• Anonym (Jessie)

Vilka tidiga tecken hade era barn med cp-skada?

Börjar misstänka att min systerdotter på 8 månader kan ha en cp-skada. En vän som såg henne sa att det liknade ataktisk cp. Vilket tydligen innebär svårt med rörelser och nedsatt muskelförmåga och svårt med balansen. Allt det här han min systerdotter svårt med.
    Hon är jätteryckig i rörelserna och svänger hit och dit med kroppen om man håller henne under armarna. Orkar inte sitta upp eller direkt sprattla med benen. Är också ganska liten och smal.

Tror min syster är rädd för att något ska vara fel, hon har hittat på ursäkter för att inte gå till BVC, sist de var där var när dottern var 4 månader.

Vet att det inte behöver vara det men ni med barn som har cp-skada, hur upptäcktes detta och vilka tecken fanns det?

• Svar på tråden Vilka tidiga tecken hade era barn med cp-skada?
  • Spicy woman

Brukar inte cp-skador synas direkt efter förlossningen? För det brukar väl uppstå av att barnet har fått syrebrist.

• Spicy woman

Läste att barn kunde få det under sina 2 första levnadsår med.

• Anonym (Jessie)

Har läst på om det en hel del om det nu och det kan vara svårt se från början eftersom det kan dröja innan de visar sig. Eftersom barn är så olika i sin utveckling och det inte behöver vara något som är fel fast ett barn är extremt sent.

• knäppisen

En cp-skada uppstår vanligtvis innan eller i samband med förlossningen men det kan ta lång tid innan man upptäcker den. På min son märkte vi rätt omedelbart att han var stelare i kroppen än normalt och har svårt att koordinera rörelserna.

• Anonym (Jessie)

Systerdottern har också mycket svårt koordinera rörelserna, hon kan ibland sträcka sig efter en sak men kan oftast inte greppa det.
    Ska höra om min syster kan tänka sig gå till BVC, det behöver inte vara något men jag känner att det mycket väl kan vara något som inte stämmer helt när man ser till alla de saker som skiljer henne från de barn i samma ålder jag träffat. Och slappheten och den låga muskeltonusen. Vet däremot inte riktigt än hur jag ska ta upp det.

Svar på tråden Vilka tidiga tecken hade era barn med cp-skada?