• Antitrend

Var går gränsen för stram diet och svält?

Om man äter enligt modellen lite kalorier/mycket motion för att minska i vikt, hur "lite" kan man då äta för att anse det vara en bantning?

Är det att banta att äta en banan och en halv gurka om dagen, eller är det att svälta sig själv?
    Hur kan människor "få" banta (när det gäller att minska kaloriintaget) utan att det är destruktivt?

Många som bantar äter extremt lite och kompenserar inte ur näringssynpunkt, men ingen reagerar. Är det för astt bantare oftast är överviktiga och det finns en illusion om att fetas kroppar har någon form av depå?

Vegan - for the sake of My Soul.
  • Svar på tråden Var går gränsen för stram diet och svält?
  • Dino78

Det finns väl alltid en minigräns har jag för mig på hur många kalorier man ska stoppa i sig? 1300 för tjejer eller något sånt? Kommer man under det är det svält.
    Men jag vet inte...en banan och en gurka är iaf svält. Det är ju enkelt att se

DIF i själ och hjärta
  • TBS
    Dino78 skrev 2008-06-21 11:40:00 följande:
    Det finns väl alltid en minigräns har jag för mig på hur många kalorier man ska stoppa i sig? 1300 för tjejer eller något sånt? Kommer man under det är det svält.Men jag vet inte...en banan och en gurka är iaf svält. Det är ju enkelt att se
    Japp
  • Antitrend

Ja absolut.

Fast nu tänkte jag på kaloriräkning, men för att svara på din fråga, ja, linser är mer åt kolhydrathållet.

zzz81 skrev 2008-06-21 11:42:49 följande:
    är linser kolhydratter?
    Vegan - for the sake of My Soul.
  • Ärla Minou

Ja det är svält.

Men jag förstår inte riktigt din fråga. Om man medvetet har ett kaloriintag som är lägre än det man gör av med är det väl bantning. Eller menar du att det är skillnad på bantning och viktminskning? Och sen på bantning och svält?

Jag tänker så här

Viktminskning - neutralt ord för medveten viktnedgång. Ska ske i lugn takt som inte skadar kroppen och ämnesomsättningen.

Bantning- kortare kur ofta med kost av ovanlig sammansättning, dålig balans mellan näringsämnen och för lågt kaloriinnehåll.

Svält- Extremt lågt kaloriintag. Påverkar ämnesomsättningen och kroppen på alla möjliga negativa sätt och har något antingen desperat eller psykiatriskt över sig.

• Ärla Minou

ser att det blev knepigt...

Jag undrade över dina definitioner. Och jag undrar över de allmänna definitionerna. Sen skrev jag hur jag personligen uppfattar orden.

• Baby Mama

Jag anser absolut att äta en banan och en gurka om dagen är svält.
    För att banta hårt ska man väl äta ca 1200 kalorier om dagen men det är ganska lite för en kvinna.
    Jag hade en period där ja snabbt ville gå ner 5 kg. Då åt jag endast proteiner, sallad, nötter och frukt. En lunch kunde bestå av en burk tonfisk och lite melon. Samtidigt tränade jag väldigt mycket. Till slut blev det hela en fixering och jag blev rädd för att äta fett och kolhydrater och gick ner sammanlagt tio kg istället. Jag är 159 cm och vägde då 45 kg....det såg sjukt ut.

Förstog först i efterhand att det inte va friskt.
    Rätt mängd av allt och bara man ser till att man får i sig all näring man behöver kombinerat med motion är nog den rätta vägen.
    Och istället för att tänka bantning ska man nog lägga om matvanorna helt och ändra livsstil om man vill behålla sin nya vikt sen.

• Pormoicheia

Så som jag tänker.

Banta = Äta rätt, inte nödvändigtvis äta mindre.

Bantningskur = Kortvarig men extrem koståterhållning. Ibland i början av viktminskning för att "kickstarta".

Svält = Inte äta alls (eller väldigt lite)

• Pormoicheia

När jag hör "strikt diet" tänker jag mer på att man håller sig ifrån vissa saker helt lite p.g.a. läkarråd snarare än eget val.

Svar på tråden Var går gränsen för stram diet och svält?