• P yret

tvätta med klorin?

tänkte fråga er kloka här på fl om man kan tvätta vittvätt med klorin..? det vita har blivit lite grådassigt..
    men om man kollar på kläderna står det nog att dom inte ska klorinas..men tänkte att det kanske gick om man tvättade med det.. att det inte blir lika starkt då.
    någon som har gjort eller vet?
    hur mkt klorin isf? till en tvättmaskin..

vill ju inte förstöra alla vita plagg..

• Svar på tråden tvätta med klorin?
  • Lilith74

Det finns ju bleksalt. Men VILL man förstöra dricksvatten och miljö kanske man föredrar klorin. Tycker inte att skiten borde få säljas ens.

• GrodAnn

Jag tvättade med klorin i går för sonen hade spillt på mina vita jeans.

Det var med viss ångest jag hällde i giftet i tvättmaskinen för jag kände mig som en riktig miljöbov. Öste också på ordentligt med parfymerat sköljmedel eftersom det luktar så förbannat illa!

Kläderna tog ingen skada och nu är de återigen vita och fina.

• P yret

okej... då vet jag! vet att det är giftigt och inte alls bra för miljön..
    bleksalt?? visste inte at det fanns.. funkar det??

duntäcken då?? går det att få vita och fina?
    har blod på ett av dom

• Tullemi

Har inget råd, ville bara bidra med åsikten att man inte ska använda klorin urk för miljön.

• GrodAnn

Du kan pröva att använda Galltvål eller Ta bort i kombination med att tvätta i 60 grader för att ta bort enstaka fläckar. Det är inte kul med blodfläck på duntäcket, men det är ju ingen annan som ser fläcken om du har påslakan på. Det är ju rent även om fläcken finns kvar och irriterar.

• skorpionen80

Om det är bomull går det bra att bleka i klorin!

Svar på tråden tvätta med klorin?