• SnuttanSnuttan

Ang Ikeas Malm sängstomme

Vi ska flytta om en månad och är nu sugna på att inreda ganska mycket i vitt...

Vi har nu en Sängstomme Malm från Ikea, i EK inkl två stycken sängbord som hör till.

Nu till vår fråga. Tror ni vi kan måla sängstommen vit?? Vi trivs i övrigt med sängen, och en ny är ju ganska dyr. Så hade det gått och måla den hade det varit kanon.

SÅ. Vad tror ni, ni som har koll? :) Hur gör man isf? Satsar på en kvalitetsfärg, ruggar upp ytan och sen målar? Eller?

Eller är risken för stor att färgen kommer "flagna" ?

SÅÅÅ TAcksam för er hjälp & era tips! :D

• Svar på tråden Ang Ikeas Malm sängstomme
  • MsX

Annars är ju Ek väldigt fint om man har mkt vitt runt omkring, så försöka o inreda så mkt ni kan runt omkring i vitt och behåll stommen som den är. Bryter av lite fint.

• Nymphoria

Håller med MsX, ek är jättefint till mycket vitt.

• saltflingan

Malm har ett yttre lager av fanér som är jättetunnt så det går inte att rugga upp som du säger och måla på. Det krävs att det är massivt trä för att kunna slipa och måla om.

Håller med MsX.

• SnuttanSnuttan

jasså? :)

Hm, ja kanske det.. Men ser det inte knaz ut om vi köper en vit garderob och sen kanske vit Malm byrå?

Eller ska man ha det i EK också? *blir fundersam* :)

• SnuttanSnuttan

spökplumpen: Går det kanske inte att bara måla direkt där på istället då ? utan att rugga upp?

Eller är det "För halt", så att färgen inte fäster tror du/ni?

• Lika C

tycke rden i ek är fin med....och skulle nog inte köpa byrå i vitt...men i övriga rummet...satsa på fina fräskc avita gardineroch lampskärmar och annat.....jag tror det blir kanon!!!

Måla på, det tror jag inte blir så bra....

KRAM

• RME

Vet flera st som har målat om malm byrårerna så det måste väl gå med sängstommen också..

• Sexymala

Vi har malm i ek och när vi flyttar blir det nog också mycket vitt, men vi skall ha kvar sängen+ sängbord + två byråer i ek och sedan en vit bokhylla antagligen! Jag tykcer ek är skitsnyggt ihop med övrig vit inredning! Stilrent och snyggt!

Så jag tycker som många övriga här. Behåll eken som den är!

• Emser

Jag har målat om sådana IKEA-möbler till vitt. Det är bara att rugga upp med ett sandpapper som inte är för grovt. Jag har grundat en gång (vilken grundfärg som helst funkar) och sen målat med halvblank vit av ett bra märke. Jag har använt Beckers. Sedan har jag ruggat upp den vita färgen på vissa möbler så det ser slitet ut. Då tappar det inte charmen när det slits "på riktigt". Lycka till!

• RME

Använd ett fint sandpapper och rugga upp ytan.. Målartvätta innan du börjar måla

Svar på tråden Ang Ikeas Malm sängstomme