• Familytime

Jag ska studera utan CSN, någon mer?

Hej!

Till hösten ska jag plugga till sjuksköterska om allt vill sig väl. *hoppas hoppas*
    Jag hade inte tänkt att ta något lån från CSN utan jobba istället.

Är det någon mer som gjort så? Kan man söka bara bidragsdelen eller måste man söka lån också? Hur mycket är bidraget på i så fall? Får man bidragen för barnen också då? Eller måste man söka lån för att få alla de fördelarna?

• Svar på tråden Jag ska studera utan CSN, någon mer?
  • Februarii

Har inte pluggat utan csn, eller med för den delen heller men min mamma får i alla fall bidragsdelen utan att ta lån. Det går väl att kolla upp på csn.se hur mycket du kan få?

• Pikku Enkeli

Man kan söka bara bidraget. Är ca 2500kr i månaden. Är tillägget för barn en bidragsdel borde du få den även om du inte tar lån.

• Nummer2

Jag har inte gjort så men man kan välja att bara söka bidraget.
    Man får extra för barn. Bidraget är på 2000-3000 vill jag minnas.

Jag hade inte klarat att jobba under tiden jag pluggar och speciellt inte med småbarn också

Jag går en väldigt mastig utbildning och pluggar en bra bit över 40 timmar i veckan och ska man hinna sova och umgås med ungarna så finns inte så mycket mer tid.

Men alla är ju olika.

It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Pikku Enkeli

Sen får du tänka på att du inte får tjäna mer än en viss summa (ca 50'000kr tror jag), för då drar de ned på bidraget.

• Krabbolina

jag har precis läst till usk utan att ta csn-lån. Bidrag kunde jag inte få eftersom jag utnyttjat alla veckor på komvux nivå. Men du borde kunna få bidragsdelen.

Lycka till med studier och jobb!

• Tecken

Ja, du kan söka enbart bidragsdelen, vet dock ej hur det är med ev tillägg för barn.

Tänk dock på att du inte får överstiga CSNs gräns; ca 50kkr/kalenderhalvår. Och tänk även på att dina studielånsveckor "tickar iväg" även om du enbart tar bidrag. Du har rätt till 240v med studiemedel, på högskolenivå.

Lycka till med studierna

• Juice 84

orkar du jobba under studierna? ssk är inte så lätt att plugga till, som alla tror. kan vara väldigt tufft ibland

• Familytime
    Nummer2 skrev 2008-06-20 22:36:32 följande:
    Jag har inte gjort så men man kan välja att bara söka bidraget.Man får extra för barn. Bidraget är på 2000-3000 vill jag minnas. Jag hade inte klarat att jobba under tiden jag pluggar och speciellt inte med småbarn också Jag går en väldigt mastig utbildning och pluggar en bra bit över 40 timmar i veckan och ska man hinna sova och umgås med ungarna så finns inte så mycket mer tid. Men alla är ju olika.
    Ja, vi är så olika. Min utbildning är inte på 40 timmar i veckan alltid, därför vet jag att det kommer finnas tillfällen då jag kan arbeta för att få ihop de pengar som behövs för ekonomin. Dessutom jobbar jag ofta natt och då behöver jag inte jobba så många tillfällen för att få ihop mycket pengar. Hade tänkt att få in lika mycket som saknas upp till det beloppet man brukar få när man lånar. Om man får bidragsdelen på ca 3000 kr med barnbidragen från CSN, så behövs det ju inte mer än 5000 upp till beloppet man brukar få av CSN när man lånar också. Det är ungefär fem nätter i månaden, det är inte så mycket.
  • Angla

Så länge man inte tjänar för mycket så får man bidragsdelen.

Jag har pluggat två år till USK, på komvux utan lån, jobbat heltid och läste på 200%. Nu har jag precis läst första terminen till SSK utan att ta lån eller för den delen få något bidrag iom att jag jobbar heltid.

Svar på tråden Jag ska studera utan CSN, någon mer?