• Anonym (fundersam)

Har någon av er blivit stämd eller vet hur det går till om/när man blir stämd?

Ja, som rubriken lyder, finns det någon som har erfarenheter av stämningar? Hur det funkar och vad som händer osv?

Grejen är nämligen den att jag har tidigare använt min hanhund i avel (blandrasavel) och nu har jag hamnat i konflikt med en av tikägarna.
    Hon har använt min hane två gånger och det har blivit totalt 6 valpar. När hon kontaktade mig första gången nämnde jag inte att min hane var blandning mellan två raser eftersom jag inte tyckte att det spelade någon roll eftersom han har fått precis allt i utseendet och sättet från endast en ras och eftersom det ändå blir blandrasvalpar.
    Men nu har hon (på omvägar) fått reda på att jag har "lurat" henne och är väldigt upprörd.

Hon vill att jag antingen ska betala tillbaka parningsavgift och tillbaka på valppriset eller så hotar hon med att stämma mig.

Så till min undran, hur funkar det om man blir stämd? Vad händer? Vad kan det bli för konsekvenser? Hur går förloppet till?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Har någon av er blivit stämd eller vet hur det går till om/när man blir stämd?
  • Anonym (jurist)

Här kan du läsa om vad som händer när någon ansöker om stämning:

www.dom.se/templates/DV_InfoPage____786.aspx

Hur mycket pengar handlar det om? Upprättade ni något skriftlig avtal? Sade du till henne att din hund är av en viss ras eller sade du inget om rasen alls?

• Anonym (fundersam)

Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 11:28:19 följande:

Här kan du läsa om vad som händer när någon ansöker om stämning:www.dom.se/templates/DV_InfoPage____786.aspxHur mycket pengar handlar det om? Upprättade ni något skriftlig avtal? Sade du till henne att din hund är av en viss ras eller sade du inget om rasen alls?
    Tack för länken!

Parningsavgiften för den första parningen var 1.000 kr och de valparna sålde hon inte utan en behållde hon och en satte hon ut på foder (den ska hon dock sälja nu har jag sett).
    För den andra parningen var avgiften 2.500 kr och valparna sålde hon för, tre stycken för 10.000 och en för 8.500 kr.

Den första parningen har vi avtal på men den andra bestämde vi bara muntligt. Dock finns ju mail som vi har skickat till varandra kvar.

När hon tog kontakt med mig hade jag en annons ute att min hane var tillgänglig i avel och då skrev jag bara med den rasen som han ser ut som, dock skrev jag mycket tydligt att han inte har stamtavla.
  • Anonym

Det låter ju faktiskt som du har lurat den andra i annonsen, då du bara uppgett att det var en ras, fast du visste att det inte var det. Spelar ju ingen roll att det inte finns stamtavla om du visste om blandrasen och uppgav annat.

• Anonym

Har hon sagt att hon ska stämmma dig? Vad kräver hon av dig? VIll hon ha pengar, isåfall hur mycket?

Om hon gör det så får du ju en stämning från domstolen och då ges du tillfälle att svara och berätta din syn på det hela.

Om ni inte kan komma överens så kallas ni till en muntlig förberedelse som är ett sammanträde där man försöker reda ut alla fakta och även se om ni kan förlikas.

Kan ni inte komma överens så får ni var och en ge in er bevisning och sen blir det en rättegång där tingsrätten får fatta beslut.

Håller med om att du borde sagt som det var. Om nu din hund har två olika raser i sig så borde du inte bara ha skrivit den ena rasens namn. För då är det självklart att hon känner sig lurad.

• Anonym (jurist)

Jag tycker också att det låter som att du inte har varit ärlig i och med att du bara skrev med den rasen som han ser ut som. Mitt tips är nog att du försöker komma överens med tikägaren så att det inte hamnar i domstol, då kan du ju få betala tikägarens kostnader också. Nu rör tvisten bara låga summor och då kan det inte bli hur stora kostnader som helst, men kostnaden för stämningen, en timmes juridisk rådgivning plus eventuella kostnader för vittnen t ex.

• Anonym

Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 12:24:33 följande:

Jag tycker också att det låter som att du inte har varit ärlig i och med att du bara skrev med den rasen som han ser ut som. Mitt tips är nog att du försöker komma överens med tikägaren så att det inte hamnar i domstol, då kan du ju få betala tikägarens kostnader också. Nu rör tvisten bara låga summor och då kan det inte bli hur stora kostnader som helst, men kostnaden för stämningen, en timmes juridisk rådgivning plus eventuella kostnader för vittnen t ex.
    Det verkar ju vara så låg summa det rör sig om att det kommer att bli fråga om ett FT-mål och då står ju vardera part sina rättegångskostnader.
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2008-06-22 12:27:21 följande:
    Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 12:24:33 följande:
    Det verkar ju vara så låg summa det rör sig om att det kommer att bli fråga om ett FT-mål och då står ju vardera part sina rättegångskostnader.
    Nu får du nog läsa på lite. Det är i familjemål som vardera part normalt står sina egna kostander. I förenklade tvistemål så funkar det inte så. Däremot får man inte ersättning för mer än bla avgiften för stämningsansökan, en timmes juridisk rådgivning och ev. nån vittneskostnad.
  • Anonym (?)

Varför sätta ut annons överhuvudtaget för att para blandras????

Jag hade också blivit förbannad om jag svarat på en annons och de står ras och allt.. sen när parningen är gjord och valparna kommit får hon reda på att hanen va inte renrasig... Usch...

• Anonym (fundersam)

Anonym (?) skrev 2008-06-22 12:35:47 följande:

Varför sätta ut annons överhuvudtaget för att para blandras???? Jag hade också blivit förbannad om jag svarat på en annons och de står ras och allt.. sen när parningen är gjord och valparna kommit får hon reda på att hanen va inte renrasig... Usch...
    Eftersom hennes tik är en annan ras än min hane så blir det ändå blandrasvalpar. Dessutom har hon en kennel (SKK registrerad) där hon föder upp andra raser så det är inte så att hon är helt oskyldig heller eftersom det är förbjudet att föda upp blandraser när man är en "seriös" uppfödare.
  • Anonym (fundersam)

Anonym skrev 2008-06-22 11:55:57 följande:

Har hon sagt att hon ska stämmma dig? Vad kräver hon av dig? VIll hon ha pengar, isåfall hur mycket?Om hon gör det så får du ju en stämning från domstolen och då ges du tillfälle att svara och berätta din syn på det hela.Om ni inte kan komma överens så kallas ni till en muntlig förberedelse som är ett sammanträde där man försöker reda ut alla fakta och även se om ni kan förlikas.Kan ni inte komma överens så får ni var och en ge in er bevisning och sen blir det en rättegång där tingsrätten får fatta beslut.Håller med om att du borde sagt som det var. Om nu din hund har två olika raser i sig så borde du inte bara ha skrivit den ena rasens namn. För då är det självklart att hon känner sig lurad.
    Tack för all fakta!

Med facit i hand håller jag absolut med om att jag skulle sagt som det var från början, men nu är det ju tyvärr som det är.

Jag har försökt kontakta henne via telefon och mail om hur mycket pengar det rör sig om men inte fått något svar än...
  • Anonym (jurist)

Anonym (fundersam) skrev 2008-06-22 12:43:00 följande:

Anonym (?) skrev 2008-06-22 12:35:47 följande:
    Eftersom hennes tik är en annan ras än min hane så blir det ändå blandrasvalpar. Dessutom har hon en kennel (SKK registrerad) där hon föder upp andra raser så det är inte så att hon är helt oskyldig heller eftersom det är förbjudet att föda upp blandraser när man är en "seriös" uppfödare.
    Det är totalt ointressant att det ändå blir blandrasvalpar eller att hon ev. är oseriös. Det som har betydelse här är vad du gav sken av att erbjuda, dvs parning med en hund av en viss ras. Och nu stämmer inte det med sanningen. Alltså kan man säga att du inte har uppfyllt din del av avtalet. Som sagt, din bästa chans är att försöka komma överens med henne.
  • Anonym (fundersam)

Anonym (jurist) skrev 2008-06-22 12:44:54 följande:

Anonym (fundersam) skrev 2008-06-22 12:43:00 följande:
    Det är totalt ointressant att det ändå blir blandrasvalpar eller att hon ev. är oseriös. Det som har betydelse här är vad du gav sken av att erbjuda, dvs parning med en hund av en viss ras. Och nu stämmer inte det med sanningen. Alltså kan man säga att du inte har uppfyllt din del av avtalet. Som sagt, din bästa chans är att försöka komma överens med henne.
    Ok, tack för svar!

Jag ska försöka få tag på henne.
  • Anonym (fundersam)

Anonym (?) skrev 2008-06-22 13:00:49 följande:

hoppas de ordnar sig..
    Tack, det hoppas jag med.
  • ReRant

Det är ju uppenbart att du avsiktligt blåste henne.
    Skäms på dig och vet hut.

• Anonym (fundersam)
    ReRant skrev 2008-06-24 21:20:03 följande:
    Det är ju uppenbart att du avsiktligt blåste henne. Skäms på dig och vet hut.
    Hehe, "skäms på dig och vet hut." Har nog ingen använt de orden sen min farmor dog, det var roligt att du blåste liv i lite gammal-svenska.
  • Anonym (fundersam)

För övrigt så kan jag skriva här att vi har kommit överens om att jag betalar tillbaka senaste parningsavgiften, alltså 2.500 kr. De har jag satt in på hennes konto idag så nu är problemet ur världen.

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar jag har fått!

Svar på tråden Har någon av er blivit stämd eller vet hur det går till om/när man blir stämd?