• Jenkaaa

Någon som har erfarenhet om en sk höftskena?

Hej.

På måndag ska vi på ultraljudsundersökning eftersom våran lilla Tindra kanske har fel på höften. Fick inte så mycket information på BB men om det är fel på höften så får hon lov att ha en höftskena i 6-8 veckor för att det ska bli bra.

Någon som vet något mer om det här? Gör det ont på barnet? Kommer det skrika 24 timmar om dygnet av obehag?

Jag tycker så synd om våran bebis om nu så är fallet att hon måste få ha en sån skena.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet om en sk höftskena?
  • Kiina

Min lillasyster hade det när hon va liten.
    (Va längesen, hon är 19 år nu)

• shqiponjë

min syster som är 13 år hade den när hon var liten.. inget ont eller nå, mest lite otymplig för en annan

• Kiina
    shqiponjë skrev 2008-06-21 23:24:41 följande:
    min syster hade en annan skena... det var en metallskena som satt över magen och höll fast hennes ben i rätt läge utåt.. svårt att förklara... hon hade beben som en groda...
    Det va nog en sån min syster också hade.

INTE den som fanns på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2

Och jag tror inte hon hade den 24 timmar om dygnet heller.
  • Kiina
    shqiponjë skrev 2008-06-21 23:24:41 följande:
    min syster hade en annan skena... det var en metallskena som satt över magen och höll fast hennes ben i rätt läge utåt.. svårt att förklara... hon hade beben som en groda...
    Man satt fast den med kardborre-band va?
  • Tant Green

Min tjej hade en von Rosen-skena i 12 veckor (från att hon var 2 dagar). Första natten hade hon svårt att sova, men sen var det inga problem. Vi fick tipset att hon kunde sova på en kudde (alltså ha en av våra huvudkuddar som madrass) och sen sov hon jättebra

Barnen märker nog knappast av det, det är bara föräldrarna som tycker det är lite bökigt. Byxor kan ju vara svåra att få på, vi använde mest overall/bodysuit för det var enklare att sätta på henne. Babyskyddet fick hon inte plats i så vi fick köpa en stor barnstol till bilen (0-25 kg) direkt, men den kan hon ju ha fortfarande så det var inget problem.

Hon gillade aldrig att ligga på mage (jag vet inte om det berodde på skenan) så hon var sen med att krypa, men i övrigt har hon utvecklats helt normalt och springer och hoppar och klättrar som alla andra barn.

• shqiponjë
    Kiina skrev 2008-06-21 23:28:50 följande:
    Man satt fast den med kardborre-band va?
    precis! och jag har för mig om att hon skulle "vila från den iband"
    kommer inte riktigt ihåg...
  • Kiina
    shqiponjë skrev 2008-06-21 23:39:35 följande:
    precis! och jag har för mig om att hon skulle "vila från den iband"kommer inte riktigt ihåg...
    Jag kommer inte heller riktigt ihåg. Vet inte vad "den medicinska termen" hette, men det va nånting med att höftkulorna inte va färdigväxta tror jag?
  • schottis
    Kiina skrev 2008-06-21 23:46:13 följande:
    Jag kommer inte heller riktigt ihåg. Vet inte vad "den medicinska termen" hette, men det va nånting med att höftkulorna inte va färdigväxta tror jag?
    Höftledsluxation!

Min dotter hade det, det gör inte ont på barnet men skenan är lite otymplig.
  • Jenkaaa

Okej. Tack för alla svar! Skönt att barnet inte verkar tycka det är så besvärligt. Så länge hon är nöjd så mår jag bra. Då får det vara jobbigt med blöjbyten och så... det är ju bara i några veckor.

• Kajsan

Men kan de krypa med sån på sig?Och gå?
    Min dotter var på 6 mån kontroll idag och vi fick remiss till sjukhuset så de kunde kolla höften.
    OM det nu blir skena ( ) kan hon fortsätta krypa då?
    Och hur blir det med gåendet, hon har ju precis börjat med det

Svar på tråden Någon som har erfarenhet om en sk höftskena?