• Prettypink

Någon som tagit taxileg??

Jag ska göra mina prov om några veckor. Var det svårt?
    Nåt speciellt man ska tänka på?
    Var uppkörningen svår?

Tog du kurser och lektioner eller pluggade du hemma?

Tog du många körlektioner??

• Svar på tråden Någon som tagit taxileg??
  • mjukisvicki

jag gick taxikurs på trafiksskola. har nu jobbat i snart ett år.
    proven är som att man tar körkortet på nytt. lite mer frågor inriktat på taxi bara.
    och så kartprover. du måste vara duktig på kartan.

uppkörningen är lite hårdare än vanlig uppkörning men dom kollar mer på hur du kör(alltså om du är säker bakom ratten) och dom kollar hur du behandlar kunderna.
    fråga gärna mer om du har nå fler frågor

• Prettypink

Är kartprovet "svårast" alltså?

Vad skulle du säga är det man ska inrikta sig att plugga på? Jag har ju läst allt som ska läsas.. Men det brukar ändå finnas något som man ska öva liite extra på.

Jag har läst mest hemma. Inte så mkt på trafikskolan.

Är det viktigt att man hoppar över växlar? Min trafiklärare tyckte det, sen körde jag med en snubbe från ett taxibolag och han tyckte jag körde bra. Och då växlade jag "som vanligt".

mjukisvicki skrev 2008-06-22 17:25:59 följande:
    jag gick taxikurs på trafiksskola. har nu jobbat i snart ett år.proven är som att man tar körkortet på nytt. lite mer frågor inriktat på taxi bara.och så kartprover. du måste vara duktig på kartan.uppkörningen är lite hårdare än vanlig uppkörning men dom kollar mer på hur du kör(alltså om du är säker bakom ratten) och dom kollar hur du behandlar kunderna. fråga gärna mer om du har nå fler frågor
  • mjukisvicki
    Prettypink skrev 2008-06-22 17:33:23 följande:
    Är kartprovet "svårast" alltså?Vad skulle du säga är det man ska inrikta sig att plugga på? Jag har ju läst allt som ska läsas.. Men det brukar ändå finnas något som man ska öva liite extra på.Jag har läst mest hemma. Inte så mkt på trafikskolan.Är det viktigt att man hoppar över växlar? Min trafiklärare tyckte det, sen körde jag med en snubbe från ett taxibolag och han tyckte jag körde bra. Och då växlade jag "som vanligt".
    alltså om du kör eccodraving är ju det bästa men inget dom bryr sig så mycket om på uppkörningen. du ska ju inte ta körkortet igen.

kartprovet och sen lägg ner energi på vilotiderna. och om du kuggar så är det inte hela vägen tänk på att bara 40% klarar på första gången.
  • Prettypink

Får man vara nyfiken? Klarade du det på första försöket?

på uppkörningen-gör man alltid en kontroll av något slag då? Alltså under huven eller yttre kontroll och sådär? Det gjorde man ju när man tog körkort också.

Hur länge hade du haft körkoort när du tog taxileget?

mjukisvicki skrev 2008-06-22 17:38:57 följande:
    alltså om du kör eccodraving är ju det bästa men inget dom bryr sig så mycket om på uppkörningen. du ska ju inte ta körkortet igen. kartprovet och sen lägg ner energi på vilotiderna. och om du kuggar så är det inte hela vägen tänk på att bara 40% klarar på första gången.
  • mjukisvicki
    Prettypink skrev 2008-06-22 17:46:31 följande:
    Får man vara nyfiken? Klarade du det på första försöket?på uppkörningen-gör man alltid en kontroll av något slag då? Alltså under huven eller yttre kontroll och sådär? Det gjorde man ju när man tog körkort också.Hur länge hade du haft körkoort när du tog taxileget?
    jag klara allt på första utom ett teori prov. hade ett poäng för lite för att bli godkänd. men hade tur och fick tid en vecka efteråt och då klara jag det galant.

jag hade haft mitt körkort i 5år innan jag tog taxikortet.
    ja man ska göra kontroller oxå. jag hade sån jävla röta att jag slapp den yttre för att det spöregna ute.
Svar på tråden Någon som tagit taxileg??