• loveelin

Min dotter har ont i örat till och från...vad göra?

Min dotter är snart 3 år och har klagat över att det gjort ont i örat till och från under dagen. Hon har fått nezeril och alvedon till natten. Ska man söka läkare direkt i morgon eller vänta? Hon sover som en stock så hon verkar inte ha jätteont nu i alla fall.

Hon har varit lite tröttare och gnälligare än vanligt men har ingen feber. Hon var ute i blåsten hela dagen igår, kan sådant utlösa öroninflammation? Det var sol men väldigt blåsigt så hon ville vara ute när vi var i sommarstugan.

• Svar på tråden Min dotter har ont i örat till och från...vad göra?
  • Husmamman

Jag skulle nog ringa sjukrådgivningen och fråga genast. Min vän med en 3åring var med om samma nyligen. Hon väntade genom natten och ringde på morgonen när de hade kommit än så hade det redan värkt hål i örat:( Behöver ju inte vara så i erat fall men jag hade nog ringt och rådfrågat sjukrådgivningen.

• Mjusch

Gör ett lökomslag!

Min son var öronbarn. Hade 10 örininflammationer på ett år...
    Det gick ju inte att äta penicillin hela tiden så jag lärde mig göra lökomslag. Och det fungerar, det har jag bevis på. Var på vårdcentralen på en fredag med sonen och fick konstaterad akut örininflammation. Gav honom lökomslag hela helgen. På måndagen var vi tillbaka till läkaren och då var allt borta.

Så här gör du:
    Hacka gul lök väldigt fint. Ca en halv matsked. Linda in det i lite gasbinda eller lägg mellan kompresser. Värm det lite i mikron eller på plattan. Lägg paketet mot örat, lägg lite fetvadd utanpå och sätt sedan på en mössa som håller det hela på plats. Det är bra om det är en tunn mössa som går att knyta.
    Detta ska sovas på hela natten om det går.

Man ska inte stoppa in lök inuti örat som en del tror. Det kan fräta på huden.

Lycka till!

• loveelin

Jag har fått en tid i dag på förmiddagen. Hon har sovit hela natten utan problem men fick alvedon innan hon la sig. Hon säger att hon har ont i örat i dag också. Tack för era svar=)

• petsod

Vår dotter hade ett sk undertryck i öronen som gjorde ont men som inte gick att behandla annat än med smärtstillande. Det tog ca 3 v att bli av med det och gjorde framför allt ont när hon låg ner, kanske kan det vara något sådant.

Svar på tråden Min dotter har ont i örat till och från...vad göra?