• Anonym (okunnig)

hjälp...renovering av hus för försäljning?

Vi kommer antagligen att flytta och sälja huset nästa sommar (inget klart ännu men nära...).

Då funderar jag på vad som är värt att renovera inför försäljning. Huset är ca 20 år gammalt, i gott skick. Målat på utsidan ca 3 år sedan. Altanen utbytt 2007 och 2008. Badrum renoverat 2007.

Men parketten i vardagsrummet är slitet i meningen att det gulnat (ojämt) och har en del repor och småhål. Köket är hyfsat, men känns gammalt och lite småslitet. Vitvarorna år de ursprungliga (Husquarna) utom ny tvättmaskin (miele 2004) och nu diskmaskin i sommar. Kök och hall har en gammal plastmatta (golv) med hål, gulnat under dörrmatta, slitet, osv. Lister är slitna överallt.

Så vad tror ni, vad är lönt att renovera och fixa inför försäljning?

Ngt annat att tänka på för att förbättra inför försäljningen?

Snälla hjälp en helt okunnig... har aldrig sålt hus förut.

• Svar på tråden hjälp...renovering av hus för försäljning?
  • Anonym

min erfarenhet är att folk ändå vill renovera och göra huset till sitt eget när de flyttar in. rekommenderar dock att ni slipar och lackar parketten. och kanske lägger in klick-golv i hall och kök.

tapeter och så vidare är sånt som de nya ägarna säkert ändå vill fixa.

nya vitvaror är ju alltid en bra investering som säkert höjer värdet, speciellt då era är så pass gamla. de drar också mycket el när de är så gamla, är en väl värd investering med nya vitvaror.

lycka till

• Anonym (okunnig)

Tack för ditt svar! Låter mkt klokt!

• Anonym (vet)

Sånt som höjer värdet på huset är framförallt en genomtänkt värmeförsörjning, välisolerat hus, bra tak, kanske isolerfönster osv, alltså sånt som är "tråkigt" att behöva lägga tid och pengar på som nybliven husägare. Man vill ju hellre fixa och dona med nya tapeter osv för att göra huset till "sitt".

Jag hade absolut inte lagt en massa pengar på att rusta upp interiören, men lite fix här och där för att fräscha upp är aldrig fel, som tex måla över fläckiga tapeter med fräsch vit färg, måla skavda lister, kanske nytt kakel och ny färg i köket. Ta bort så mycket personligt det går utan att göra hemmet alltför opersonligt om du förstår vad jag menar, en intresserad köpare vill kunna föreställa sig hur det skulle kunna bli med deras möbler och deras stil.

Alla större investeringar man gör på sitt hus får man även dra av på vinsten, dvs man slipper betala skatt för den summan, så spara alla kvitton på alla värdehöjande grejer ni gör.

Alla fel man är medveten om, tex fukt i badrummet, ska man absolut fixa innan försäljning, det råder jag starkt till.

Lycka till!

• Joual

Jag och maken tillhör de som är flitiga besökare på husvisningar. Det vi kan tänka oss att betala mer för är t ex nya vitvaror och renoverat badrum.

För vår del är det bara tråkigt när husägarna har hållit på och målat, tapetserat eller lagt in klickgolv. Vi vill mycket hellre göra det själva.

För ett tag sedan var vi seriösa budgivare på ett hus där ägarna lagt in ett lönnlaminatgolv i hall och kök. Det var bara trist och tråkigt, och hade vi köpt huset hade golvet lagts om. Vi hade inte heller betalat en krona extra för det....

• Anonym (okunnig)

Stort tack! Bra saker tänka på. Vi har inga fuktskador eller andra sådana problem eller dolda problem alls, allt är mkt välskött vad gäller huset, det är eg bara själva "ytfinishen" (om ni förstår) som är lite gammal och trist.

Bra synpunkt just att fixa bort de personliga valen av utseende! Så självklart men ändå så tänker man inte på det, just sådant som jag själv irriterar mig på i de hus jag kollar på!
    Funderade på lägga klick-parkett (som föreslagits ovan) i kök och hall, och då är väl ek det mest neutrala (även om jag gillar mörkare varianter)?

Förresten, vi har en öppen spis, är det ngn idé att byta till nyare modell eller är det bäst att lämna till nya ägare? Den är i toppenskick enligt besiktning av sotare etc. men modellen är ju nästan 20 år gammal.

Bra att du skrev om kvitton, hade helt glömt det!

• Anonym (okunnig)

Ok, vad gäller vitvaror, vad tror ni vi bör satsa på för prisnivå? Vill gärna ha bra kvalitet, men Miele kanske är overkill? Kanske Bosch, Cylinda, Siemens och Electrolux är bra nog? I mellanprisklassnivå?

• Nalle 1981

Anonym (okunnig) skrev 2008-06-22 21:12:14 följande:

Ok, vad gäller vitvaror, vad tror ni vi bör satsa på för prisnivå? Vill gärna ha bra kvalitet, men Miele kanske är overkill? Kanske Bosch, Cylinda, Siemens och Electrolux är bra nog? I mellanprisklassnivå?
    Vet inte om så många går och tittar på märkena på vitvarorna. Det viktiga är nog att de är nya tror jag.
  • Joual

De flesta kända märken (t ex de du nämnde) är okej, tycker jag. Hade jag valt nya vitvaror själv hade jag tittat på hur energisnåla de är. Om ni byter redan nu till energisnåla vitvaror så får ni ju själva nytta av den investeringen direkt dessutom

Anonym (okunnig) skrev 2008-06-22 21:12:14 följande:

• Kamikazee

Med den erfarenhet jag har av att köpa lägenhet; låt hellre de fula golven i hall och kök vara kvar än att lägga in ett billigt laminatgolv. Jag var inte själv så smart när vi köpte vår lägenhet och tänkte inte direkt på att de förra ägarna precis innan visning lagt in ett laminatgolv i hela lägenheten. Det såg snyggt och fräscht ut på visningen. Ett år senare sviktar golven i alla rum. Golvet har fått fula bubblor och har gått sönder på sina ställen.
    Jag tycker att det är lurendrejeri och jäkligt taskigt att lägga in så billiga golv att de inte ens håller ett år. Resultatet för oss är att vi får lägga om hela golvet inte ens två år efter att de gjorde det. Merarbete och en massa onödiga pengar slängda i sjön.
    Mitt tips är att antingen köpa snygga mattor och lägga ut eller att lägga in en slitstark parkett. Som någon sa innan så är det ingen som vill betala mer för laminat - medans ett snyggt parkettgolv ser bättre ut.

När det gäller vitvaror - jag tror att de flesta mest tänker på vilket år de är från samt energiklassen. Om jag vore ni skulle jag satsa på minst energiklass A (helst AA+). Folk har i realitet börjat titta på mer miljövänliga alternativt - och speciellt där de ser att de kan spara pengar (vilket man gör då man har vitvaror som drar lite el)

När det gäller listerna kan ni ju köpa lite färg och blaska på så att de ser lite roligare ut.

Men som sagt; snälla inget billigt golv - det retar en till vansinne om den förre ägaren säger att golvet är nytt och man ändå får byta ut det inom ett par år. Tro mig, jag vet Fundersam

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Bonanza

Måla alla väggar i ljusa, neutrala färger. Typ äggskalsvitt. Lägg laminatgolv. Byt ut vitvarorna.

Ni säljer en känsla, inte förnuft. Folk är dumma i huvudet och lägger mer pengar på ett hus med direktverkande el och som behövs dräneras, än på ett hus som är i toppskick men med slitna ytskikt.

Vi har varit på många husvisningar och det ÄR tyvärr så att första intrycket spelar ohyggligt stor roll.

• Mamsis

Som så många har sagt, de flesta vill iaf göra om huset efter egen smak, men tråkiga saker som måste göras men som inte syns, tex isolering, ev fuktskador etc är bra att göra.

Om en vägg tex är mycket skabbig kan man måla den vit så det iaf ser fräscht ut, men tänk på att då kan dörrfoder se gula och ofräscha ut.

Att byta den öppna spisen tror inte jag ger er så pass mycket mer pengar att det är värt det, kan ni visa att den är i toppskick enl sotare bör det räcka.

Se till att ta bort foton och såna personliga saker när ni har visning, de som kommer vill gärna tänka in sina saker i huset och det är också viktigt att det luktar fräscht, yankee candle har många fräscha dofter, clean cotton är min favvo, ok de kostar ca 130 kr men det kan det ju vara värt.
    Man kan köpa spray, doftljus etc, skulle nog satsa på doftljus de håller längre än att spraya.

Ingen tvätt i tvättkorgen, inga leksaker som syns helst, välbäddat. Såna småsaker gör ganska mycket.

• Joual

Ett tips bara: Låt bli citroner i en skål i köket!

Jag vet inte om det är någon slags omfattande mäklarkonspiration, men det verkar som om alla får tipset att ställa skålar med citroner i köket inför både fotografering (till annonsen) och till visningen. Jag är så djuuuriskt less på citroner....

• Anonym (okunnig)

Ska försöka motstå frestelsen...
    Joual skrev 2008-06-22 22:16:02 följande:
    Ett tips bara: Låt bli citroner i en skål i köket!Jag vet inte om det är någon slags omfattande mäklarkonspiration, men det verkar som om alla får tipset att ställa skålar med citroner i köket inför både fotografering (till annonsen) och till visningen. Jag är så djuuuriskt less på citroner....
  • Anonym (okunnig)

Tack alla för superbra tips och råd! Mkt bra att tänka på!

• Söta Nasse

Men vem fan vill byta lister? Dem tycker jag att ni kan byta i alla fall i de rum som annars har bra golv.

Sedan så finns det väldigt många som inte orkar elelr vill renovera och att ni lägger ett parkettgolv eller tom klinkers i hall och kök skulle enbart höja värdet om det är bra gjort.

Man ser ju faktiskt skillnad på laminat och ett riktigt parketttgolv och ni skriver det ju ändå i objektsbeskrivningen.

Vad folk vill göra själva är att tapetsera om och måla om så som dem vill ha det.

♥Lucas ska bli storebror till Oskar (BF 4/7)♥
  • Söta Nasse

se bara på alla homestyling program så ser du att folk faktiskt betalar mer för ett tillfixat hus

♥Lucas ska bli storebror till Oskar (BF 4/7)♥
Svar på tråden hjälp...renovering av hus för försäljning?