• zasata

sy egen ris / vetekudde.

Jag tänkte sy en egen ris/vete kudde. men är det ris man har i? vad för ris? gröt ris, jasmin ris, vanligt ris? vete? vad för vete?
    och tyget, är det vabligt typ lakan tyg?

• Svar på tråden sy egen ris / vetekudde.
  • mysmumlan74

Vete som du kan ha i vetekuddar finns i välsorterade hälsokostaffärer. Det är hela vetekorn som man köper i påse.

Ett tips när du syr vetekudden är att du syr som en "innerkudde" där du först syr ihop tre av sidorna och sedan syr som flera fack där du kan hälla vetekornen. Då åker de inte ner i ena änden av kudden. Sen syr du ihop sista sidan när du fyllt kudden klart. Efter det kan man välja ett fint och skönt tyg att sy ett fodral till kudden av. Det är enkelt att ta av och tvätta när det blir smutsigt oxå.

Lycka till!

• zasata

vad kostar dom ungefär?

jag har tänkt att sy den lite som ett C och göra lite fack så kornen inte rör sig så mycket.
    är det något speciellt vete? finns det inte på willys?
    sen harj ag läst att man skall ha ett glass vatten i micron med. varför då?

• javalady

Bovete är de i de jag har. Brukar finnas bland linfrön och sådant i de flesta mataffärer.

• mysmumlan74

Jag tror inte det finns på willys. Jag har alltid köpt på hälsokost. Fråga där så vet dom vad du ska ha. Vet inte vad det kostade för det var länge sedan jag köpte.

Vatten ska man ha i micron för att inte vetekornen ska torka ihop tror jag...är inte säker.

• javalady

Bovete iaf vet jag att det finns både på Coop och ICA så Willys _kan_ ha det. Men jag är inte 100 alls...

• zasata

vet du vad det kostar ungefär?

javalady skrev 2008-06-22 19:12:27 följande:
    Bovete iaf vet jag att det finns både på Coop och ICA så Willys _kan_ ha det. Men jag är inte 100 alls...
  • javalady
    zasata skrev 2008-06-22 19:14:26 följande:
    vet du vad det kostar ungefär?
    Tyvärr, så noga har jag inte tittat. Funderade på i julas om jag som har "hopplöst-tummen-mitt-i-handen-när-det-gäller-att-sy ändå skulle sy någon till mig själv och en att ge bort. Men eftersom jag saknar både symaskin och inte är så bra på att sy så lade jag det projektet på hyllan.
  • Krickelin

Det är jättebilligt. Jag köpte mitt vete på granngården. Fyllning till en vetekudde kostade typ 20:- eller ngt. Jag syr mina i linne, men har faktiskt använt alla möjliga sorters tyg. Jag har broderat och tygmålat på kuddar också. Jätteroliga att ge bort!

En sak som jag brukar göra är att göra en innerkudde, den brukar jag göra av vanligt bomullstyg och sedan ett "örngott" som jag brukar göra lite piffigare...

• Krickelin

Jag provade förresten med ris en gång, innan jag hitade vetet. Funkade sådär, tycker jag.

Svar på tråden sy egen ris / vetekudde.