• Cacto

Är det någon som har tagit isär en stor Expedit-bokhylla och satt ihop igen?

Jag har en stor Expedit-bokhylla från IKEA:

www.ikea.com/gb/en/catalog/products/60071358

Det tog fyra långa timmar, värk i armmusklerna och ett bråk med sambon innan vi fick ihop den. Trots det lidandet älskar jag min bokhylla, och nu när vi ska flytta vill jag verkligen ta med den.

Frågan är bara: Går det att ta isär bokhyllan igen och sätta ihop den? Går det ens att lägga den ner när den är så tung? Jag är rädd att de små träplupparna kommer åka in för långt i träet eller gå av, och jag har inte kvar instruktionerna heller.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av att just ta isär och sätta ihop den här bokhyllan igen?

• Svar på tråden Är det någon som har tagit isär en stor Expedit-bokhylla och satt ihop igen?
  • fenomena83

Det går väl, sånt gör min man hela tiden när vi flyttar en massa (har flyttat ofta), han tar alltid isär möblerna till noll igen och sätter ihop... bara man sparar alla skruvar och träpluppar så går det. Och du behöver ju inte lägga ner den när du skruvar isär den, börja uppifrån på nåt sätt liksom.
    Instruktionerna kan du få från ett Ikea-varuhus eller hemsidan kanske det också finns på?
    Vi fick en våningssäng som inte finns i sortimentet längre av en granne och den var isärskruvad, när vi skulle sätta ihop den utan instruktioner så gick vi till Ikea och bad om dom. Dom har dom nånstans även dom gamla (den här va från 2003). Gratis också.
    Så gör så du! Inte så smidigt att flytta på den där hyllan annars!

• norgesessan

Att den var jobbig att sätta ihop håller jag med om!!
    Vi kommer ALDRIG att ta isär den

Emil 03 och Jonathan 05
  • Cacto

Fru Indosaurie skrev 2008-06-21 19:12:53 följande:

Japp det går vi plockade isär våran när vi sålde den. om dom sen fick ihop den vet jag iofs inte haha
    Haha! Bra att lämpa över problemen på någon annan

Men det är uppmuntrande att höra att det går att ta isär den i alla fall. Hur många var ni som "lade ner den"? Och tippade ni bara ner den på golvet liksom?
  • norgesessan

Ja, ikea har pärmar med massor av bruksanvisningar till...docm inte till borden vi köpte på fyndhörnan...(leksvik) det fattades en skruv, och vi ville kolla upp vilken det var, skruvar får man ta, men man ska hälst ge en slant till välgörenhet i en bössa som står där. (MAlmö)

Emil 03 och Jonathan 05
  • Gyllan
    Cacto skrev 2008-06-21 19:10:59 följande:
    Jag har en stor Expedit-bokhylla från IKEA:www.ikea.com/gb/en/catalog/products/60071358Det tog fyra långa timmar, värk i armmusklerna och ett bråk med sambon innan vi fick ihop den. Trots det lidandet älskar jag min bokhylla, och nu när vi ska flytta vill jag verkligen ta med den.Frågan är bara: Går det att ta isär bokhyllan igen och sätta ihop den? Går det ens att lägga den ner när den är så tung? Jag är rädd att de små träplupparna kommer åka in för långt i träet eller gå av, och jag har inte kvar instruktionerna heller.Är det någon som har praktisk erfarenhet av att just ta isär och sätta ihop den här bokhyllan igen?
    Och jag som tycker den är busenkel att få ihop....

Vi har den stora och jag tar isär/sätter ihop den på den halvtimme de gånger det har behövts, senast nu när vi flyttade i maj...
  • Cacto
    fenomena83 skrev 2008-06-21 19:14:34 följande:
    Det går väl, sånt gör min man hela tiden när vi flyttar en massa (har flyttat ofta), han tar alltid isär möblerna till noll igen och sätter ihop... bara man sparar alla skruvar och träpluppar så går det. Och du behöver ju inte lägga ner den när du skruvar isär den, börja uppifrån på nåt sätt liksom.Instruktionerna kan du få från ett Ikea-varuhus eller hemsidan kanske det också finns på?Vi fick en våningssäng som inte finns i sortimentet längre av en granne och den var isärskruvad, när vi skulle sätta ihop den utan instruktioner så gick vi till Ikea och bad om dom. Dom har dom nånstans även dom gamla (den här va från 2003). Gratis också.Så gör så du! Inte så smidigt att flytta på den där hyllan annars!
    Aha, ska fråga efter instruktioner på IKEA nästa gång jag åker dit. Visste inte att man kunde få nya. Tur det, för det var svårt nog att sätta ihop den med konstruktioner

Det går nog att ta bort toppen utan att röra något annat, men för att sedan ta bort en sida måste man skruva på undersidan, så jag tror inte att det går att ta isär den ståendes... Kanske kan prova i alla fall!
  • Cacto
    norgesessan skrev 2008-06-21 19:14:50 följande:
    Att den var jobbig att sätta ihop håller jag med om!!Vi kommer ALDRIG att ta isär den
    Nej, det är inte något jag ser fram emot direkt. Funderade på att låta den stå och sedan köpa en ny kanske, men det känns lite surt. Så jag ska nog försöka i alla fall.
  • Cacto
    Gyllan skrev 2008-06-21 19:19:55 följande:
    Och jag som tycker den är busenkel att få ihop....Vi har den stora och jag tar isär/sätter ihop den på den halvtimme de gånger det har behövts, senast nu när vi flyttade i maj...
    Vill ni komma hit och göra vår Hur lägger ni ner den? Håller ni på var sin sida och försöker tippa över den liksom?
  • Gyllan

Jag tar bort toppen först, sen lägger vi den ner (behövs två stycken), tar sidorna, småhyllorna och sist botten...

• Cacto
    Gyllan skrev 2008-06-21 19:31:41 följande:
    Jag tar bort toppen först, sen lägger vi den ner (behövs två stycken), tar sidorna, småhyllorna och sist botten...
    Då ska jag definitivt prova att lägga ner den, nu när jag vet att det finns folk som klarat av det.
Svar på tråden Är det någon som har tagit isär en stor Expedit-bokhylla och satt ihop igen?