• KasperSixten

köpt gröt vs egen gjord

Läste någonstans att det är bättre att köpa färdig gröt (dvs pulver från exvis sempers) än att göra egen. berodde på att köpt är berikad med diverse vitaminer och mineraler.

Stämmer verkligen detta? hade tänkt att ge honom havregrnsgröt med någon fruktpure som smakis på kvällen. Sen kan det ju vara så att han föredrar pulvergröt men det är ju en annan femma.

• Svar på tråden köpt gröt vs egen gjord
  • seppo

självklart kan du ge havregrynsgröt!!! det viktiga är ju att ditt barn får bra och varierad kost under dygnet. Du kan ju kanske variera lite, ibland egen gröt och ibland köpt. min son har tex fått havregrynsgröt på morgonen och ibland köpegröt/välling på kvällen... har funkat kanon, växer som en toker:)

• Ananaspaj

Till de små ska man undvika att ge hemlagad gröt som "matportion"...den är järnfattig.
    Pulvergröt är att föredra då den är järnberikad.
    Det är viktigt med järnet till de små för de har inga järndepåer att ta lagrat järn från som vi vuxna har!

Har inget med om de växer eller inte att göra.

• KasperSixten

tyckte att det lät lite skumt om det bara ska vara köpemat som gäller....vi själva r ju uppväxta på vanlig mat.

Seppo; vad brukar du ha för pure till gröten? brukar du ge ersättning som mjölk till eller efteråt i flaska? Är det för tidigt att börja med detta redan nu, han är 4 mån och har fått lite lunch smakis i en vecka vilken har äter med förtjusning.

• saris

Min mamma undrade om jag var riktigt klok som köpte gröt...vi har alltid fått hemmagjord gröt, som ovan sa, huvudsaken är ju att de får i sig varierad mat under dagen. Jag har börjat göra egen gröt nu åt lillen som ännu bara är inne på smakisar. Med mixern har vi snabbt gjort grynen mindre och perfekt till gröten.

• Ananaspaj

Men det är bara gröt som det gäller, självklart kan man ge vanlig hemlagad mat med men gröt av pulver är att föredra!!

Sen vad gamla morsor säger...

• mapo51

Dessutom är den köpta gröten en stor källa för kalcium för barn under ett år som inte ska äta mejeriprodukter.

Min son får hemlagad gröt vid kvällsmålet då jag tycker han blir mer mätt på den, men till frukost och mellanmål då han även äter gröt så får han pulvergröt för att inte missa järn och kalcium.

• frugus

Min dotter har fått vanlig havregrynsgröt från 6 mnd. I början satte jag i krossat palttunnbröd för järnets skuld, men lillan blev stenhård i magen av det. Frågade barnläkaren på bvc om man var tvungen köpa gröt men det tyckte hon absolut inte, vanlig går bra och ammar man dessutom så får barnet i sig tillräckligt järn. (järnet i bröstmjölken tas upp lättare av kroppen). Om barnet dessutom äter annan mat under dagen så är risken för järnbrist ganska liten.

Men jag skulle inte välja att ge 3-4 mål om dagen med vanlig gröt, då blir det nog lite för lite järn. Men ett mål per dag gav jag med gott samvete.

I want cookies
  • seppo

Min son är 18 månader nu så det var ett tag sen för oss men jag gav honom olika fruktpureer till gröten, blåbär, aprikos, katrinplommon, mosad vanlig banan, äpplemos, päronmos osv. (Allting hemmagjort så klart). Vad jag minns så började vi nog med köpebanangröt allra först på kvällarna redan vid 3.5 månader och sen utökade vi undan för undan med nya grejor till frukost och även luncher. Jag gav nog honom lite olika smakportioner och ammade efteråt så att han blev helt mätt (usch, vad fort man glömmer men jag tror det var så...

Håller förresten med frugus oxå att man sak ju inte ge 3-4 portioner med havregrynsgröt/ dag utan variera.

KasperSixten skrev 2008-06-22 16:30:36 följande:
    tyckte att det lät lite skumt om det bara ska vara köpemat som gäller....vi själva r ju uppväxta på vanlig mat. Seppo; vad brukar du ha för pure till gröten? brukar du ge ersättning som mjölk till eller efteråt i flaska? Är det för tidigt att börja med detta redan nu, han är 4 mån och har fått lite lunch smakis i en vecka vilken har äter med förtjusning.
  • Molle80

Jag fick veta att man ABSOLUT kunde göra egen gröt bara man såg till att grynen man köpte var järnberikade då den köpta gröten innehåller viktigt järn.

• Tinkerbelle

Har inte läst alla svar men när jag var på 4-mån koll med Lillan så frågade jag om det gick bra att göra egen gröt och mixa den slät. Min BVC-"tant" tyckte att det inte var någon bra idé och att det var bättre att köpa gröt de första månaderna innan hon kommit igång med mer riktig mat som innehåller järn (tex kött).
    Jag skulle inte gå emot de råden eftersom det är viktigt att de små får i sig järn.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Marlie87

Har bara läst TS, men JA det stämmer att man bör ge barnen "köpe-gröt" just av den anledning du skriver!

• vampyria2

Man ska inte ge dem "vanlig"gröt...jag går på utredning med min son för han har för lite järn, det första doktorn fråga var om jag gav honom vanlig gröt. När jag svarade nej så sa han att det var den vanligaste andledningen till varför små barn har järnbrist.

Jag pratade även med min BVC och hon sa att man ska köpa barngröt om man ger dem gröt det första året och att många får råd ifrån sina föräldrar att man gott kan ge dem "vanlig"gröt för det gjorde minsan vi när ni var små, ja men så var det vanligare med näringsbrister och sånt på den tiden också

Välling eller barngröt är det som gäller första året, barn ska ha järn och massa vittaminer i allt de stoppar i sig

• Ninna1976

Är bara den allra första tiden det kan vara bra med järnberikad gröt, när de kommer igång och börjar äta mat har det ingen alls betydelse om den är hemgjord eller köpt. De äter ju inte gröt fem ggr om dagen, direkt ... mjölk till gröten kan man ge tidigt, det är bara som måltidsdryck den inte rekommenderas då den är järnfattig. 

RTFM
  • holahola

Såhär har jag hört. Om du ger barnen hemgjord havregrynsgröt ska du ge dem jordgubbsmos eller kiwimos i samband med det för det gör att de får i sig järn. Om du bara gör havregrynsgröt ibland till dem spelar det inte nån större roll. Min minsta son får gröt till frukost nästan varje dag. Till den mos av jordgubbe. Enkelt och billigt. En påse frysta jordgubbar räcker ju länge!

• o0Mia0o

tror ni ärligt att banen får järnbrist om man inte köper gröt till dom?
    vet ni inte om att havregryn innehåller naturligt järn? köp torkader aprikoser och gör egen puré på. så blir det ännu mera järn

Svar på tråden köpt gröt vs egen gjord