• Fridelida

Allergisk mot tomat?

Undrar om det är någon som har barn med tomat-allergi? trodde först att det var värmeutslag (bor i Spanien) men det blir inte bättre trots att han har lite kläder etc. Har fått tomat i maten de senaste veckorna till lunch. Utslagen är alltid bättre på morgonen och blir värre på eftermiddagen. Utslagen är på bröstet och axlarna och kliar en massa. Jag antar att det är allergi. Har hört att de i så fall kan vara allergiska mot fler saker, som vad tex???

• Svar på tråden Allergisk mot tomat?
  • Myzteria26

Tomat allergiger brukar väl vara allergiska mot det mesta röda har jag för mig att vår läkare sa när vi misstänkte att vår son hade allergi.

• Tess76

Prova att uteslut tomat ett tag och prova igen så ser du om det är tomat. Vi misstänkte tomatallergi och fick göra allergitest som inte visade något trotts att utslagen blommade upp när hon åt tomat. Oftast, enligt läkaren, är man inte allergisk mot tomat men man kan vara överkänslig. Då kan man utesluta tomat ett tag, vilket vi gjorde, och sedan brukar det gå över. Dottern kan nu äta med tomat i maten, och även ren tomat. På dagis har dom hittills inte gett henne tomatsoppa när dom ätit det, men det ska vi testa nästa gång.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
Svar på tråden Allergisk mot tomat?