• Ella Mia

Hur välja "nästan-vit" väggfärg?

Ska måla och tapetsera om i hela vår bostad. Ska välja en nästan vit färg, typ äggskal, att ha på alla väggar och sedan komplettera med några få fondväggar tapet.

Det finns ju så många nästan vita färger? Jättesvårt att välja om man vill att det ska dra en gnutta åt gult, rosa, lila nougat, eller vad? Tips någon?

• Svar på tråden Hur välja "nästan-vit" väggfärg?
  • Sunna

Vi har målat alla väggar i vårt hus med 0502y (Stockholmsvitt). Annars har Lady en speciell färgkarta för just olika vita nyanser.

• Marie IE B

Alla färgfabrikat har nog färgkartor med vita nyanser.
    Vi har Nordsjövit i vardagsrummet och är jättenöjd med den. Jag skulle rekommendera en vit färg som snarare drar åt grått. Drar den åt gult finns risken att det ser nikotinfärgat ut om man sedan ställer helt vita möbler emot. Vi har Nordsjö Mio Mandel i köket (tror det är ungefär som S-0502-Y) och emot kritvita vitvaror eller vitt kakel så ser den gulnad ut.

• Rosen81

Vi håller på att bygga ett hus och vi har också valt att måla hela huset med 0502-y i hela huset, sen har vi valt att tapetsera lite fondväggar. 0502-y har lite ton av gult i sig. I färgaffären vi var sa de att det var deras motsvarighet till äggskal, men den kan säkert kallas lite olika. Själv tycker jag att den ger ett varmt intryck jämfört med färger som har grått i sig, tycker det ser väldigt kallt ut. Det är ju inte mycket gult. Men smaken är olika

• Ella Mia

Jag funderar på en som drar åt varmt violett-nougat, alltså lite lite.

• MotherOfTwo

Jag tycker också att vitt med gult i är fint. Grått ser lätt kallt ut.
    Violett-nougat kan jag inte föreställa mig men det kanske är vitt med lite blårött i?? Det är nog fint om man väljer mer rött än blått. Blått har också en tendens att lätt se kallt ut.

• Sunna

Tillägger lite: Det finns en 0502y med s framför. Alltså s-0502y. Det är den som kan se nikotingul ut om man har kritvita möbler. Inte 0502-y.

• Marie IE B
    Sunna skrev 2008-06-21 19:42:56 följande:
    Tillägger lite: Det finns en 0502y med s framför. Alltså s-0502y. Det är den som kan se nikotingul ut om man har kritvita möbler. Inte 0502-y.
    Det är väl y som står för mängden gult eller ? S betyder väl inte svart när det står först?

Så här står det om ncs-koder här: http://www.melack.se/modules/qb.asp?mID=1063817883&adv=true&type=pulverlackering&top=color&lang=swe
    S före den kompletta NCS beteckningen (S 2030-Y90) innebär att NCS färgprovet är från Second Edition (Ed. 2).

Läs även mer om ncs-systemet här:
    http://83.168.206.163/webbizz/mainPage/main.asp?UnitID={2FB270A7-C7EA-44B2-811F-BBC58E0A7F4C}&langID={1F4DBE0A-4BE5-4C73-A041-D9C599C8F8E7}
  • Kika77

Jag vet att det har diskuterats många ggr men jag ville bara säga att provmålade många rutor innan vi valde och en var bla S 0502-y. Vi tyckte att den såg nikotingul ut och den kändes inte bra men så ville vi ändå inte ha en för kall vit. Hade hört någon gång att den gamla varianten utan S var bättre (S står väl för second adition- andra upplagan). Kunde inte släppa det utan bad om en provburk med den gamla, 0502-y utan S framför och skillnaden var ENORM. Valet var inte svårt efter att ha sett dom två brevid varandra, trots att det "skulle" vara samma färg.
    Har dock inte brytt mig om att grotta vidare i vad färgerna består av.

• Sunna
    Marie IE B skrev 2008-06-21 20:04:33 följande:
    Det är väl y som står för mängden gult eller ? S betyder väl inte svart när det står först?Så här står det om ncs-koder här: www.melack.se/modules/qb.asp&a...S före den kompletta NCS beteckningen (S 2030-Y90) innebär att NCS färgprovet är från Second Edition (Ed. 2).Läs även mer om ncs-systemet här:83.168.206.163/webbizz/mainPage/main.asp itID={2FB270A7-C7EA-44B2-811F-BBC58E0A7F4C}&langID ={1F4DBE0A-4BE5-4C73-A041-D9C599C8F8E7}
    Intressant, här ska läsas på! Jag går bara på mina egna och en hel del andras erfarenheter. Vi har målat med bägge varianterna, och upplever att den med s framför är gulare än den utan s.
  • Sunna
    Kika77 skrev 2008-06-21 20:17:26 följande:
    Jag vet att det har diskuterats många ggr men jag ville bara säga att provmålade många rutor innan vi valde och en var bla S 0502-y. Vi tyckte att den såg nikotingul ut och den kändes inte bra men så ville vi ändå inte ha en för kall vit. Hade hört någon gång att den gamla varianten utan S var bättre (S står väl för second adition- andra upplagan). Kunde inte släppa det utan bad om en provburk med den gamla, 0502-y utan S framför och skillnaden var ENORM. Valet var inte svårt efter att ha sett dom två brevid varandra, trots att det "skulle" vara samma färg.Har dock inte brytt mig om att grotta vidare i vad färgerna består av.
    Du hann visst före
  • Marie IE B
    Sunna skrev 2008-06-21 20:33:34 följande:
    Intressant, här ska läsas på! Jag går bara på mina egna och en hel del andras erfarenheter. Vi har målat med bägge varianterna, och upplever att den med s framför är gulare än den utan s.
    Det kan ju mycket väl vara så; att det skiljer mellan första och andra edition. Därför är det ju så viktigt att alltid prata exakta ncs-koder när man pratar färger och inte använda benämningar som Stockholmsvit, Äggskal, Antikvit o s v.
  • Elsans

Jag hade samma problem för några veckor sedan, velade om jag skulle ta S0502 som jag hade fått några burkar med eller om jag skulle ta någon annan. Gick till färgaffären och pratade med dem och tittade på färgprover. Bestämde mig då för 0500, den andra såg verkligen gul ut, och jag är jättenöjd. Det ser inte det minsta kallt ut utan vitt helt enkelt... Nu ville ju du ha en som var bruten i mer än det svarta så mitt tips är att gå till färgaffären och titta på de olika vita bredvid varandra och be om hjälp av personalen.

• Den lyckligt lottade

Jag gillar också Nordsjövit men fundera på vilken brytning du vill ha. De gula tonerna blir ju varmare än de som är brutna mot grått. Allt är en smaksak egentligen. Bäst att kolla färgkartor och provmåla lite.

Svar på tråden Hur välja "nästan-vit" väggfärg?