• hink o spade

Syror som skadar tänderna?

Har hört att alla syror skadar tänderna, t.o.m.
    vanligt vatten som man kolsyrar själv.

Ja, allt som är syrligt.

Finns tonåringar som har fått så dåliga tänder så,de
    har blivit förbjudna att dricka läsk av sin tandläkare.

Är det vetkligen så, eller är det överdrivet?

• Svar på tråden Syror som skadar tänderna?
  • Celestial

Kolsyra skadar inte tänderna, däremot läsk.

• hink o spade
    Celestial skrev 2008-06-21 14:29:56 följande:
    Kolsyra skadar inte tänderna, däremot läsk.
    Är det enbart sockret i läsken som skadar då?

Har hört att det är kolsyran också.
  • vrodlok

Det där med kolsyra undrar jag också över. Har nämligen fått höra att kolsyran inte skadar tänderna men att lightläsk ändå skadar tänderna. Vad är det då i den som skadar?

• Snirkel

Kolsyra är en alldelses för svag syra för att kunna skada tänderna. Det går inte att koncentrera den så att den blir tillräckligt stark för att ge frätskador för då sticker koldioxiden i den iväg. SÅ den är harmlös.
    Däremot finns det surhetsreglerande kemikalier i läskedrycker, safter och annat. Citronsyra är en relativt stark syra. Askorbinsyra (vitamin C) används i drycker och andra livsmedel som konserveringsmedel och det kan också vara frätande. Natriumcitrat är basiskt vilket också kan påverka emaljen.

• Juice 84
    vrodlok skrev 2008-06-21 15:53:10 följande:
    Det där med kolsyra undrar jag också över. Har nämligen fått höra att kolsyran inte skadar tänderna men att lightläsk ändå skadar tänderna. Vad är det då i den som skadar?
    asbartan skadar tänderna i lightläsken.
  • Snirkel

Juice 84 skrev 2008-06-21 16:06:42 följande:

asbartan skadar tänderna i lightläsken.
    Gör det? Aspartam är ju inte surt så på vilket sätt skadar det tänderna?
  • listo

För inte SÅ väldigt länge sedan skrevs det i tidningarna om att kolsyra faktiskt kan påverka tänderna negativt. Det går säkert att googla fram artiklar på ämnet.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Snirkel
    listoplisto skrev 2008-06-21 16:29:38 följande:
    För inte SÅ väldigt länge sedan skrevs det i tidningarna om att kolsyra faktiskt kan påverka tänderna negativt. Det går säkert att googla fram artiklar på ämnet.
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1000340
  • Juice 84
    Snirkel skrev 2008-06-21 16:28:14 följande:
    Juice 84 skrev 2008-06-21 16:06:42 följande:Gör det? Aspartam är ju inte surt så på vilket sätt skadar det tänderna?
    aspartan i lighläsken är istället för socker. socker i vanlig läsk skadar tänderna men eftersom det inte finns i lightläsk så skadar aspartan istället.
Svar på tråden Syror som skadar tänderna?