avdelningen var väldigt sjuka (psykoser). Jag fick höra en del skräckhistorier om patienter som blivit psykotiska och attackerat personal.
Det förekommer väldigt sällan att patienterna attackerar personal. Vi har överfallslarm och är ganska många i personalstyrkan, men som sagt, man ska inte ta för givet att de är helt ofarliga, för det är de inte.
Nu har vi inte några psykotiska patienter just på vår avdelning, mest personlighetsstörda med missbruksbakgrund, så det är kanske lite skillnad. Här är den mesta behandlingen inriktad just på misbruk, eftersom patienterna utfört sina brott under drogpåverkan och det är iså fall då de går in i psykosliknande tillstånd. Vi tar regelbundna urinprover på våra patienter för att försöka ha koll på" om de tagit något när de kommer tillbaka från permissioner och liknande, men det händer ju att de tagit droger som inte syns på dessa prover, t ex GHB och liknande.
Slutligen vill jag bara hålla med om att det är mycket intressant att jobba inom psykiatrin. Man lär sig mycket, inte minst om sig själv.
Lycka till i ditt yrkesval!
ni som arbetar inom psyk; upplever ni att arbetsgivaren betalar för er spec.utbildning?
Är det hård konkurrens om jobben?
Där jag hade min praktik hade ingen av ssk:orna spec.utb. de var allmänsjuksköterskor. Har även sett på min arbetsplats (SU) platsjournal att de oftast söker allmänsjuksköterskor till psykiatriavdelningarna (kanske för att det verkar fattas folk där hela tiden?).
La Rose skrev 2008-06-21 22:40:54 följande:
Har lämnat psykiatrin, jobbade där som nyfärdig ssk inte lätt! men jag är stolt över att ha jobbat med psykiatri och har fått en erfarenhet som inte kan jämföras med vanlig sjukvård... Men nu läser jag vidare till dssk... bättre arbetstider!
Skåne tjej - det är tufft att som nyfärdig ssk utan tillgång till handledare och en sammansatt arbetsgrupp med en bra chef att arbeta på ett ställe med akut psykiskt sjuka. Schizofrena, paronoida och självdestruktiva pat. psykotiska som man fick bälta och ge tvångsinj och de själdestruktiva som man kunde hitta med lakan runt halsen eller som bitit sig själva ända ner till senan och gnagt sönder sina händer... våldsamma patienter som slogs... har man då inte skötarna som backar upp och stöttar är det inte lätt... det är en viss schargong inom psykiatrin och personalen testar gärna vad man går för... avd var delad i två läger... och det gällde att hitta sin plats. Sen var chefen ett pucko som inte stöttade nyanlända ssk ... sista tiden hade vi securitasvakter tre stycken för att säkerheten hos personalen kunde inte garanteras! Då bestämde jag mig för att lämna och så var jag gravid...