• FruStolpe

GÅR det att få bort maskrosringar från kläder??

Köpte fina kläder till mina söner till ett kalas i maj, tanken var att de skulle ha dem också på ett bröllop nästa lördag. Den äldre sonen sprang narurligtvis iväg med kusinen och knäppte maskrosor på varandra..så den fina skjortar har en hel del bruna ringar och fläckar nu. Går de att få bort?
    Tänkte idag att jag skulle ha köpt en ny, men de var slut. Den yngra sonen har ju sina kläder i fint skick så skulle ju inte vilja köpa ny till båda när det bara är den enes skjorta som är fläckig.

Hur är det med gräsfläckar då? På ena byxbenet hade han lyckats få en grön fäck också...

MYCKET tacksam för svar!!

• Svar på tråden GÅR det att få bort maskrosringar från kläder??
  • NoXigen

Barnängens handtvål i fast form använder vi på alla fläckar Funkar bäst

• FruStolpe
    NoXigen skrev 2008-06-22 17:18:41 följande:
    Barnängens handtvål i fast form använder vi på alla fläckar Funkar bäst
    Hmm... Och det finns ju inte att köpa i Finland..
  • FruStolpe
    Emerun skrev 2008-06-22 17:24:18 följande:
    Galltvål kanske kan funka oxå.
    Tack...ska prova med det. brorsans fru hade en sån hemma så.
  • Needy

Å en till som tvättar sällan?!

Galltvål funkar till det mesta.. =)

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • FruStolpe
    Needy skrev 2008-06-22 20:39:06 följande:
    Å en till som tvättar sällan?!Galltvål funkar till det mesta.. =)
    Va? Tvättar sällan? Menar du för att jag frågar först nu och det var i maj kalaset då olyckan hände?
    Hehe...

När, tvättade de direkt då, men fick inte bort det. Provade en par gånger till, men det kommer inte bort.
    Sen tänkte jag att jag köper en ny, att jag låter det vara. Men nu fanns det ju inte mera. Morr..
  • Tutilure

Galltvål funkade inte på mina maskrosringar.
    Jag sökte efter info om detta och fläcksalt skulle tydligen vara bra. Har dock inte testat själv.
    Någon sa även att Vanish skulle funka.

Är det vita kläder så tar jag en tops som jag doppar i klorin som jag sen duttar på fläcken. Det funkar allra bäst.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Knytets mamma

Funkade med Ta borts-roller. Dottern fick maskrosfläckar på knäna och det gick bort.

• Rosen

Äh, vaddå. Var glad att dina barn är precis som dem ska vara...
    Dem leker och skitar ner sig, se det som ett kärt barna minne och tänk dig att små fläckar från maskrosor faktiskt är ganska
    gulligt....Tvätta som vanligt, det som går bort går bort osv.
    Det stör nog inte någon annan.

• FruStolpe
    Rosen skrev 2008-06-23 21:52:44 följande:
    Äh, vaddå. Var glad att dina barn är precis som dem ska vara...Dem leker och skitar ner sig, se det som ett kärt barna minne och tänk dig att små fläckar från maskrosor faktiskt är ganska gulligt....Tvätta som vanligt, det som går bort går bort osv.Det stör nog inte någon annan.
    Ja, hade det varit någta små ringar så hade jag inte brytt mig...men nu var det ju liksåm fläckar på heeeela framsidan.
    Galltvålen fungerade.. De är så gott som borta nu, så tänker inte köpa nytt. Några minuter med resten av släktens ungar på bröllopet i lördag och han har nya fläckar så de gamla inte syns!

Tack för alla svar!
Svar på tråden GÅR det att få bort maskrosringar från kläder??