• Ellen S

Är soppa en bra lunchmat för små barn på dagis?

Tycker Du det är okey att det servras soppa till lunch på dagis till barn mellan 1 - 3år, de som inte alltid är så duktiga att äta själva.
    När min 2åring äter soppa, hemma eller på dagis, får hon i sig max 25% av den soppa hon försöker få i sig eftersom resten hamnar någon annanstans.
    Hemma kan jag, om jag tvunget vill servera soppa, hjälpa min dotter att äta, men på dagis har personalen oftast inte tid och möjlighet att hjälpa alla små.

• Svar på tråden Är soppa en bra lunchmat för små barn på dagis?
  • Snorkis

På vårt dagis är det jättematiga soppor, så det är helt OK...! Mycket potatis eller köttförs eller liknande, så det är mer som en såsig maträtt än soppa...

Sedan så får de ett matigare mellamål när de har ätit soppa...

Så jag ser det inte som ett problem alls

• h81

har oxå funderat på det där... tror inte min son får i sig särskilt mkt dom dagar det är soppa heller, o han är ju ändå tre år!! men på vårt dagis får dom maten utkörd från centralköket, o den matsedeln har ju även skolorna osv så det är nog inte så mkt att göra åt, handlar ju inte sååå många dagar heller o smörgås finns ju alltid
    men visst är det märkligt, det håller jag med om att servera soppa till så små barn!!

• Ellen S

Senaste veckorna har de ätit typ buljonsoppa samt linssoppa på min dotters dagis.

• skotertjej

Javisst är det så, men när de får soppa så får de ju oftast pannkaka efteråt också och det brukar de ju äta mer av.
    Bröd brukar ju åxå serveras till. Och oftast frukt till efterätt så jag tror inte hon behöver vara hungrig

Mina pojkar är snart 1,5 och 3,5 och de äter soppa och de har fått hjälp på dagis då de var mindre, ja minstingen får nog lite hjälp med soppan fortfarande.

Hemma äter vi soppa ungefär en gång i veckan och största pojken älskar tomatsoppa, gulasch och grönsakssoppor, minstingen är förtjust i spenatsoppa, jag med

Prata med personalen om hur de känner så ser de nog till att hjälpa henne med soppan.

• skotertjej

Bara buljongsoppa är väl ingen höjdare kanske, det borde väl vara lite grönsaker i den iallafall kan man ju tycka...

• Ellen S

Inga pannkakor/frukt här inte, i alla fall inte till lunch samtidigt som soppan, såg ju hur det var under inskolningen.
    Pratade med personal som sa att "barnen äter ofta soppa med händerna, vi brukar få lov att ta byta kläder på dem efteråt".

• Ellen S
    skotertjej skrev 2008-06-21 14:08:22 följande:
    Bara buljongsoppa är väl ingen höjdare kanske, det borde väl vara lite grönsaker i den iallafall kan man ju tycka...
    Det var säkert någonting "tjockt" i soppan men inte tillräckligt mycket för att det skulle bli t ex grönsakssoppa, det var mer grönsaksbitar i buljong.
  • filippas

På min sons dagis serveras det matig soppa och då tar dom pannkakor till mellis...
    Så jag tycker det är ok!

• Ellen S

Eftersom maten kommer från storhushåll, i princip bara färdig mat så blir det aldrig pannkaka samma dag som soppan.

• SaramedM

Linssoppa kan jag inte se nått problem med, buljongsoppa låter lite tunnt

Svar på tråden Är soppa en bra lunchmat för små barn på dagis?