• Änlamamma

Dansk svensk gårdshund

Jag har blivit erbjuden att ta över en dansksvensk gårdshund. Han är 1 år.
    Jag tvivlar lite men undra ändå om det skulle kunna gå bra!
    Vad har Ni att säga om rasen?

Så här är MITT läge nu:
    Brist på kärlek det lär det inte vara.;)
    Jag har en hund och en katt nu.
    Min tik på 2 år är sååå nervös och allmänt jobbig men det skall vi börja träna sten hårt på i höst, och då givetvis hade jag tänkt träna med DSgårdshunden med.

Sambon jobbar natt och jag dag, alltså ngn är ALLTID hemma. Tar jag hunden i sommar nu så kommer jag även vara hemma fem veckor med den innan jag börjar jobba.

Vi har katt. Men han är ju såklart van vid hundar.

Ekonomin för en till hund är OK.

Vi planerar barn...

Så vad tycker ni? Tror ni det skulle funka, hur är rasen? Hur aktiv är den osv?

tacksam för alla svar

• Svar på tråden Dansk svensk gårdshund
  • Fru annmi

Den är jue rätt liten (32-37 cm hög) lätt att ta med i bilen, båten, campingvagnen, etc.
    Dentrivs med att vara med sin familj - ensamhet uppskattas inte....

Den är en trogen kamrat som är pigg på äventyr, den hänger med på långa promenader, jogging-, skid- och ridturer.

Det är ingen soffliggare, men när det är dags för vila uppskattas kroppskontakt

• Prettypink

Helt fantastisk ras!!! Är avis på dig nu!;)

Smart, aktiv ras!!

VILL HA!:)

• Änlamamma

Åh men jag är så osäker på om jag klarar det=(
    MIn hund jag har nu har jag så mkt jobb med.,..
    men...
    Visst är det bra att låta min hund ha en hund kompis, att få leka med, träna med och att få aktiveras ihop med?
    Hon är ju så "aktiv" hela tiden liksom.

• Prettypink

OM du känner att det kan bli för mycket jobb, kanske det är lika bra att låta bli? Inge bra om du får 2 omöjliga hundar för att de är för krävande. Och bara jobbigt om du sedan måste lämna ifrån dig hunden igen.

Men OM du känner att du klarar av att aktivera 2 hundar och ta dem till klubben och få dem lydiga, då ska du absolut göra det.

Dansk svensk gårdshund är en ras jag länge velat ha. Är ofta ute i skog och mark, men bor i stan och orkar inte med båda jobb och hund. Därför har inte jag skaffat någon hund ännu.

Det är inte snällt mot hunden att skaffa den och sedan inte klara av att hantera den.

Jag hoppas att du kommer fram till ett bra beslut! Lycka till:)

Änlamamma skrev 2008-06-22 18:11:42 följande:
    Åh men jag är så osäker på om jag klarar det=(MIn hund jag har nu har jag så mkt jobb med.,..men...Visst är det bra att låta min hund ha en hund kompis, att få leka med, träna med och att få aktiveras ihop med?Hon är ju så "aktiv" hela tiden liksom.
  • Änlamamma

Nej det är därför jag tänker och tänker...'
    För tar jag hunden, så tar jag den för livet!
    Så är jag

Men nu har jag kontaktat olika hundtränare, Privat träning med min nuvarande hund tänkte jag.

Fan det kanske blir att jag tar hunden ändå...känner mej taggad!

Prettypink skrev 2008-06-22 18:17:07 följande:
    OM du känner att det kan bli för mycket jobb, kanske det är lika bra att låta bli? Inge bra om du får 2 omöjliga hundar för att de är för krävande. Och bara jobbigt om du sedan måste lämna ifrån dig hunden igen.Men OM du känner att du klarar av att aktivera 2 hundar och ta dem till klubben och få dem lydiga, då ska du absolut göra det.Dansk svensk gårdshund är en ras jag länge velat ha. Är ofta ute i skog och mark, men bor i stan och orkar inte med båda jobb och hund. Därför har inte jag skaffat någon hund ännu.Det är inte snällt mot hunden att skaffa den och sedan inte klara av att hantera den.Jag hoppas att du kommer fram till ett bra beslut! Lycka till:)
Svar på tråden Dansk svensk gårdshund