• Miami Inc

Fattar ingenting om färg och tapet =( Kan man måla över tapeter?

De som bodde i vår lägenhet innan oss har målat över tapeten med jättefula färger. Jag själv har aldrig målat ller tapetserat själv, så nu tänkte jag åka iväg och köpa färg och måla om hela vardagsrummet, och hyra nån som kan tapetsera upp en fondvägg åt oss, men jag kan absolut inget om varken färg eller tapet, så om nån kan hjälpa mig vore jag väldigt tacksam =)
    Det kanske inte går att måla över tapeterna en gång till eller??

• Svar på tråden Fattar ingenting om färg och tapet =( Kan man måla över tapeter?
  • plantan

jag har målat över min målade tapet o det blev fint.. precis när man har målat blir det bubbligt men det la sig när det torkat..
    fondväggen som ska tapetseras måste du dra bort allt innan nya tapeten..
    Jag är totalt ohändig kan inte tapetsera så vi valde att måla.
    kanske e svårt om du väljer att måla vit vägg o den gamla färgen e mörk då du får måla så många gånger. fast vi hade en rätt mörkgrön målad fondvägg som vi målade över med vit o det blev iofs bra.. Lycka till

• Miami Inc

De har målat brunt på två väggar, och beige på andra.??? Men som jag har förstått det, så måste man ta vitt först för att täcka det bruna med, och sen den färgen man valt?
    Menar du att jag inte kan sätta upp fondtapeten utan att riva bort de gamla tapeterna??? Men va jobbigt!!!
    eller så kanske jag missförstod?? Låter som rena grekiskan allt detta...

• plantan

du måste riva den gamla tapeten där fonde ska upp jaa.. annars blir det många skarvar o det e inte snyggt..

om du måste måla villt innan e jag inte 100 på.. vi tog ju som sagt bort grönt med vitt. sen målade vi en orange fondvägg men där var det vitt från början.. så kanske ngn annan som har mer koll.. du får starta en tråd där du söker en målare

• Miami Inc

haha.. eller så kanske jag har tur och en målare bara dyker upp i den här tråden bara så där POFF!!

Vet du kanske vilket märke man bör köpa när det kommer till färgbitn åtminstone???

Jag känner på mig att det här projektet kommer bli jättejobbigt...

• plantan

vi köpte billig färg på byggmax o maxi.. e inte sååånoga tror jag. Landori har maxi o det e ju bra. Vi resonerade att det behöver ju inte vara så slitstarkt på vägen. Till trösklarna köpte däremot i en ordentlig färgaffär spectrum..

japp ställ in dig på det värsta projektet
    Verkligen lycka till

• Rosen81

Riva hela tapeten är väl inte nödvändigt. Om det inte är så att det sitter många lager tapet eller tapeten sitter dåligt och har börjat släppa på många ställen. Tapetserarna brukar skära bort skarvarna och sedan spackla över dessa och slipa. Inte nödvändigt att grundmåla med vitt heller. Men du får vara måla 2-3 lager kan jag tänka mig. Glöm inte att vara noga med grunarbetet bara annars blir inte slutresultatet bra. Spackla slipa alla hål, maskeringstejp. Finns inget värre när man har målat o kladdat överallt. Ja jag är ingen expert men jag tycker det är kul att måla och tapetsera och har gjort det många gånger

• Marma

Inte färdig målare än o har inte hållt på sen skolan (fick barn direkt typ) men det jag skulle göra är kolla hur många lager tapet...mer än 3 borde det rivas, mindre skrapa skarvar o spackla beroende på vad för tapet? Det kan bli jävligt fult då spacklet kan lysa igenom men då kan man spckla tunt, tunt på hela väggen om du förstår vad jag menar...så det blir en spacklad yta fast tunt...då syns det inte där man spacklat skarvarna....

• Rosen81

Förresten har jag tapetserat flera gånger utan att behöva ta bort några skarvar också. Det beror ju på hur det ser ut. Är det tjocka skarvar och de har lagt tapeten omlott kan det ju bli väldigt tjocka skarvar o det är ju inte så snyggt. Snyggast är ju om man lägger kant i kant. Och om du köper en tapet som har samma bredd som den som suttit innan är det ju bara att följa den om du förstår hur jag menar. Se bara till att den gamla tapeten under sitter ordentligt.Fyll i med tapetklister om det sitter något löst. Det beror som sagt på hur det ser ut. Är det inte lagt många lager tapet så funkar det att sätta över. Men nån gång blir det ju för mycket och det blir dags att riva. Hade en gammal lägenhet där det satt väldigt många lager, där var det bara att riva riva o riva, hemskt!! och bredspackla alla väggar!sambon fick magsår!Lycka till!

• pajas01

riv inte allt.. spackla skarvar där tapeten ska sita.. känn om de är löst och riv de isåfall (skar runt de plocka sedan bort den biten och spackla över ) slipa å se glad ut

men du ska du leja ut de eller ska ni tapetsera själva??
    för ska ni leja ut de så kan ni ju låta dem göra allt underarbete på hela väggen..

köp en bra färg nordsjö/beckers/flugger du behöver itne måla vitt innan.. utan du tar den färgen du skall ha och grundar med annars får du bara extra jobb..

• Miami Inc

Åh va många bra svar ni har kommit med. Jag kikade lite på väggen, den verkar vara i bra form, inga lösa delar tapet eller så... men som sagt, jag kan absolut ingenting om måleri och sånt, jag skäms lite för att fråga, men hur spacklar man? Finns det färdig spackel, eller e det nåt man måste blanda ihop själv??
    Jag hittade en sida som har jättefina sna där chabloner eller va det heter, ett mönster eller tryck som man har på väggen, ser så himla fint ut, men det verkar vara ett jättejobb så jag tror nog knappast att jag orkar med det.

Vi har en bekant som kan hjälpa oss att tapetsera, så fondväggen får han göra, men han begriper sig inte heller på såna där chabloner så det är nog ingen idé.

• Miami Inc

förresten, har nån av er skaffat sån där väggord som är så populärt nu förtiden? Tänkte skaffa sån till sovrummet när det blir sovrums renovering snart, undrar om de e svåra att sätta upp?

• pajas01

det är ju väldigt svårt att lära någon att spackla via ord.. så om din bekant kan detta så låt han göra det.. =))

• Selmas

Vi har målat över en strukturtapet och det gick himla bra, men man måste tänka på att den kanske suger olika av färgen så det kan bli flammigt.
    Tog dock bort tapeten där somvi satte fondväggen & det blev kanonsnyggt. & va ganska enkelt ändå &viär inga proffs. Coop har en massa snygga tapeter & även bra färg från Beckers. Något jag rekommenderar.

Lycka till!
    /B

• EmmaoLeon

Jag ska snart också sätta igång och måla/tapetsera, spackla och slipa...

Har inte gjort det förr och tror det kommer bli svårare än man tror.

Men man ska som sagt riva bort d tapetbitar som behövs och spackla där. Det finns färdigt att köpa.

Slipa när det har torkat. Tror man ska spackla flera gånger, fast det beror väl på hur det blir första gången kanske.

Allt ska ju iaf vara helt jämnt och slätt innan man kan måla eller tapetsera.

• Miami Inc

Tack för alla svar... jag e så dålig på sånt.. Men om några dagar så bär det av.. får se hur det blir till sist...

• saltflingan

Kul att du vågar ta steget och fixa själv, man lär sig genom att öva. Men lite tips på vägen är aldrig fel.

Det går jättebra att måla på tapet, men tänk på att spackla igen tex hål efter spik odyl. Om tapeten sitter löst på något ställe måste du dra bort den biten och spackla över. När spacklet torkat så slipar du och spacklar igen och upprepar detta tills det blir slätt och i nivå med övriga väggen. När man målar på tapet så bubblar den ut och ser ut som den ska åka av, men den sätter sig när färgen torkar. Tapeten kan även åka ner, men du skriver att den redan är målad på så det ska inte vara något problem för dig.

Att man ofta grundmålar med vit färg är för att det är den billigaste färgen då man inte tillsätter något pigment. Det går bra att måla allt med den färg man vill ha, men det blir dyrare och särskilt om väggen suger mycket färg.

Du behöver inte ta bort tapeten där du vill ha din fondvägg om inte tapeten sitter ordentligt. Du kan testa och rolla den med vatten och se vad som händer. Beroende av vilken typ av tapet som sitter bakom beter de sig lite olika, bästa tipset är att fråga om hjälp i en riktig färgaffär.

När man tapetserar då lägger man aldrig skarvarna där de tidigare varit för väggen blir då tjockare på det stället och det kommer att synas tydligt särskilt när ljus faller på det. Och man lappar alltid tapetvåderna över varandra för att man tex inte ska se underlagret, och tänker på att lägga skarven åt rätt håll när solen faller in i rummet.

Spackel köper du färdigt antingen på tub eller i hink beroende på hur mycket som behöver spacklas. Och glöm inte sandpapper i olika grovlekar. Och som många redan sagt så skär man bort tapetskarvarna och spacklar dem. Tycker dessutom att du ska satsa på kvalitetsfärg och inte falla för billiga varianter på tex rusta och matbutiker. Om du inte har planer på att måla om en gång i halvåret förstås för då spelar det ju mindre roll med färgegenskaper.

När man spacklar så är det bättre att lägga på tunna lager fler gånger än tjockt lager få gånger så får man ett bättre resultat. Spacklet "sugs in" i hålen och är det stora hål får man räkna med att spackla många gånger.

Schabloner är lite knepigt eftersom det är svårt att få till en rak linje där de ska vara. Man tycker det blir rakt när man står och håller på men när man ställer sig vid motsatt vägg så ser man ofta att det blir lite berg -och -dalbana. Men det går självklart att få det fint, lättast är nog att ta hjälp av ett laserpass. Ett annat alternativ är om du kan hitta en bård med liknande motiv så slipper du allt pill som schablonen innebär.

Vill önska dig lycka till med renoveringen, du kommer säkert att göra en del fel men förhoppningsvis ha roligt medan du gör dem.

• saltflingan

Hoppsan, ber om ursäkt för det extremt långa inlägget!

• Miami Inc

Inget att be om ursäkt för.. Jättetack för all hjälp... Nu har jag äntligen fått lite grepp om det!

Svar på tråden Fattar ingenting om färg och tapet =( Kan man måla över tapeter?