• solblommamed3

Vem äter våra jordgubbar?

Det är konkurrens om jordgubbarna hemma hos oss.... Det är någon annan som äter av dem och det känns inte vidare roligt.... Vem är det kan man tro? Det är som små håligheter på en sida, och vi ser att det händer precis när de mognat. Om gubben inte är helt klar på morgonen men sen på eftermiddagen så hinner denna någon ändå ofta före oss ((

• Svar på tråden Vem äter våra jordgubbar?
  • Knytets mamma

Fåglar, och diverse insekter.

• Callistrate

Jag har samma problem hemma, fast med smultron. (jordgubbarna är int mogna ännu) Ser jag att ett smultron är nästan moget så är det borta likt förbannat nästa gång jag tittar. Har inga sniglar i trädgården så jag gissar på fåglar. Jävulskt irritrande!

• UFS

Det kan vara gråsuggor också.

• Knytets mamma

Täck plantorna med vit fiberduk eller lägg nät över bågar.
    Under plantorna kan man lägga halm eller gräsklipp, då ligger inte jordgubbarna direkt på jorden.

• Desimanda

Mördarsniglar

Mamma till ♥ 2 jorda pojkar ♥ och en ängla flicka ♥
  • ALJO

Trastar, skator eller sniglar. Bärnät er billigt och lätt att bara lägga över med några pinnar i hörnen som sticks ner, hjälper mot fåglar iaf.

• mimmi 1

igelkotten gillar jordgubbar.... dom gnager lite på ena sidan, så det ser sådär ätet ut....

Vi har inte mördarsniglar , men som sagt, igelkottar !!

• Horst

Byns ungar, sniglar och alikor åt av grannes (kommersiella) jordgubbsodling.

• Lewisia

Mördarsniglarna gör precis så :(. Är det skator eller trastar är det mer än ett litet hål..

• skrultetuffs

Det kan vara fjärilslaver oxå... Dom äter lite på bladen med o så lämnar dom "spott" efter sig.
    Rackarna brukar gömma sig under bladen o e dom helgröna så kan man stirra länge utan o se dom.
    Ut på jakt nu!

Svar på tråden Vem äter våra jordgubbar?