• TeeTee

vilken tycker du är den bästa familjebilen?

Vi står inför att skulle investera i en ny bil, och maken är väldigt insnöad på Volvo pga krocksäkerheten. Jag vet absolut ingenting om bilar, men tycker att man kan vidga sin horisont lite grann och åtminstone överväga att titta på andra bilar. Har hört att Toyota t ex har väldigt hög krocksäkerhet också.

SÅ NU VILL JAG VETA VAD EFFELLARNA TYCKER ÄR DEN BÄSTA FAMILJEBILEN

Jag tänker på bagageutrymme, krocksäkerhet, plats till bilbarnstolar, bensinförbrukning ... vad skall man mer tänka på?

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden vilken tycker du är den bästa familjebilen?
  • Jenny26

Jag hade köpt en V70, helt underbar. Nu har vi en nya Mercedes E200 Kompressor SportEdition men den är långt ifrån billig i underhåll och bensin

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Fröken perfekt

Volvo V70, Audi A6,Q7 BMW

• Emerun

Vi har en Volvo som vi är jättenöjda med, det finns hur mkt bra bilar som helst, kolla tidningars(Aftonbladet, Expressen) bil-sidor å jämför i deras biltester  för tex kombibilar som de utfört, ett plus för Volvo är att de ofta vinner i plusligan, men det är speciellt ofta i tex:komfort testet de vinner de  på, lycka till i biljungeln!

• ElinOlsson

Saknar vår V70... En toppenbil!

• TeeTee

Tack! Så maken är inte helt fel ute verkar det som. Fler?

• Bellbox
    KIA Ceed Sportswagon!!!

-Fått 5 stjärnor i Euro NCAPS krocktester
    -7 års nybilsgaranti
    -Ungefär samma storlek som Volvo V50 (heter den så?) men med större lastutrymme och   rymligare kupé
    -Diesel; vi kör blandad körning på 0,6 l/milen (+ Betydligt snålare om man kör längre sträckor, vår förbrukning är alltså en blandning av stadstrafik -korta sträckor- och lite längre sträckor på helgen)
    -Betydligt bättre pris än jämförbra bilar!
    -Bra "paket"; d.v.s mycket av det du får betala för hos andra bilmärken ingår eller är betydligt billigare om man jämför (du vet; allt det där "extra" såsom farthållare, regnsensor o.s.v)

KIA har varit ett relativt okänt märke för genomsnitts-svensken men är stort i övriga Europa De tillhör samma koncern som Huyndai.

Provkör!
    Worth the wait !
  • milimina

volvo funkade inte för oss. vi har haft en v40 och vi har tittat på v70 men det gick tvärbort pga:
    -för litet utrymme till vuxna passagerare om man har barnbilstol i bilen
    -litet lastutrymme och lasttröskel
    -man sitter för lågt
    -man sitter inte skönt i baksätet
    -inte direkt bensinsnål trots att den är "liten"
    men, nu handlar det om att jag har kvar min foglossning efter junior och den kommer inte heller försvinna. så jag behöver betydligt större utrymme och högre insteg än andra verkar göra. volvo har sköna stolar, åtminstone i framsätet, men det hjälper ju inte om man sitter inklämd som en räka jag fick outhärdlig värk efter mer än 20 min i v40:n.

vi köpte en renault grand espace nyligen. den är jättestor men drar inte särskilt mkt mer (0,9-1) än volvon (0,8) vilket den kan få göra med tanke på storleken. den har högt insteg och gott om både passagerarplats och bagageutrymme. och miljön inuti bilen är oslagbar! sköna stolar på alla platser i bilen är mycket värt för mig. vi är jättenöjda (vi var nöjda med volvon med - dock innan graviditet och barn)

• norgesessan

Är nöjd med våran saab 9-5 kombi..
    Våran v40 var ok, men trång.Nu har i bara två barn, så det fungerade, men våran saab är bättre...v70 hadde nog ockås varit bra.

Emil 03 och Jonathan 05
  • Fröken Ferdinand

Volvo V70 kan ju va lite krånglig om man har barnvagn. Det är tyvärr inte alla barnvagnar som går in.. Jag hade en Emmaljunga duo kombi och det fanns inget bagageutryme kvar när vi lastat in vagnen.
    Men det är ju en väldigt bra komfort i dom..
    Det va bättre plats i mormor Skoda Octavia då som är en sedan.
    Själv kör jag saab 9-5 och är supernöjd
    Dock så dricker den lite för mycke bensin, men den är pigg och hysat rolig att köra.
    och det är väldigt bra komfort i den det va väldigt viktigt för mig som kör ganska mycke.

• Fröken Ferdinand

Glömde säga det att de är bättre lastutryme på Volvo V70 som är av den första karossen.... alltså fram till 2000 eller 2001

• Camilla D

Vi har en Seat Alhambra (7 sätes) och är väldigt nöjda med den!
    Våra kompisar som också har tre barn har en V70 men tycker det är trångt, så de skall nu också köpa en Seat.
    Annars tycker jag den nya modellen av Peugots 7 sätiga är snygg (dock dyr i inköp)

Seaten var ok inköpspris på, drar inte speciellt mycket, är gott om plats och har inte krånglat någonting på alla år vi haft den.

• TeeTee

Vi har en V50 nu och jag tycker också att det blir väldigt trångt med plats när man har bilbarnstol. Det är samma med V70 då? I så fall går den bort! Sedan stör jag mig på detta med att bilbältena tydligen är kortare i Volvo än i alla andra biler, så det är inte alla bilbarnstolar som passar!? Hur tänker man då som tilverkare??

• ElinMaria80

Kia Cee'd sportywagon! Helt klart underbar bil till ett underbart pris med låg bränsleförbrukning och garanti i 7 år!!

• Bellbox
    ElinMaria80 skrev 2008-06-23 09:44:51 följande:
    Kia Cee'd sportywagon! Helt klart underbar bil till ett underbart pris med låg bränsleförbrukning och garanti i 7 år!!
    Aha En till som "sett ljuset" Den ÄR verkligen super!!

Glömde säga i mitt inlägg att bakluckan öppnas väldigt högt också (bra när man som min man är 2m lång och ska lasta i-och-ur)
    Worth the wait !
  • MKAsson

Vi har en Volvo V70 2008 och den funkar bra för vår lilla familj. Vi är två vuxna i framsätet och en liten tjej (9 månader nu) i en Britax HiWay på mittenplatsen bak. Vi har gått om plats både i förarstolen och passagerarstolen fram, kan inte ha sätena längst bak, men vi är inte så långa (166 och 176 cm) så det behövs inte. Stolen stöder sig på sitt stödben så den behöver inte luta mot stolarna därfram så vi kan flytta på dem när vi byter förare. Och i baksätet finns det plats för en vuxen på vardera sida om barnstolen, och då sitter man helt okej.

Bagageutrymmet har hittills varit tillräckligt för oss, visst det blir lite tight när man skall ha med både vagn, resesäng, matstol, blöjor och allt annat lilltjejen behöver för en längre resa, men nog ryms en resväska till oss vuxna. Och nu har vi bytt från Emmaljunga City Cross till en Baby Jogger City Elite (babyjogger.com/cityelitesingle.htm) så då får vi ytterligare lite plats över till annat. Men även City Crossen fick plats på längden i färdriktningen utan problem, så bara (?!) halva bagageutrymmet gick ju åt till vagn.

Och så tycker jag den är skön att köra också. Och så finns ju finesser som parkeringsvarnare både fram och bak, fjärrkontroll till bagageluckan och fläkt i sätena i framsätet (rumpblås...). Fast det finns säkerligen i en massa andra bra bilar också...

Lycka till med valet av bil!

Svar på tråden vilken tycker du är den bästa familjebilen?