• Drakmamman 76

Andunge utan mamma, vad göra?

Om man hittar en andunge där mamman VERKLIGEN är borta, vad skulle du göra och varför? (Ungen ca 4 dagar gammal)

Satte denna tråd under husdjur för att om man får hem en sån är det lite som ett husdjur (långsökt kanske *s*)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-21 02:15
    För att göra en lång historia kort: För ca 5 dagar sen såg vi (jag + kompisar) en andmamma med 4 st nykläckta ungar. Söta såklart I förrgår när jag passerar ån där dom bor (passerar varje dag) ser jag en av dom små simma alldeles ensam. Jahha, tappat bort mamma eller på rymmen, tänkte jag. På väg hem såg jag ej den. Igår (midsommar) på väg till min syster ser jag återigen den ensam, nu blev jag lite undrande. På väg hem senare på kvällen stanna jag o min syster till för att kolla om vi såg den. Först såg vi bara dom större ungarna o deras mammor. Efter en stund kom den lille fram. Ensam. Vi började nu leta efter mamma o gick långa bitar, frågade folk vi mötte om dom sett nån and med 3 riktigt små ungar. Tyvärr hade ingen det. Gick tillbaka och den var kvar. Satte mig vid vattnet o lockade lite på den. Tog ca 5 min, sen kom den lille fram själv. Tog upp den o försökte kolla ev synliga skador. Ej sett några. Tog med Dunis på ny promenad efter mamma and, men inte Beslutet blev då att ta hem Dunis då jag var tveksam till om den klarar en natt till utan värme. Väl hemma bäddas en flyttkartong med tidningspapper, filt och skål med vatten. Dunis skutta i o ur flera ggr. Lämnade den ensam för att få lugn o ro. Gick tbx vid 23 tiden för att kolla hur Dunis mår, sticker ner handen o den kom fram frivilligt o upp i handflatan. O han/hon va så kall Fram med filtstump o höll lätt om o mot bröstkorgen för värmens skull. Dunis sussade gott. Min syster kom hit med värmefläkt, så det ska bli varmare i rummet den är i. Nu ligger Dunis i lådan o sover. Hoppas på överlevnad tills imorgon

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-21 04:00
    Bara för sakens skull: Jag skulle ALDRIG plocka upp eller ta med en sån liten utan att ha försäkrat mig om att mamma and inte finns i närheten o varför hon inte, vi gjorde även det lilla vi kunde göra med att gå runt och leta efter lilla familjen längs med ån. Men tyvärr ingen familj fanns att hitta....Så snälla kommentarer om att avliva, nacka , låta sjävdö....Behåll dom för er själv...Jag vill kämpa med Dunis på gott o ont

• Svar på tråden Andunge utan mamma, vad göra?
  • Leather Cravat

Då skulle jag ringa en veterinär och rådfråga.
    Finns ställen för vilda djur som är sjuka/inte kan ta hand om sig själva.

• Drakmamman 76

Oftast tycker just dom instanserna att man ska släppa tillbaks ungen och låta naturen ha sin gång. För MIG är det ett grymt öde, då den kan räddas

• Bevabus

Ja då är det väl bara att börja forska i böcker och på nätet hur man tar hand om en andunge. Du kan ju ringa till vetrinären ändå och fråga hur man tar hand om en andunge. Bara för information då.

• Drakmamman 76

Har forskat lite på nätet, står inte mycket mer än att dom äter frön i vattnet samt smådjur... Vad jag har hittat iaf..

• Bevabus

Då är det bästa du kan göra är att ringa vetrinären för att höra vad du ska göra. Man kan ringa dom för rådgivning, man måste inte komma in med djuret man har.

• Drakmamman 76

Får göra det o hoppas på att man inte blir shanghajad för att man ringer på midsommardagen

• Siili

På min makes jobb så var det flera andungar som kommit bort från sin mamma. Den som kom och hämtade dem (jag minns inte om det var kommunens viltvårdare eller vem det nu var) sa att en annan andmamma kan ta över föräldraskapet om man släpper ut ungarna där det finns andra änder.

Gabba Gabba Hey!
Svar på tråden Andunge utan mamma, vad göra?