Sjuksköterska i psykiatrin
Hur är det att jobba som sjuksköterska inom psykiatrin? Tänker väl främst på en avdelning.
Sitter såhär på midsommarkvällen och funderar på mitt framtida yrkesval
Hur är det att jobba som sjuksköterska inom psykiatrin? Tänker väl främst på en avdelning.
Sitter såhär på midsommarkvällen och funderar på mitt framtida yrkesval
Jag jobbar som skötare inom psykiatrin, började inom vuxenpsykiatrin men är nu på an barn&ungdomspsykiatrisk avdelning.
Trivs superbra, men vissa dagar kan vara jobbiga rent psykiskt..träffar många vädigt sjuka människor,vissa kan bli aggressiva och man kan behöva ge tvångsåtgärder, hofulla är vissa.
Just en ssk på en avd kan väl kanske se lite olika ut, men hos oss (vuxenpsyk) kan det se ut såhär en vanlig dag:
Morgonrapport från nattprsonal, nån/några ssk är medicinansvarig och går kanske och gör iordning inför dagens medicinordning,rond sker på förmiddagarna, in och utskrivningar, kan vara mycket man får ringa runt och ordna (soc, behandlingshem, olika slags boende), ibland kan patienter vara på LPT och kanske ha extravak/tillsyn så då får man sitta med denna patient hela tiden beroende på villken tillsyn patienten har.
Vissa dagar i veckan har patienter elbehandling (ECT) och då följer en personal med dessa till den behandlingen.
Man får lyssna och försöka hjälpa patienterna.
Ingen dag är den andra lik..=)
Jag jobbar som syrra på Rättspsyk på en avdelning som är inriktad på patienter med missbruk. Här är det mkt längre vårdtider, vissa patienter har varit inskrivna i 10 år eller längre.
Vårt arbete styrs av Lagen om rättspsykiatrisk vård och ofta med Särskild utskrivningsprövning (SUP)vilket innebär att läkaren måste ansöka hos länsrätten om permissioner mm.
En "vanlig" dag kan se ut ungefär så här:
Vi får morgonrapporten tillsammans med skötarna
kl 8 ca så börjar vi med medicinutdelningen. Blodprover och sånt tas efter det. Rond sker 2 gånger i veckan.