• FiaMärta

rädd för främlingar

Vår dotter är 8 månader och har den senaste tiden blivit ledsen och ibland rädd för vissa främmande och även en del bekanta. Hon blir även ledsen när hennes jämnåriga 'kompis' tittar på henne -då vrålar hon! (fast de har träffats många gånger förr). Känner nån igen sig och hur länge var det så för er? Är de nåt man ska tänka på?
    T

• Svar på tråden rädd för främlingar
  • Busbellan

Japp, så har dottern varit sen hon var ca 7mån. Hon blir inte rädd för andra barn, men vuxna. Hon är nu 11 mån och det håller i sig
    Är glad att hon inte ska börja på dagis den närmsta tiden.
    Det enda jag tycker man ska tänka på är att som mamma och pappa finnas i närheten så mycket som möjligt så kommer hon säkert om ett tag även känna sig trygg med andra människor.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Seldonia

Främlingsrädsla och blyghet är en naturlig del av barnets utveckling! Visa att du inte är orolig när hon är med släkt och vänner, men låt henne "klänga" och vara hos dig om hon är ledsen och rädd.
    Hon har börjat förstå att världen är stor full av olika människor, och måste få ordning på allt! Alla barn tar det i sin egen takt, men de flesta är så nyfikna i grunden att det går jättebra med "främlingar" efter en stund, bara det är på barnets villkor.

• ninna29

Min dotter har varit så sedan hon var 5 månader är 10 månader idag o hon är fortfarande blyg o kan börja gråta bara nån tittar på henne.Men jag tycker att det blivit lite bättre de senaste veckorna.

• ChinChin

Det är ju en mycket sund inställning dessa barn har! De håller ju på att märka att det är skillnad på föräldrar och främlingar, vilket är jättebra. Jag som är adoptivförälder har fått LÄRA min son att vara blyg mot främlingar. Han var van att ta närhet där han fann den och kunde gå till vem som helst, ett beteende som vi fick TRÄNA bort under lång tid.Det absolut viktigaste jobbet jag hade när jag blev mamma. Var ni glada för era blyga barn! De kommer inte heller att följa med främlingar på gatan som erbjuder det ena och det andra!

• FiaMärta

Tack för alla inlägg! Jag har insett att det är ngt positivt. Nu har det blivit så att även om hon är blyg el blir ledsen när hon träffar en ny msk så går det ofta över efter en stund (om denna person försiktigt närmar sig vid flera tillfällen).

Svar på tråden rädd för främlingar