• camillimill

Fort! Hur billigt kan man bo i Polen eg? Kan man hitta dubbelrum för totalt 150 kr natten? O vad kostar det att äta ute?

Vi tänkte åka till Polen, men vet inte om vi har råd. Vi fick info att man kunde åka dit med färjan för 1200 o bo för mellan 50 o hundra kronor natten, men när vi kollade upp det närmare så kostar färjan 1900 o det verkar som att boendet blir betydligt dyrare än nån hundring för ett dubbelrum.

Är det någon som nyligen varit där o som kan svara mer precis? Vi tänkte åka från Ystad o vara borta kanske 6 nätter, men budgeten är begränsad.

Vad kostar ett dubbelrum? (en bit från stranden) ((Vi har bil))

Vad kostar det att äta middag?

Jättetacksam för snabba svar, då jag helt måste boka resan redan idag. Tack.
    /mvh Camilla

• Svar på tråden Fort! Hur billigt kan man bo i Polen eg? Kan man hitta dubbelrum för totalt 150 kr natten? O vad kostar det att äta ute?
  • Ilonasmamma

boende kostar allt ifrån 100-1000 kr natten, beroende på standard. Vi har bott både på "finare" hotell för 400kr natten för dubbel rum och sen omgjord skofabrik till "porrmotell" för 200kr natten och det va inte värt det...nästa gång vi åker ska vi bo på BB typ men vi får kompis pris så det blir väl bara 100kr natten eller nåt.

mat och shopping är mkt billigare än sverige, halva priset när man är ute och äter middag på fin restuarang. Man får en fin middag på restuanrang. Vi åt en gång 8 vuxna och ett barn för 1200kr och då hade vi även beställt en flaska vodka innan maten.

• Tecken

Jag har inte varit i Polen, men gissar att det är som i resten av östeuropa: Priserna ökar rätt snabbt. Så ta med lite extrapengar.

• Nötkaka

Jag var i Warszawa förra året och där var det inte billigt att bo på hotell. 500-600 kr natten men då var det ju rätt bra hotell med ypperligt läge.

Jag vet faktiskt inte om man kan bo så billigt som 100 kr natten. Kanske på vandrarhem?

• Vintersjäl

Jag har själv, under kvällen, suttit och letat relativt billigt boende i Polen och har tyvärr inte hittat något. Man får nog räkna med några hundra per natt!

Kan f.ö tipsa om http://wizzair.com/?language=SE där flygbiljetterna är bra mycket billigare än färjan. Det är dessutom bekvämare och snabbare att flyga

• Yummie

Vi ska till polen i juli och kommer bo på litet hotell som kommer kosta oss ca 350 kr per natt (dubbelrum), men då är frukost inräknad också.

• Yummie

Kan också tillägga att det är i en liten stad. I större städer som Warszawa och Gdansk är det mkt dyrare.

• Yummie

Japp, flyg med wizzair.com är mkt billigare än färja och bil som vi ska ta. Men wizzair flyger bara till Warszawa och Gdansk har jag för mig. Så för oss som ska till en mindre stad lönar det sig bättre med färja, då vi även ska handla mat/dryck där billigt och vill ha bilen för att åka runt o hälsa på vänner.

• camillimill

Tack för era svar..
    Jag kan dessvärre inte flyga, eftersom jag är gravid i vecka 32. Flygbolagen tillåter inte att man flyger så sent. De flesta bolag har satt gränsen vid vecka 28 (v 27+6)

Jag har hur som helst googlat lite jag också,samt förhört mig hos diverse vänner, och det verkar som att man kan finna boende för i allafall max 200 kr om man kan tänka sig att bo en eller ett par kilometer utanför staden så att säga.

Vad mat och dryck kostar vet jag inte, men jag befarar att det är dyrare nu än förra året, och då fattade jag det som att man kunde käka en bra middag för femtilappen ungefär.

Polska Zlotyn har blivit dyrare nu också, vilket säkert också bidrar till att det inte längre är så billigt längre som det varit.

Ni som ska ner nu o stanna nån vecka, vad har ni för budget?

• Vintersjäl

Mat & dryck ska inte vara särskilt dyrt, trots att zlotyn gått upp lite

Vi åker ner till Gdansk i oktober och tänkte stanna någon vecka, vi har inte riktigt lagt någon budget än men tänkte försöka hålla den relativt låg. Boendet kan gärna kosta lite mer men fortfarande inga stora summor

• kattaaa

jag och en kompis sov på vandrarhem i krakow.. där betala vi max 200 kr för 5 nätter...
    då var det inget lyx hotell men ändå ok...

°?°?°? ღ♥ isabelle 070820 ♥ღ?°?°?°
  • Yummie

Vi ska vara borta en vecka. 2 vuxna. Hotellet kommer gå på ca 2200 inklusive frukost. Sen beror det ju lite på vad ni tänkt göra där? Gå på sevärdigheter kostar inte så mkt. Och maten är fortfarande billigare än här i sverige.
    Vi kommer ha med oss utöver hotellkostnaden ca 3000-4000 som vi kan spendera på mat och nöjen samt köpa med oss mat o dryck hem.
    Kläder är ungefär samma pris som här hemma, tex H&M. Andra lyxigare märken är oftast dyrare där en här. Men maten är som sagt fortfarande relativ billig. En pizza kan kosta runt 12-15 zloty o det är ca 30-40 kr.

• camillimill

Jo, jag tror jag har fått ungefär samma prisuppgifter som de ni beskriver här.
    Jag tror dock att vi får slopa Polen i år till förmån för något annat. tror att hur man än snålar o har sig, så kommer reras totalt sett, med bensin, färja, o kost o logi hamna på mellan 6000 och 7000 kr för sex dagar, och det är lite för mycket tycker jag. Speciellt när den typen av semester (när man har en 3,5 åring med sig)kräver finfint väder.. O prognosen för kommande vecka ser inte direkt ljus ut..

Kanske lägger en eller två nätter i Danmark istället, på nåt äventyrsbad eller så. Blir inte fullt så dyrt, men garanterat en succe oavsett väder. Har någon av er varit i Lalandia exempelvis. Visst ligger det i Rödby? (stavas det så?)

((Startar nog en egen tråd om det.. ))

Svar på tråden Fort! Hur billigt kan man bo i Polen eg? Kan man hitta dubbelrum för totalt 150 kr natten? O vad kostar det att äta ute?