• kimsi

Beordrad övertid

Hur fungerar det här med beordrad övertid, hur mycket kan arbetsgivaren kräva av sina anställda?

På mitt jobb har vi haft extremt mycket att göra sedan årsskiftet och jag har jobbat övertid minst 10 timmar i veckan i över två månader nu. Jag jobbar alltså allt mellan 50-55 timmar i veckan och har gjort det länge och jag börjar känna mej slut, i torsdags fick jag reda på att nästa helg MÅSTE SAMTLIGA anställda lägga in minst en dags arbete. Ska jag alltså då göra ungefär 60 timmar nästa vecka?

Visst så är lönen underbar att få ut men jag vet inte hur länge till jag orkar detta. Hur fungerar detta med beordrad övertid och vilka rättigheter har jag?

• Svar på tråden Beordrad övertid
  • Barbabok
    wero73 skrev 2008-06-21 15:59:50 följande:
    Äsch, länken blev inget bra, jag försöker igenwww.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&...:673
    Funkar inget vidare, men Lena har en.
    Annars sök på arbetstidslagen, dokumentet heter SFS nr: 1982:673
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Underbara ungar

48 timmar övertid/månad får man jobba. Allt över det är straffbart. Dom 48 timmarna ligger UTÖVER den ordinarie arbetstiden på 40 tim/vecka.

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Tecken

Kolla även upp vad det står, gällande beordrad övertid, i ditt kollektivavtal.

• kimsi

Underbara ungar skrev 2008-06-21 16:04:39 följande:

48 timmar övertid/månad får man jobba. Allt över det är straffbart. Dom 48 timmarna ligger UTÖVER den ordinarie arbetstiden på 40 tim/vecka.
    Gäller även det om det finns något förhandlat? För jag vet ju om lagen som säger att man inte får göra mer än 200 timmars övertid på ett kalenderår men arbetsgivare kan ju enkelt ansöka om dispens för att komma förbi den lagen.
  • kimsi
    Tecken skrev 2008-06-21 16:04:43 följande:
    Kolla även upp vad det står, gällande beordrad övertid, i ditt kollektivavtal.
    Ja jag får ta och göra det, just nu känner jag mej bara så orkeslös och trött så allt känns som att bestiga ett berg.
  • Underbara ungar
    kimsi skrev 2008-06-21 16:09:42 följande:
    Underbara ungar skrev 2008-06-21 16:04:39 följande: Gäller även det om det finns något förhandlat? För jag vet ju om lagen som säger att man inte får göra mer än 200 timmars övertid på ett kalenderår men arbetsgivare kan ju enkelt ansöka om dispens för att komma förbi den lagen.
    Ja du... Jag tror inte att det går att få mer än 48 tim oavsett förhandling.. Hos oss på scan är det MAX!
    Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
Svar på tråden Beordrad övertid