• Lilith74

Vad gör osteopaten?

Ja är osteopati vanlig massage eller vad är det egentligen? Jag har hört om en som tog sitt spädbarn till en osteopat - varför gör man det? Kan man gå till osteopat som gravid?
    Vill gärna veta lite mer...

• Svar på tråden Vad gör osteopaten?
  • Lilith74

Hm, tack... lite luddigt verkar det - eller?

• siamusen
    Lilith74 skrev 2008-06-21 00:04:34 följande:
    Hm, tack... lite luddigt verkar det - eller?
    Ja just där var det lite luddigt kanske
  • Poloc

Här är Osteopathögskolans hemsida: www.osteopathogskolan.se
    Jag går själv där...

För enkelhetens skull kan man säga att grundutbildningen till osteopat är på samma kunskapsnivå/omfattning som utbildningarna till kiropraktor och naprapat; i grunden är många av teknikerna som används desamma. Allt ifrån jättemjuka tekniker (tex kraniell behandling) till manipulation av leder ("knäck").

De som gillar osteopati brukar göra det för att grundtanken är en helhetssyn på patienten (därmed inte sagt att inte andra terapeuter också har den inställningen), och att vi som behandlar gör det utifrån principen att kroppen har förmågan att upprätthålla en god balans/hälsa i sina funktioner - vi ger kroppen hjälp på vägen att hitta (tillbaka) till den balansen.

Självklart kan man gå till osteopat på behandling som gravid, precis som man kan gå till massör, kiropraktor eller naprapat.

Det går att behandla barn lika väl som vuxna, både för utvärtes och invärtes besvär. I Sverige har vi dock begränsningen att terapeuter som arbetar med komplementära metoder (ej legitimerade/vårdpersonal) inte får behandla Sjukdomstillstånd hos barn under 8 år. Att behandla för allmänt välbefinnande går dock bra. (I andra länder, tex USA och England, är osteopatin mer eller mindre integrerad med vården; så där är situationen en helt annan.)

Hoppas det klarnade något.

• Poloc

Kan tillägga att jag ofta får frågan vad som skiljer osteopat - kiropraktor - naprapat. Då säger jag att det är mer som förenar än som skiljer. Utbildningarna är som sagt på motsvarande nivå.
    Jag tycker att de största skillnaderna finns på individnivå (beroende på hur en viss terapeut jobbar, vilka metoder den personen föredrar, osv) och inte nödvändigtvis mellan de olika titlarna.

Svar på tråden Vad gör osteopaten?