• Carolina73

Teneriffa el Gran Canaria på vintern?

Är det någon här som har rest till Teneriffa el Gran canaria under vinterhalvåret? Jag funderar på att boka en resa i januari men frågan är, är det tillräckligt varmt där då för att kunna bada? I katalogen står det att det e en medeltemp på ca 21 grader där i januari och det känns lite för lite men som sagt vill gärna höra från er som varit där under vintern.

• Svar på tråden Teneriffa el Gran Canaria på vintern?
  • jazoo

Har varit på Teneriffa i februari och det var jättefint. Varmt och skönt vid poolen, kanske lite svalt vid havet vissa dagar, men definitivt tillräckligt varmt för att bada. Oftast varma vindar även på kvällen.

• Camilla D

Vi var på Teneriffa i januari. Vi hade mellan 20-24 grader. Jätteskönt! Det kunde blåsa en hel del, men det var varma vindar.
    SE dock till att bo på "rätt" sida av ön, det kan skilja mycket i temperatur. Vi var i Playa de las America.
    Vi hade en uppvärmd pool och det kan jag rekomendera.
    I havet var det lite kallt, det gick att bada men inte jätteskönt.
    Vi hade några dagar då solen inte kom fram, men det var ändå uppehåll och varmt.

Väldigt skön resa att göra på den årstiden. Ena dagen gick man på förskolan i termobyxor, jacka, vantar, mössa. Andra dagen gick man i klänning och sandaler!

• peve

Hej! Jag å min sambo med barnen har vart på Gran Canaria, i Bahia Feliz. Vi hade mycket bra väder, runt 25 grader. Så det kan jag verkligen rekommendera.

• SVejsan

Om man kan bada i havet... Låt säga är du en riktig viking så OK. Jag själv skulle absolut inte njuta av det... Utan det krävs en uppvärmd pool för oss... Däremot så beror vädret på tur... Alla kanarieöarna inkl Fuertoventura och lanzarote har ungefär samma klimat... Brukar var tillräclkligt varmt för kortbyxor och t-shirt dagtid, man bör ha med sig långärmat och långbent för kvällsbruk i fall att... det kan regna i en vecka eller vara super väder i två... Observera att skillnaden på orter och öar mest beror på slumpen... Vi föredrar lanzarote...

• peve

Hej igen! Jag å min sambo med barnen har visserligen vart på Lanzarote oxå, vi var där för ett tag sen, men vi tyckte att det blåste en hel del där. Men vi hade det vart där oxå.

• Anna2barn

Vi var på Gran Canaria i dec och det var kanon. Vi bodde i Augigine (säkert felstavat )med en jättefin sandstrand. Kan verkligen rekommenderas till barnfamiljer. Åkte runt på ön och det blåste kallt överallt förrutom där vi bodde. När man steg av bussen när man kom "hem" så var det sån värmeskillnad.

Nu är vi sugna på att åka till Teneriffa så vad rekommenderar ni för en barnfamilj=

• Anna2barn

Glömde säga att det var kanonväder hela tiden och det var så skönt på kvällarna för man kunde gå lättklädd utan extra tröja

• Lotten 66

Vi har varit på Teneriffa flera vintrar och då i jan/feb. Brukar vara som en fin svensk sommar och jag tycker absolut att man kan bada i havet. Det är ju oftast inte högre temp i Sverige heller på sommaren. Själva har vi redan bokat in oss i februari till underbara Los Gigantes på Teneriffa.

• abnocto

Vill du ha säkrast väder ska du välja södra Gran Canaria, vid Puerto Rico. Då kan du knappast få dåligt väder, då ska du ha ytterst otur. Och vi badar i havet och har aldrig upplevt det jättekallt, och då ska du veta att jag är en badkruka.

• Anna2barn
    abnocto skrev 2008-06-30 07:41:03 följande:
    Vill du ha säkrast väder ska du välja södra Gran Canaria, vid Puerto Rico. Då kan du knappast få dåligt väder, då ska du ha ytterst otur. Och vi badar i havet och har aldrig upplevt det jättekallt, och då ska du veta att jag är en badkruka.
    Det är finare strand i Auginegine. Puerto Rico har väl mer klippor?
  • abnocto

Tycker Perto Rico är roligare stad och här är sandstrand. Sedan kan man alltid ta Amadores men toppenstrand men vill man ha nattliv får man promenera till Puerto. Puerto Mogan är en ursöt liten håla men inte så stor, har dock en barnfamilj behöver.

• Millans hustru

varit ett par gånger i feb-mars på teneriffa på SÖDRA sidan o det har varit fint. Det är skillnad på vädret på notta o södra sidan. ön är vackrare (ja rent av fantastisk) på norra sidan men södra ger bad o värme o många fler soltimmar.

Svar på tråden Teneriffa el Gran Canaria på vintern?